Pengembangan Media Komik Matematika Berbasis Nilai Karakter pada Materi Trigonometri di Kelas X SMA Negeri 1 Indralaya Utara

Michael Amin Manalu, Yusuf Hartono, Nyimas Aisyah

Abstract


This study aim to: (1) Produce media of math comics based on character values for trigonometry material on first grade (Class X) Senior High School which is valid and practical. (2) Determine the potential effects arise from development of mathematics comics media based on character values for trigonometry for first grade class toward student test result. The type of this research is Development Research, Formative Evaluation type. The subjects were student of Class X-1 of Public Senior High School No. 1 Indralaya Utara in academic year 2015/2016 totaling 30 students. Data collection techniques used is the walkthrough, observation and test. The results from this study are: (1) This research has produced a media of math comics based on character values for trigonometry material to first grade of senior high school which valid and practical. The validity drawn from the assessment result of validator in terms of content, construct, and language. Practicalities drawn from the results of a small group test where most student can well-use the media as planned. (2) Mathematics comics media based on character values can increase students character values. (3) Matematics comics media which is developed has a positive potential effect on students test results, it can be seen that the stundent achieving the Minimum Completeness Criteria {Kriteria Ketuntasan Minimum (KKM)} of  2,51 is  amounted to 83 or as many as 25 students.

Keywords


Development, Media, Comics, Character Values, Trigonomet

Full Text:

PDF

References


Ahmad, R. (1997). Media Instruksional Edukatif. Jakarta: Rineka Cipta.

Amri, S dkk. (2011). Implementasi Pendidikan Karakter Dalam Pembelajaran. Jakarta: Prestasi Pustakarya.

Arsyad, A. (2011). Media Pembelajaran. Jakarta: Rajawali Pers.

Cleaver, S. (2008). Comics and Graphic Novels. Instructor, 117(6): 28-30.

Daryanto. (2011). Media Pembelajaran. Bandung: Nurani Sejahtera.

Depdiknas. (2003). Undang-undang RI No. 20 tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta: Depdiknas.

Gumelar, M.S. (2011). Comic Making. Jakarta: PT Indeks.

Hudoyo, H. (2003). Pengembangan Kurikulum dan Pembelajaran Matematika. Malang: Universitas Negeri Malang.

Kemdikbud. (2013). Kerangka Dasar dan Struktur Kurikulum Sekolah Menengah Atas. Jakarta: Kemdikbud RI.

Kesuma, D dkk. (2011). Pendidikan Karakter: Kajian Teori dan Praktik di Sekolah. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Lickona, T. (2013). Pendidikan Karakter: Panduan Lengkap Mendidik Siswa Menjadi Pintar dan Baik. Bandung: Penerbit Nusa Media.

Lie, A. (2005). Cooperative Learning: Mempraktikkan Cooperative Learning di Ruang-ruang Kelas. Jakarta: Grasindo.

Marsigit. (2003). Metodologi Pembelajaran Matematika. Yogyakarta: FMIPA UNY.

Mediawati, E. (2011). Pembelajaran Akuntansi Keuangan Melalui Media Komik untuk Meningkatkan Prestasi Mahasiswa. Jurnal Penelitian Pendidikan, 12(1).

Mulyatiningsih, E. (2012). Analisis Model-Model Pendidikan Karakter Untuk Usia Anak-Anak, Remaja Dan Dewasa. Yogyakarta: UNY.

Mulyono, A. (1999). Pendidikan bagi Anak Berkesulitan Belajar. Jakarta: Rineka Cipta.

Muslich, M. (2008). KTSP Pembelajaran Berbasis Kompetensi Kontekstual. Jakarta: Bumi Aksara.

Muslich, M. (2011). Pendidikan Karakter, Menjawab Tantangan Krisis Multimensional. Jakarta: Bumi Aksara.

Narwanti, S. (2011). Pendidikan Karakter. Yogyakarta: Familia.

Novianti, R.D. & Syaichudin, M. (2010). Pengembangan Media Komik Pembelajaran Matematika Untuk Meningkatkan Pemahaman Bentuk Soal Bab Pecahan Pada Siswa Kelas V SDN Ngembung. Jurnal Teknologi Pendidikan, 10(1): 78.

Nugraha, E. A dkk. (2013). Pembuatan Bahan Ajar Komik Sains Inkuiri Materi Benda untuk Mengembangkan Karakter Siswa Kelas IV SD. Unnes Physics Education Journal, 2(1).

Pusat Kurikulum. (2010). Buku Pedoman Pendidikan Budaya dan Karakter Bangsa. Jakarta: Pusat Kurikulum.

Sadiman, A. S., dkk. (2012). Media Pendidikan Pengertian, Pengembangan, dan Pemanfaatannya. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Saptono. (2011). Dimensi-Dimensi Pendidikan Karakter. Salatiga: Erlangga.

Sidik, I. P. (2013). Efektivitas Media Komik Digital Terhadap Peningkatan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Sejarah. Skripsi. Bandung: Universitas Pendidikan Indonesia.

Soedjadi, R. (2000). Kiat Pendidikan Matematika di Indonesia: Konstatasi Keadaan Masa Kini Menuju Harapa Masa Depan. Jakarta: Dirjend Dikti Depdiknas.

Suherman, E. dkk. (2001). Strategi Pembelajaran Matematika Kontemporer. Bandung: Jica.

Sujarwo. (2008). Metode Pembelajaran Pendidikan Keaksaraan. Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta.

Tessmer, M. (1993). Planning and Conducting Formative Evaluations. London: Kogan Page.

Trianto. (2010). Mendesain Model Pembelajaran Inovatif-Progresif. Jakarta: Kencana.

Usman, M. U. (2000). Menjadi Guru Profesional. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Zulkardi. (2006). Formative Evaluation: What, Why, When and How. http://www.reocities.org/zulkardi/books.html. Diakses tanggal 10 Januari 2016.




DOI: http://dx.doi.org/10.29408/jel.v3i1.305

Article Metrics

Abstract view : 436 times
PDF - 308 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2017 Jurnal Elemen

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

______________________________________________________________________________________________________________

Jurnal Elemen

Program Studi Pendidikan Matematika Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan (FKIP) Universitas Hamzanwadi

Jln. TGKH M. Zainuddin Abdul Madjid No. 132 Pancor, Selong, Lombok Timur, NTB

Website: http://e-journal.hamzanwadi.ac.id/index.php/jel/; email: jurnalelemen@gmail.com

______________________________________________________________________________________________________________

 Creative Commons License

Jurnal Elemen is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License

View My Stats