Pembelajaran Kalkulus Berbantuan Sofware Maple: Studi Perbedaan Hasil Kerja Mahasiswa dengan Menggunakan Maple dan Tanpa Menggunakan Maple

Authors

  • Lalu Saparwadi Universitas Hamzanwadi
  • Timbul Yuwono Universitas Kanjuruhan Malang

DOI:

https://doi.org/10.29408/jel.v5i1.722

Keywords:

calculus, differential, integral, Maple

Abstract

This study aims to: (1) to find out the results of student work using Maple and without using Maple; (2) to find out how students respond to learning using Maple. This research is qualitative descriptive research. The instruments used in collecting data in this study were tests and non-tests. The results showed that most students were not successful in graphing differential and integral functions without using Maple software. It is different when students use the help of Maple software, all students can successfully graph the differential and integral functions correctly. Differences in the results of student work in completing tasks related to differential calculus and integral calculus also provide benefits, which are very helpful for students in understanding concepts and providing convenience in solving problems of differential calculus and integral calculus.

References

Azwar, S. (2007). Metode penelitian. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Haciomeroglu, E. S., Aspinwall, L., & Presmeg, N. (2009). The role of reversibility in the learning of the calculus derivative and antiderivative graphs. In Proceedings of the 31st Annual Meeting of the North American Chapter of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, 5, 1637.

Junaidi. (2016). Penggunaan software Maple dalam pembelajaran matematika pada materi integral. Jurnal Visipena, 7(2), 197–207.

Mulyani, E., & Natalliasari, I. (2016). Pengaruh penggunaan model pembelajaran kooperatif tipe Think Pair Share (TPS) berbantuan software Maple terhadap kemampuan berpikir kreatif dan kepercayaan diri matematis mahasiswa. Jurnal Siliwangi, 2(2), 111–116.

Mulyono, & Asih, T. N. (2013). Pembelajaran NHT pada metode numerik dengan bantuan aplikasi Maple. Unnes Journal of Mathematics Education Research, 2(1).

Mutakin, Z. T. (2015). Analisis kesulitan belajar kalkulus 1 mahasiswa teknik informatika. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 3(1), 49–60. Retrieved from https://media.neliti.com/media/publications/234989-analisis-kesulitan-belajar-kalkulus-1-ma-75182dcc.pdf.

Nawawi, H., & Martini, M. (1996). Penelitian terapan. Yogyakarta: Gajahmada Un iversity Press.

Ningsih, Y. L., & Paradesa, R. (2017). Peningkatan kemampuan pemahaman konsep matematis mahasiswa melalui pembelajaran kalkulus integral berbasis Maple. In Prosiding SNMPM, 152–156.

Paradesa, R., & Ningsih, Y. L. (2017). Pembelajaran matematika berbantuan Maple pada mata kuliah kalkulus integral terhadap kemampuan komunikasi matematis mahasiswa. Jurnal Pendidikan Matematika RAFA, 3(1), 70–81.

Polya, G. (1973). How to Solve It. Princeton University Press. Crossref.

Purnomo, E. A., Fathurohman, A., & Budiharto. (2014). Keefektifan model pembelajaran ideal problem solving berbasis Maple matakuliah kalkulus II. Jkpm, 1(2), 7–11.

Qodariyah, E., & Ismai, A. D. (2012). Pembelajaran kalkulus dengan bantuan Maple. Jurnal HUMANITY, 8(1), 144–154.

Saparwadi, L., & Erlian, B. P. (2017). Analisis kemampuan berpikir reversibel siswa MTs. kelas VII dalam menyelesaikan soal pada operasi bilangan bulat. In Prosiding Seminar Nasional Pendidik dan Pengembang Pendidikan Indonesia dengan Tema “Membangun Generasi Berkarakter Melalui Pembelajaran Inovatif. Asosiasi Pendidik dan Pengembang Pendidikan Indonesia (APPPI) Wilayah Nusa Tenggara Barat & Kerjasama Lembaga Penelitian dan Pendidikan (LPP) Mandala.

Setyansah, R. K., & Masfingatin, T. (2017). Procedural fluency mahasiswa berkemampuan tinggi pada pembelajaran aljabar matriks melalui penggunaan Maple. Jurnal Penelitian LPPM IKIP PGRI Madiun, 5(1), 29–36.

Sugiyono. (2009). Metode penelitian pendidikan pendekatan kuantitatif, kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Suhandri. (2016). Implementasi program aplikasi Maple untuk meningkatkan prestasi dan motivasi belajar mahasiswa pada perkuliahan kalkulus integral. Suska Journal of Mathematics Education, 2(1), 57–66. Crossref.

Sukmadinata, N. S. (2009). Metode penelitian pendidikan. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Yenti, I. N. (2016). Hasil perancangan modul kalkulus dasar dan lanjut dengan menggunakan maple 14. Ta’dib, 19, 49–60. Crossref.

Downloads

Published

31-01-2019

How to Cite

Saparwadi, L., & Yuwono, T. (2019). Pembelajaran Kalkulus Berbantuan Sofware Maple: Studi Perbedaan Hasil Kerja Mahasiswa dengan Menggunakan Maple dan Tanpa Menggunakan Maple. Jurnal Elemen, 5(1), 23–30. https://doi.org/10.29408/jel.v5i1.722

Issue

Section

Articles

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.