PEMANFAATAN METODE IMPRESIF TERHADAP PROSES PENGEMBANGAN KARAKTER SISWA

Authors

  • Ahmad Abdul Karim Universitas Singaperbangsa Karawang
  • Muhamad Yuda Firdaus Universitas Singaperbangsa Karawang
  • Rizky Kurnia Dewi Universitas Singaperbangsa Karawang
  • Yuliani Yuliani Universitas Singaperbangsa Karawang
  • Dian Hartati Universitas Singaperbangsa Karawang

DOI:

https://doi.org/10.29408/sbs.v4i2.3947

Abstract

Teaching literature during a pandemic can be an alternative in developing character in students. This research is important to do to see the convergence of performances that are usually watched once, but due to digitalization, it is now easier for viewers to enjoy the performance. This study reveals the role and function of virtual drama staging in character building in children during the pandemic. The research data source is the recording of the virtual performance of Theater Comma entitled "Pandemi" by N. Riantiarno. The approach used is descriptive qualitative. And the method used is descriptive qualitative method. This study uses an objective (approachstructural).The findings found several values of character strengthening, namely religious, honest, responsible, and social care. These four values can be seen from the dialogue between actors to the attitude of the actors in responding to the pandemic. Based on the values of character education found, it shows that virtual performances are able to become a relevant literary medium for planting character education in the distance learning period. Keywords: Teaching Literature, Virtual Performances, Character Education, Structural, Theater Comma

Author Biographies

Ahmad Abdul Karim, Universitas Singaperbangsa Karawang

Mahasiswa Universitas Singaperbangsa Karawang

Muhamad Yuda Firdaus, Universitas Singaperbangsa Karawang

Mahasiswa Universitas Singaperbangsa Karawang

Rizky Kurnia Dewi, Universitas Singaperbangsa Karawang

Mahasiswa Universitas Singaperbangsa Karawang

Yuliani Yuliani, Universitas Singaperbangsa Karawang

Mahasiswa Universitas Singaperbangsa Karawang

Dian Hartati, Universitas Singaperbangsa Karawang

Dosen Universitas Singaperbangsa Karawang

References

Arsanti, M. (2018). Pengembangan bahan ajar mata kuliah penulisan kreatif bermuatan nilai-nilai pendidikan karakter religius bagi mahasiswa prodi PBSI, FKIP, UNISSULA. KREDO: Jurnal Ilmiah Bahasa dan Sastra, 1(2), 69-88.

Busyaeri, A., & Muharom, M. (2016). Pengaruh Sikap Guru Terhadap Pengembangan Karakter (Peduli Sosial) Siswa Di Mi Madinatunnajah Kota Cirebon. Al Ibtida: Jurnal Pendidikan Guru MI, 2(1).

Endaswara, Suwardi. (2005). Metode dan Teori Pengajaran Sastra: Berwawasan Kurikulum Berbasis Kompetensi. Yogyakarta: Buana Pustaka.

Hidayah, A. N., & Oktavia, W. (2019). Metafora dalam Naskah Drama" Senja dengan Dua Kelelawar" Karya Kirdjomulyo. SeBaSa, 2(1), 55-64.

Kemendikbud. Nilai Utama Karakter Prioritas Pendidikan Penguatan Karakter (PPK). [Online]. Diakses dari https://cerdasberkarakter.kemdikbud.go.id/?page_id=132. [Online].

Lizawati, L. (2018). Cerita Rakyat Sebagai Sarana Pendidikan Karakter dalam Membangun Generasi Literat. SeBaSa, 1(1), 19-26.

Mamluah, K. (2017). Nilai Pendidikan Karakter dalam Novel Bertokoh Dahlan Iskan dan Pemanfaatannya sebagai Bahan Ajar Teks Novel. DIALEKTIKA: jurnal bahasa, sastra, dan pendidikan bahasa dan sastra Indonesia, 4(1), 115-145.

Moleong, l.J. (2007). Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Muri Yusuf, A. (2017). Metode Penelitian: Kuantitatif, Kualitatif dan Penelitian Gabungan. Jakarta: Kencana.

Narwanti, S. (2014). Pendidikan Karakter. Yogyakarta: Familia.

Nuha, S. U., Ismaya, E. A., & Fardani, M. A. (2021). Nilai Peduli Sosial Pada Film Animasi Nussa Dan Rara. JRPD (Jurnal Riset Pendidikan Dasar), 4(1), 17-23.

Peraturan Presiden Nomor 87 tahun 2017 Tentang Penguatan Pendidikan Karakter Dengan Rahmat Tuhan yang Maha Esa.

Putro, A. P., Waluyo, H. J., & Wardhani, N. E. (2020). Nilai-nilai pendidikan karakter dalam naskah drama opera kecoa karya n. Riantiarno. Dialektika: Jurnal Bahasa, Sastra, dan Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 7(1), 1-16.

Ratna, Nyoman Kutha. (2015). Teori, Metode, dan Teknik Penelitian Sastra dari Strukturalisme hingga Postrukturalisme Perspektif Wacana Naratif. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Supriyono, S., Wardani, N. E., & Saddhono, K. (2018). Nilai Karakter Tanggung Jawab Dalam Sajak-Sajak Subagio Sastrowardoyo. RETORIKA: Jurnal Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya, 11(2), 183-193.

Suryadi, R., & Nuryatin, A. (2017). Nilai Pendidikan dalam Antologi Cerpen Senyum Karyamin Karya Ahmad Tohari. Seloka: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 6(3), 314-322.

Suryanto, E., Waluyo, B., & Suyitno, S. (2016). Kajian Struktural Dan Pendidikan Karakter Naskah Drama Panembahan Reso Karya WS Rendra Untuk Pengembangan Materi Ajarmata Kuliah Kajian Dan Apresiasi Drama. In Prosiding Seminar Nasional Inovasi Pendidikan.

Teater Koma. (2020). Pandemi – Teater Koma Pentas di Sanggar. Diakses dari https://youtu.be/qvRyb3oiT0Q, [Online]

Wahyuni, S., & Arisa, A. (2018). Efektifitas Model Pembelajaran Inquiry Based Learning dalam Meningkatkan Pembelajaran Bahasa Indonesia Siswa SMP Kecamatan Sabbangparu. Jurnal KIBASP (Kajian Bahasa, Sastra dan Pengajaran), 1(2), 212-222.

Waraulia, A. M., & Saputro, A. N. (2018). Perangkat Pembelajaran Naskah Drama Untuk Peningkatan Karakter Nilai Budaya. SeBaSa, 1(2), 118-128.

Winarsih, Winarsih. (2019). Pendidikan Karakter Bangsa. Tangerang: Lokaaksara.

Downloads

Published

2021-11-28

How to Cite

Karim, A. A., Firdaus, M. Y., Dewi, R. K., Yuliani, Y., & Hartati, D. (2021). PEMANFAATAN METODE IMPRESIF TERHADAP PROSES PENGEMBANGAN KARAKTER SISWA. SeBaSa: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 4(2), 152–166. https://doi.org/10.29408/sbs.v4i2.3947

Most read articles by the same author(s)