Pengaruh Gaya Kepemimpinan Demokratis Kepala Sekolah Terhadap Kinerja Guru PAUD

Authors

  • yunita - Sari Universitas Sultan Ageng Tirtayasa
  • Siti Khosiah Universitas Sultan Ageng Tirtayasa
  • Kristiana Maryani Universitas Sultan Ageng Tirtayasa

Keywords:

Gaya Kepemimpinan Demokratis Kepala Sekolah, Kinerja Guru

Abstract

ABSTRACT: The performance of teachers is one of the success factors of the school. Advance and retreat of school are determined by the performance of individual teachers in the school. In improving the teacher’s performance, it takes the role of the principal is using his leadership style. Principal’s who use the democratic leadership style is open so that it can improve the performance of teachers and the achievement of objectives together. The principal’s democratic leadership style is thought to influence the teacher’s performance. This study aims to determine the effect of the influence of the principal’s democratic leadership style on the teacher’s performance of PAUD in Anyar, Serang-Banten. This research uses the Ex Post Facto method. Data collection techniques for variables the principal's democratic leadership style and teacher performance of PAUD using a questionnaire (questionnaire), which is given to 17 teacher respondents in Anyar, Serang-Banten Data analysis technique using product moment Pearson correlation analysis, Based on the results of research shows the correlation coefficient between variables the principal democratic leadership style on teacher performance of 0.627 means there is an influence between the influence principal's democratic leadership on the teachers performance of PAUD Anyar, Serang-Banten.

Author Biography

yunita - Sari, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa

Yunita Sari, Serang 29 Juni 1995

TK Pembangunan Swasembada Anyar

SD Negeri 2 Anyar

SMP Negeri 1 Anyar

SMA Negeri 1 Anyar

Universitas Sultan Ageng Tirtayasa

References

Aswasulsikin, A. (2017). Partisipasi Masyarakat Desa Dalam Pembangunan Pendidikan.

Basri, H. (2014). Kepemimpinan Kepala Sekolah. Solo: Pustaka Setia.

Fahrurrozi, M., Ibrahim, D. S. M., Aswasulasikin, A., & Hizbi, T. (2020). Peningkatan Penguasaan Guru Dalam Penelitian Tindakan Kelas Melalui Diklat KTI. Jurnal Dimaswadi, 1(1), 31-34.

Gunawan, R. N. D. Dan L. (2018). Pengaruh Gaya Kepemimpinan Demokratis Terhadap Kinerja Karyawan. Performa: Jurnal Manajemen Dan Start-Up Bisnis, 3(3), 1.

Hardono, Haryono, A. Y. (2017). Kepemimpinan Kepala Sekolah , Supervisi Akademik , Dan Motivasi Kerja Dalam Meningkatkan Kinerja Guru. Jurnal Unnes.

Harits. (2005). Teori Perilaku Organisasi. Bandung: Insani Press.

Idawati. (2013). Gaya Kepemimpinan Kepala Sekolah Dan Kinerja Guru. Jurnal Eklektika, 1(2), 162.

Indra Yugusna, Azis Fathoni, A. T. H. (2016). Pengaruh Gaya Kepemimpinan Demokratis Dan Lingkungan Kerja Terhadap Kinerja Dan Kedisiplinan Karyawan. Journal Of Management, 2(2), 1.

Irtiqo, N. (2017). Peran kepemimpinan kepala sekolah dalam meningkatkan motivasi kinerja guru di TK Tunas Adipura Surabaya. Inspirasi Manajemen Pendidikan, 5(1).

Karwati, Euis. Dan Priansa, D. J. (2013). Kinerja Dan Profesionalisme Kepala Sekolah: Membangun Sekolah Yang Bermutu. Bandung: Alfabeta.

Laliasa, G., Nur, M., & Tambunan, R. (2018). Pengaruh Gaya Kepemimpinan Demokratis , Lingkungan Kerja Dan Motivasi Kerja Terhadap Kinerja Pegawai Dinas Perkebunan Dan Hortikultura Provinsi Sulawesi Tenggara. Journal Of Economic And Business.

Nawawi, H. H. (2003). Kepemimpinan Mengefektifkan Organisasi. Yogyakarta: Gajah Mada University Press. Https://Doi.Org/Https://Doi.Org/10.3929/Ethz-B-000238666

Rohmat. (2010). Kepemimpinan Pendidikan Konsep Dan Aplikasi. Purwokerto: Stain Press.

Siti Nurbaya M. Ali, Cut Zahri Harun, D. A. (2015). Gaya Kepemimpinan Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Kinerja Guru Pada Sd Negeri Lambaro Angan. Jurnal Administrasi Pendidikan Issn 2302-0156 Pascasarjana Universitas Syiah Kuala, 3(2), 1.

Sugiyono, P. D. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif,Dan R&D. , Alfabeta, Cv. (2016).

Suryameng, S., & Sarayati, S. (2019). Peran Kepala Sekolah Terhadap Pendidikan Berspektif Gender Di Tk Negeri Se-Kabupaten Sintang. Jurnal Golden Age, 3(02), 107-115.

Susanti, Y. (2015). Pengaruh Gaya Kepemimpinan Demokratis Terhadap Kinerja Pegawai Pada Kantor Kecamatan Sungai Pinang Kota Samarinda. Ejournal Ilmu Administrasi Negara, 3(1).

Suryameng, S., & Sarayati, S. (2019). Peran Kepala Sekolah Terhadap Pendidikan Berspektif Gender Di Tk Negeri Se-Kabupaten Sintang. Jurnal Golden Age, 3(02), 107-115.Wahyudi. (2012). Kepemimpian Kepala Sekolah Dalam Organisasi Pembelajaran. Bandung: Alfabeta.

Wijaya, B. R., & Supardo, S. (2006). Kepemimpinan Dasar-Dasar Dan Pengembangannya. Yogyakarta:Cv. Andi Offset.

Published

2020-06-30