Problematika Stay At Home Pada Anak Usia Dini Di Tengah Pandemi Covid 19

Authors

  • A. Tabi'in M.Pd Pendidikan Islam Anak Usia Dini (PIAUD) IAIN Pekalongan

DOI:

https://doi.org/10.29408/goldenage.v4i01.2244

Keywords:

Stay At Home, Early Childhood, Covid 19.

Abstract

The emergence of covid-19 virus in Indonesia affects the activities of children who have to stay at home to prevent widespread transmission of the virus. Children who originally did free activities outside the home are now inversely proportional they have to move inside the house. This research is based on the problematic of children staying at home, studying at home, playing at home and any activities carried out at home during the pandemic period. This study aims to determine the problems that arise in children who come to stay silent at home or stay at home. Children basically cannot be silent because this is an explorative or explorer period. The method used in this research is a descriptive qualitative approach with data collection techniques using interviews, observation, and documentation. After that it is processed through data triangulation. Based on the research findings of Puspita Subah Kindergarten children experiencing some problems when staying at home, the problems include, Stress, heightened sensitivity, temper tantrums, spoiled/not independent and behavioral disorders

References

Ade Nasihudin Al Ansori. (2020). Belajar di Rumah Akibat Corona COVID-19, Ini Pendapat dan Harapan Anak Indonesia. Liputan6. https://m.liputan6.com/health/read/4224969/b elajar-di-rumah-akibat-corona-covid-19-inipendapat-dan-harapan-anak-indonesia

Aswasulasikin, A. (2020). Persepsi Mahasiswa Terhadap Kuliah Daring dimasa Pandemi Corona Virus Disease (COVID-19). SALAM: Jurnal Sosial dan Budaya Syar-i, 7(8).

Budisetyani, W dan Partiwi, Y. (2013). Emosi Dan Penggunaan Warna Dominan Pada Kegiatan Anak Usia Dini. Jurnal Psikologi Udayana. Vol. 1 . No. 1. H. 160-170

Creswell, John W. 2015. Penelitian Kualitatif & Desain Riset. Yogyakarta : Pustaka Pelajar.

Desmita. (2006). Psikologi Perkembangan. Bandung : Remaja Rosdakarya

Gracinia, J. (2005). Ajari aku solusi praktis untuk 30 perilaku anak yang menjengkelkan. Jakarta: Gramedia.

Hayes, E. (2003). Tantrum: Panduan memahami dan mengatasi ledakan emosi anak. Jakarta : Erlangga.

Laforge.A.E. (2002). Kiat-kiat meredakan badai kerewelan balita anda. Bandung: Kaifa.

Menteri Pendidikan. (2020). Surat Edaran Nomor 3 Tahun 2020 Tentang Pelaksanaan Pendidikan dalam Masa Darurat CoronaVirus (COVID-19).

Miles, B. Mathew dan Michael Huberman. 1992. Analisis Data Kualitatif Buku Sumber Tentang Metode-metode Baru. Jakarta: UIP.

Moleong Lexy J. 2005. Metodologi Penelitian Kualitatif, Bandung: Remaja Rosdakarya

Muttaqin, Z. (2009). Psikologi anak dan pendidikan. Diakses dari http://luluvikar.files.wordpress. com. Dikutip tanggal 13 Maret 2013.

Nahdi, K., Ramdhani, S., Yuliatin, R. R., & Hadi, Y. A. (2020). Implementasi Pembelajaran pada Masa Lockdown bagi Lembaga PAUD di Kabupaten Lombok Timur. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 177-186.

Nahdi, K., & Yunitasari, D. (2019). Literasi Berbahasa Indonesia Usia Prasekolah Ancangan Metode Dia Tampan dalam Membaca Permulaan. Jumal Obsesi: Jumal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(1), 446-453

Nahdi, K., & Yunitasari, D. (2019). Inside-outside circle: An early childhood language and literacy development method. International Journal of Innovation, Creativity and Change, 5(6), 325–335.

.Rahmawati Yeni & Kurniawati Euis, Strategi Pengembangan Kreativitas Pada Anak Usia Taman Kanak-kanak. Jakarta : Kencana.2010

Santrock, J.W. (2007). Perkembangan Anak 2. Alih bahasa oleh Mila Rahmawati. Jakarta : Erlangga

Suryani, Lilis. 2007. “Analisis Permasalahan Pendidikan Anak Usia Dini Dalam Masyarakat Indonesia.†JIV 2 (1): 42–48. https://doi.org/10.21009/JIV.0201.6.

Surya, S., & Robert, H. (2004). Panduan lengkap perawatan untuk bayi dan balita. Jakarta: Arcan.

Tabi’in, A. 2017. “Pengelolaan Pendidikan Karakter Disiplin Anak Usia Dini Studi Kasus Di Al-Muna Islamic Preschool Semarang.†AWLADY: Jurnal Pendidikan Anak 3 (1).

Tabi’in, A. 2020. “Pola Asuh Demokratis sebagai Upaya Menumbuhkan Kemandirian Anak di Panti Asuhan Dewi Aminah,†14.

Wijayanti, Rina, and Mochammad Ramli Akbar. 2018. “Asesment Model Strategi Coping Orangtua Murid untuk Permasalahan Anak Usia Dini.†Jurnal Inspirasi Pendidikan 8 (1): 79–83. https://doi.org/10.21067/jip.v8i1.2246

Yurianto, Ahmad, Bambang Wibowo, K. P. (2020). Pedoman Pencegahan Dan Pengendalian Coronavirus Disease (COVID-19) (M. I. Listiana Azizah, Adistikah Aqmarina (ed.).

.

Published

2020-06-30