Perkembangan Bahasa Anak Usia Dini dalam Extended Family

Authors

Abstract

Parents have a role in regulating the behavior and caring for their children as they grow to a certain age-appropriate development. Not sometimes, there are still many parents who educate their children according to their own idealistic point of view. This has quite an impact on children's language development, because the parents' demands on children are higher. So the more active the child's personality, the more parents hope they will. The impact of parenting patterns also has a significant effect if more than one type of family applies different parenting patterns. The aim is to determine the influence of the Extended Family on early childhood language development. Using a comparative methodology, Qualitative Research is research collected from observations in the field. The results are a comparison of the impact of early childhood language development and understanding in extended families. The researcher used three samples, where the first sample, initialed with A, had the influence of a democratic and permissive parenting style, the second child, initialed with B, had a democratic parenting style, and the third child, initialed with C, had a permissive parenting style. The results of the research are the Extended Family environment influences children’s language developement, through daily interactions and communication within their families.

References

Agustiawati, I. (2014). Pengaruh Pola Asuh Orang Tua Terhadap Prestasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Akuntansi Kelas Xi Ips Di Sma Negeri 26 Bandung. Universitas Pendidikan Indonesia, 85(1), 2071–2079.

Aidi, I. (2021). Diri Pada Anak Usia 4-5 Tahun Ditinjau Dari Bentuk Keluarga ( Nuclear Family Dan Extended Family ) Di Desa Mertapada Wetan.

Amalia, R., & AH, N. M. (2019). Peran Orang Tua dalam Pengenalan Budaya Literasi untuk Meningkatkan Kecerdasan Bahasa Pada Anak Usia Dini 5-6 Tahun. ThufuLA: Jurnal Inovasi Pendidikan Guru Raudhatul Athfal, 7(2), 223. https://doi.org/10.21043/thufula.v7i2.5638

Andayani, S. (2021). Karakteristik Perkembangan Anak Usia Dini. Jurnal An-Nur: Kajian Pendidikan dan Ilmu Keislaman, 7(2), 200–212.

Andriani, F. (2017). PERAN GURU DAN ORANG TUA DALAM MENGEMBANGKAN LITERASI ANAK USIA DINI. Universitas Muhammadiyah Surakarta. http://www.albayan.ae

Brantasari, M. (2022). Pola Asuh Orang Tua terhadap Perkembangan Bahasa Anak Usia Dini. Murhum : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(2), 42–51. https://doi.org/10.37985/murhum.v3i2.119

Deiniatur, M. (2017). Pembelajaran Bahasa Pada Anak Usia Dini Melalui Cerita Bergambar. Elementary: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 3(2), 190. https://doi.org/10.32332/elementary.v3i2.882

Djuwitaningsih, E. W. (2018). Pola Komunikasi Keluarga dan Pola Asuh Anak (TKW). Jurnal Penelitian Komunikasi dan Opini Publik, 22(1), 64–74. http://download.garuda.ristekdikti.go.id/article.php?article=864745&val=7893&title=ANALISIS POLA KOMUNIKASI KELUARGA KELUARGA BESAR (EXTENDED FAMILY) TKI TERHADAP TUMBUH KEMBANG ANAK

Halilah, N., Kusuma, F. H. D., & Widiani, E. (2018). PERBEDAAN PERKEMBANGAN KOGNITIF ANAK USIA PRASEKOLAH (3-6 TAHUN) PADA TIPE NUCLEAR FAMILY DAN EXTENDED FAMILY. Nursing News, 3(3).

Inten, D. N. (2017). Peran Keluarga dalam Menanamkan Literasi Dini pada Anak. Golden Age: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(1), 23–32. https://doi.org/10.29313/ga.v1i1.2689

Mainizar. (2013). Peranan Orang Tua Dalam Pembinaan Dan Pengembangan Bahasa Pada Anak Usia 2-6 Tahun. Marwah: Jurnal Perempuan, Agama dan Jender, 12(1), 91. https://doi.org/10.24014/marwah.v12i1.516

Prabowo, R. A., Budiyono, K., & Norhalimah, N. (2022). Membangun Budaya Literasi Anak Usia Dini Dengan Penguatan Pendampingan Keluarga. Al-Madrasah: Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 6(3), 667. https://doi.org/10.35931/am.v6i3.1048

Rahmaningrum, A., & Fauziah, P. (2020). Peran Guru pada Pengasuhan Anak dari Keluarga Tenaga Kerja Indonesia. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 1282–1292. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i2.796

Safitri, Y. (2017). Faktor-Faktor yang Berhubungan dengan Perkembangan Bahasa Balita di UPTD Kesehatan Baserah Tahun 2016. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(2), 148. https://doi.org/10.31004/obsesi.v1i2.35

Sanjaya, F., Sudiwati, N. L. P., & Maemunah, N. (2017). PERBEDAAN KEBERHASILAN TOILET LEARNING PADA ANAK USIA 24-36 BULAN PADA TIPE NUCLEAR FAMILY DENGAN EXTENDED FAMILY DI KELURAHAN TLOGOMAS KOTA MALANG. Nursing News, 2(1), 81–87. https://publikasi.unitri.ac.id/index.php/fikes/article/view/450/368

Sari, M. (2018). Peran Orang Tua Dalam Menstimulai Perkembangan Bahasa Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan dan Perkembangan Anak, I(2), 37–46.

Satrianingrum, A. P., & Andriyanti, E. (2020). Resiko Pengasuhan Permisif Orang Tua dan Nenek pada Pencapaian Bahasa Anak. Jurnal Ilmu Keluarga dan Konsumen, 13(3), 239–249. https://doi.org/10.24156/jikk.2020.13.3.239

Sucipto, S. M. N. T., & Luqman, Y. (2021). Proses Komunikasi Pada Extended Family Dalam Membangun Konsep Diri Anak. Interaksi Online, 10(1), 1–12.

Suharto, M. P., & Nurwati, N. (2018). Peran Extended Family Pada Anak Tkw Yang Terlantar Di Kabupaten Indramayu. Prosiding Penelitian & Pengabdian Kepada Masyarakat, 5(2), 165–175. https://jurnal.unpad.ac.id/prosiding/article/view/18368/8727

Susyanti, S., Tabroni, I., & Rabiatul, S. (2022). Pola Asuh Extended Family Terhadap Tumbuh Kembang Anak. Al-Madrasah: Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 6(3), 520. https://doi.org/10.35931/am.v6i3.1017

Wahyuni, Y. T., & Abidin, Z. (2015). Pengalaman Hidup Lansia Yang Mengasuh Cucu: Studi Kualitatif Fenomenologis Dengan Interpretative Phenomenological Analysis. Empati, 4(4), 8–14.

Wayan Risna Dewi, N. (2022). Peran Lingkungan Keluarga Dalam Perkembangan Bahasa Anak Selama Pandemi Covid-19 The Role of the Family Environment in Children’s Language Development During the Covid-19 Pandemic. Jurnal Smart Paud, 5(2), 99–106.

Yulion, M. M. (2013). MEMAHAMI PENGALAMAN KOMUNIKASI PENGASUHAN ANAK DALAM EXTENDED FAMILY. Integration of Climate Protection and Cultural Heritage: Aspects in Policy and Development Plans. Free and Hanseatic City of Hamburg, 26(4), 1–37.

Published

2023-12-31