PENERAPAN KONSELING QUR’ANI UNTUK MENGENTASKAN ADAB BURUK GENERASI MILENIAL PADA SISWA SMPN 1 SURALAGA

Authors

  • Nusuki Nusuki Universitas Hamzanwadi
  • Herlina Sulistiana Universitas Hamzanwadi

DOI:

https://doi.org/10.29408/jkp.v7i2.24345

Keywords:

Adab Buruk, konseling Qur’ani, Terapi pertobatan

Abstract

This thesis discusses the phenomenon of bad manners that occurs among the millennial generation which is caused by the influence of technological advances and  how to apply Qur'anic counseling that uses repentance therapy in alleviating these bad manners. This study also aims to find out how the effectiveness of the application of Qur'anic Counseling by using repentance therapy carried out through group counseling services. The results of this study indicate that the initial phase data (A1) before being given treatment (pretest) in the form of Qur'anic counseling with repentance therapy obtained a maximum score of 128 with an average mean of 25.6 which shows bad manners of students in the bad category. During the intervention phase (B) the score decreased to 83 with an average of 16.6 indicating a slightly poor category. Then after being given an intervention (B2) the score decreased to 59 with an average mean of 11.8 which indicates that the students' bad manners are not bad

References

Absher dan Amidjaya dalam Zuhal. (2000). Visi Iptek Memasuki Milenium III. (Jakarta: Penerbit Universitas Indonesia (UI-Press).

Albari, Moh Misbahusani. (2022). Konsep Konseling Qur’ani dalam Mengatasi Moral Menurut Ridwan. Fakultas Dakwah Universitas Islam Negeri Prof. K.H.Saifuddin Zuhri. Purwokerto.

Arikunto, Suharsimi. (2016) Manajemen Penelitian. Jakarta. Penerbit: Rineka Cipta.

Baedowi. (2020). Konseling Qur’an untuk Meningkatkan Kesiapan Mental Siswa Kelas X SMKN 2 Tulungagung Menghadapi Ujian Kenaikan Kelas Tahun Pelajaran 2000/2001.

Ekayani, Syafira Putri. (2018). Efektivitas Konseling Qur’ani terhadap Kesejahteraan Subjektif Ibu yang Memiliki Anak Berkebutuhan Khusus. Fakultas Psikologi dan Ilmu Sosial Budaya. Universitas Islam Yogyakarta.

Hasbi, Muhammad. (2020). Akhlak Tasawuf (Solusi Mencari Kebahagiaan dalam Kehidupan Esoteris dan Eksoteris). Penerbit: Trust Media.

KBBI (Kamus Besar Bahasa Indonesia). (2009). Jakarta: PT. (Persero) penerbitan dan percetakan.

Masdudi. (2015). Bimbingan dan Konseling Perspektif Sekolah. Cirebon: Nurjati Press. Prayitno. (1995). Layanan Bimbingan dan Konseling Kelompok. Padang: Jurusan

Bimbingan dan Konseling Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Padang.

Rassol, Husen.(2019). Konseling Islami. Sebuah Pengantar kepada Teori dan Praktik.

Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Ridwan dan Farozin. (2021). Akidah Bimbingan dan Konseling. Selong: Universitas Hamzanwadi Press.

Ridwan. (2018). Konseling dan Terapi Qur’ani. Yogyakarta: Pustaka Belajar. Sukmadinata, Nana. (2002). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung. Pernebit: PT.

Remaja Rosdakarya.

Sunanto, Takeuchi, Nakata.(2005). Pengantar Penelitian Subyek Tunggal. CRICED. University of Tsukuba.

Tohirin.(2014). Bimbingan dan Konseling di Sekolah dan Madrasah (Berbasis Integrasi) .

Jakarta: Grafindo Persada.

Downloads

Published

31-12-2023

How to Cite

Nusuki, N., & Sulistiana, H. (2023). PENERAPAN KONSELING QUR’ANI UNTUK MENGENTASKAN ADAB BURUK GENERASI MILENIAL PADA SISWA SMPN 1 SURALAGA. JKP (Jurnal Konseling Pendidikan), 7(2), 11–26. https://doi.org/10.29408/jkp.v7i2.24345