PELAKSANAAN ANALISIS KEBUTUHAN PESERTA DIDIK DALAM PENYUSUNAN PROGRAM LAYANAN BIMBINGAN DAN KONSELING PADA KELAS VIII SMPN 3 SELONG
DOI:
https://doi.org/10.29408/jkp.v8i1.25997Abstract
Angket kebutuhan Peserta Didik (AKPD) merupakan sebuah angket yang berisi sejumlah soal berupa pernyataan terkait dengan masalah-masalah yang diasumsikan biasa terjadi pada peserta didik. Hasil pengolahan angket tersebut yang akan membantu guru bimbingan dan konseling untuk merancang program bimbingan konseling untuk membantu peserta didik mengatasi permasalahan yang dialaminya guna mewujudkan efektif, efisiensi sekaligus pencapaian sasaran layanan. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk membantu guru bimbingan dan konseling dalam melaksanakan program bimbingan konseling yang tepat dan sesuai dengan kebutuhan peserta didik. Jenis penelitian ini merupakan penelitian deskriptif. Metode penentuan sampel menggunakan sampling jenuh. Berdasarkan hasil penelitian Analisis Kebutuhan Peserta Didik yang paling dibutuhkan dalam pemberian layanan adalah bidang layanan pribadi dengan materi tentang bagaimana memahami diri dan menjadi pribadi yang mandiri.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Uswatun Hasanah, Marfu’atun Marfu’atun, Baiq Mahyatun
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
All writings in this journal are the full responsibility of the author. JKP (Jurnal Konseling Pendidikan) provides open access to benefit anyone with valuable information and findings. JKP (Jurnal Konseling Pendidikan) can be accessed free of charge at no cost, following the creative commons license. Authors who publish articles in the JKP (Jurnal Konseling Pendidikan) must comply with the following conditions:
The author retains the copyright and grants the right of first publication with the work licensed simultaneously under the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0) license, allowing others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
Authors may make additional separate contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the published journal version of the work (for example, posting it to an institution or publishing it in a book), acknowledging its initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to post their work online (for example, on institutional repositories or websites) before and during the submission process, resulting in a productive exchange and earlier and more extensive citations of the published work.
All articles in this journal are the sole responsibility of the author. JKP (Jurnal Konseling Pendidikan) provides open access to benefit anyone with valuable information and findings. JKP (Jurnal Konseling Pendidikan) can be accessed and downloaded for free, following the creative commons license.
JKP (Jurnal Konseling Pendidikan) is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License