GRIT DALAM PENDIDIKAN
DOI:
https://doi.org/10.29408/jkp.v4i2.3081Abstract
Sejak diperkenalkan oleh Seligman dkk diera tahun 1970 an Psikologi positif sebagai suatu gerakan baru dalam psikologi mendapat banyak perhatian dikalangan psikologi . Psikologi positif sebagai sebagai suatu gerakan baru menawarkan tema-tema psikologi yang menarik untuk dapat diterapkan di dalam pendidikan. Salah satu konsep teori dalam psikologi positif yang dapat diterapkan dalam pendidikan khusunya untuk mengembangkan karkater siswa adalah Grit. Grit adalah fator non kognitif yang dapat memberikan kontribusi terhadap keberhasilan dan kesuksesan siswa dalam proses pendidikan. Grit meliputi perpaduan antara kekuatan passion, kegigighan, dan ketabahan dalam beraktivitas. Grit pertama kali diperkenalkan oleh Angela Duckwort salah satu tokoh dalam psikologi positif. Grit adalah salah satu model karkater yang penting untuk dikembangkan pada siswa agar siswa dapat berkembang dana sukses dalam pendidikan. Untuk mengetahui apakah grit dapat diterapkan dalam pendidikan dan varibel varibel apa saja dalam pendidikan yang dapat mempangaruhi grit. Metode yang digunakan adalah studi literature dengan cara menelusuri sumber-sumber tentang grit dari berbagai sumber seperti jurnal ilmiah dan buku-buku literature tentang grit. Grit merupakan salah satu teori dalam psikologi positif yang menekankan faktor kognitif yang dapat menunjang kesuksesan seseorang dapat dikembangkan dan diterapkan dalam pendidikan hal ini dapat dilihat dari berbagai penelitian tentang grit kaitannya dengan pendidikan dan hasil pendidikan.
References
Bezelais, P., Lemay, D., Doleck, T., Shen Hu, X., Vu, A., & Yao, J. (2018). Grit, Mindset, and Academic performance: A Study of Pre University Science Student. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Techonology Education, 1-10.
Celik, I., & Saricam, H. (2018). The Relationship between positive Thinking Skill, Academik Locus of Control and Grit in Adolescents. Universal Journal of Education Research, 392-398.
Christopoulou, M., Lakioti, A., Pezirkianidis, C., Karakasidou, E., & Stalikas, A. (2018). The Role of Grit in Education: A Systematic Review . Scintific Research Publishing, 2951-2971.
Duckworth, A. (2020). Grit: Kekuatan Passion Kegigihan. Jakarta: Gramedia.
Fabelio, F., & Afalla, B. (2020). Perseverance and Passion the Teaching Profenssion: Teachers Grit, Self-Efficacy, Burnout and Performance. Journal of Critical Riviews, 108-118.
Fernandez-Martin, F., Arco-Tirado, J., & Torres, M. (2020). Grit as a Predictor and Outcome of Educational, Professional, and Personal Success: A Systematic Review. Psicologia Educatio, 163-173.
Holdan, E., Lias, A., Locke, R., Elfen, H., & Buzzelli, A. (2018). Succes Without Grit: An Exploratory Study of Individuals with Low Grit Scores and High Academic Performance. International Journal of Current Research, 73250-73252.
Pate, A., Payakachat, N., Harrell, T., Pate, K., Caldwell, D., & Franks, A. (2017). Measurement of Grit and Correlation to Student Pharmacist Academic Performance. American Journal of Pharmacetial Education, 105.
Polirstok, S. (2018). Strategis to Improve Academic Achievement in Secondary School Student: Perspectives on Grit and Mindset. Journal Sagepub open, 1-9.
Reraki, M., Celik, I., & Saricam, H. (2015). Grit as a Mediator of the Relationship Between Motivation and Academic. Ozean Journal of Social Science.
Seligman, M. (2005). Authentic Happiness Menciptakan Kebahagiaan dengan Psikologi Positif. Bandung: Mizan.
Stoffel, J., & Cain, J. (2018). Review of Grit and Resilience Literature within Health Professians Education . American Journal of Pharmaceutical Education, 6150.
Tang, X., Te Wang, M., Guo, J., & Salmela-Aro, K. (2019). Building Grit: The Logitudinal Pathways between Mindset, Commitment, Grit, and Academic Outcomes. Journal of Youth and Adolescence.
Widodo, W., Miswanto, R., & Sujono, D. (2020). On Integrity Mediating Effect of Social Intelligence and Grit Toward Professional Performance . Journal of Xi'an University & Technology, 2797.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All writings in this journal are the full responsibility of the author. JKP (Jurnal Konseling Pendidikan) provides open access to benefit anyone with valuable information and findings. JKP (Jurnal Konseling Pendidikan) can be accessed free of charge at no cost, following the creative commons license. Authors who publish articles in the JKP (Jurnal Konseling Pendidikan) must comply with the following conditions:
The author retains the copyright and grants the right of first publication with the work licensed simultaneously under the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0) license, allowing others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
Authors may make additional separate contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the published journal version of the work (for example, posting it to an institution or publishing it in a book), acknowledging its initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to post their work online (for example, on institutional repositories or websites) before and during the submission process, resulting in a productive exchange and earlier and more extensive citations of the published work.
All articles in this journal are the sole responsibility of the author. JKP (Jurnal Konseling Pendidikan) provides open access to benefit anyone with valuable information and findings. JKP (Jurnal Konseling Pendidikan) can be accessed and downloaded for free, following the creative commons license.
JKP (Jurnal Konseling Pendidikan) is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License