Analisis Pengaruh Literasi Keuangan, Kemudahan Penggunaan dan Gaya Hidup terhadap Minat Generasi Z dalam Menggunakan Dompet Digital (Go-Pay)
DOI:
https://doi.org/10.29408/jpek.v7i1.12295Keywords:
Financial Literacy, Ease of Use, Lifestyle, Interest in UsingAbstract
People's perceptions can shift from traditional (paper money) transactions to digital money transactions due to the conveniences and benefits of digital wallets. The purpose of this study is to ascertain whether Generation Z's interest in using a digital wallet (Go-Pay) is influenced by their lifestyle, financial literacy, and ease of use. A sample of respondents from the Z generation in the Bekasi Regency were used for the quantitative research method. A questionnaire was used for data collection. Accidental sampling was used, and the Lemeshow formula was used for the purposive sampling method. Validity, reliability, R-square, Stone-Geisser Q-square, and t tests are the analytical methods utilized. by making use of the tool for analysis known as PLS. This study found that Generation Z's interest in using the Go-Pay digital wallet application is not influenced by their level of financial literacy; rather, Generation Z's interest is influenced by their lifestyle and the ease of use of the applicationReferences
Diva, N., Rembulan, R., & Firmansyah, E. A. (2020). Perilaku Konsumen Muslim Generasi-Z Dalam Pengadopsian Dompet Digital. 17(2), 111–128.
Hagiworo, H. (2021, December 10). Kompas.Com Fintech Untuk Pemulihan Ekonomi. Kompas.Com, Fintech Untuk Pemulihan Ekonomi, Tantangan, Dan Pe. Https://Money.Kompas.Com/Read/2021/12/10/125200026/Menuju-Ifs-2021--Fintech-Untuk-Pemulihan-Ekonomi-Tantangan-Dan-Pentingnya
Hanif, R. (2022). Pengaruh Persepsi Kemudahan Terhadap Minat Guna Melalui Kepercayaan Pada Pengguna Dompet Digital Gopay. Capital: Jurnal Ekonomi Dan Manajemen, 5(2), 178. Https://Doi.Org/10.25273/Capital.V5i2.12022
Hasya, R. (2022). Ini 10 E-Wallet Yang Paling Sering Dipakai Masyarakat Indonesia Tahun 2022. Goodstats V0.1.0. Https://Goodstats.Id/Article/Ini-10-E-Wallet-Yang-Paling-Sering-Dipakai-Masyarakat-Indonesia-M4ta4
Issn, P., Promosi, P., Terhadap, D. A. N. K., & Umah, U. N. (2022). Keputusan Penggunaan Dompet Digital Shopeepay Pada Mahasiswa Jurusan Manajemen Bisnis Syariah Angkatan 2018 Oleh : 10(2), 329–339.
Kusnandar, D. L., Kurniawan, D., & Sahroni, N. (2022). Pengaruh Mental Accounting Dan Literasi Keuangan Pada Generasi Z Terhadap Financial Behaviour Pada Masa Pandemi Covid 19 Dengan Dimediasi Gaya Hidup. 19(2), 97–106.
Kusumawardhany, S. S., Shanti, Y. K., Azzahra, K., Arianti, B. F., Romadhina, A. P., Sindur, K. G., & Selatan, T. (N.D.). Financial.
Mawardani, F., Dwijayanti, R., & Cashback, P. (2021). Pengaruh Persepsi Kemudahan Penggunaan Dan Promosi Cashback Terhadap Minat Mahasiswa Dalam Menggunakan Dompet Digital. 9(3).
Pontoh, N., Frendy A. O. Pelleng, & Danny D. S. Mukuan. (2021). Jurnal Administrasi Bisnis. Analisis Daya Saing Ekspor Cengkeh Indonesia Di Pasar Internasional Crusita, 1(1), 25–31.
Ramadhanty, V. D., Permana, R. I., Rida, B., Fauzia, S., & Aini, N. (2021). Analisis Faktor Penggunaan Dompet Digital Di Kalangan Mahasiswa Perguruan Tinggi Surabaya. 8(1), 312–322.
Ramadoni, W. (2020). Pengaruh Promosi Ovo Terhadap Minat Beli Dan Keputusan Pembelian Pada Pengguna Ovo. Ecopreneur.12, 3(1). Https://Doi.Org/10.51804/Econ12.V3i1.673
Rebo, P., Timur, J., Rebo, P., & Timur, J. (2020). Pemanfaatan Aplikasi Dompet Digital Terhadap Transaksi Retail Mahasiswa. 64–69.
Seputri, W., & Yafiz, M. (2022). Qris Sebagai Alat Transaksi Digital Generasi Z : Analisis Faktor. Jurnal Hukum Dan Ekonomi Syariah, 10(Adzkiya), 2.
Situmorang, M. K. (2021). Pengaruh Perilaku Konsumen Terhadap Penggunaan Uang Elektronik ( Dompet Digital ) Sebagai Alat Pembayaran Pada Masa Pandemi Covid – 19 Di Kota Medan. 4, 123–130.
Soleha, E., & Hartati, N. (2021). Analisis Perilaku Keuangan Mahasiswa Universitas Pelita Bangsa Dalam Keputusan Investasi ( Analysis Of Universitas Pelita Bangsa Student Financial Behavior In Investment Decisions ). 2(01), 59–70.
Sulistyowati, R., Paais, L. S., & Rina, R. (2020). Persepsi Konsumen Terhadap Penggunaan Dompet Digital. 4(1), 17–34.
Syifa Pramudita Faddila, Uus Mohammad Darul Fadli, & Robby Fauji. (2022). Analisis Karakteristik Pengguna Shopeepay Sebagai Dompet Digital Pada Generasi Z. Jurnal Manajemen & Bisnis Kreatif, 7(2), 1–9. Https://Doi.Org/10.36805/Manajemen.V7i2.2279
Taqwa, Y. S. S., & Mukhlis, I. (2022). Faktor Yang Mempengaruhi Perilaku Konsumtif Pada Generasi Z. E-Jurnal Ekonomi Dan Bisnis Universitas Udayana, 11(07), 831. Https://Doi.Org/10.24843/Eeb.2022.V11.I07.P08
Trianita, M., Kamela, I., & Rosha, Z. (2022). Peran Literasi Keuangan Dalam Meningkatkan Minat Penggunaan Mobile Banking. 2(1), 14–18.
Trimulyaningsih, N. (2017). Pengaruh Literasi Keuangan, Literasi Digital, Dan Kemudahan Penggunaan Terhadap Penggunaan Mobile Banking Bca, Bni, Bri. Buletin Psikologi, 25(2), 89–98. Https://Doi.Org/10.22146/Buletinpsikologi.28728