Implementasi Model Pembelajaran STAD Berbantuan LKM Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Akuntansi Sektor Publik
DOI:
https://doi.org/10.29408/jpek.v3i1.1386Keywords:
Learning outcomes, LKM, Public sector accounting, STADAbstract
This study aims to determine the improvement of student learning outcomes through the implementation of STAD learning model assisted with LKM. This study was a Classroom Action Research (CAR) which was conducted in 3 cycles. Time of study in odd semester Academic Year 2018/2019, with a sample of accounting students at the Faculty of Economics and Business, University of Musamus, Merauke. The data analysis technique in this study is descriptive quantitative data analysis with percentages. The results of the study show that the Implementation of STAD Learning Model Assisted with LKM can improve Public Sector Accounting Learning Outcomes. The increase can be seen from the average value of student learning outcomes on the cycle of 50,36, increasing in the first cycle of 61,02, increasing in the second cycle of 73.07, and increasing in the third cycle of 85,31.
References
Arikunto, S. (2013). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta : PT Rineka Cipta.
Asmaningrum, HP., Gelong, MA., Werang, BR. (2018). Penerapan Media Peta Konsep terhadap Hasil Belajar Siswa SMA GERADUS ADII MERAUKE. Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia, Volume 12, Nomor 2, 2018.
Asmaningrum, HP. (2017). Studi Komparasi Hasil Belajar Kimia Menggunakan Media LKM dan TTS melalui Implementasi Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Small Group Discussion (SGD). Jurnal Tadris Kimiya, Volume 2, Nomor 1, Juni 2017.
Depdiknas. (2006). Kurikulum Tingkat satuan Pendidikan. Jakarta: Dirjen Dikdasmen.
Esminarto, Sukowati, Suryowati, N, Anam, K. (2016). Implementasi Model STAD dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Briliant: Jurnal Riset dan Konseptual, Volume 1, Nomor 1, November 2016.
Gusniar. (2014). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Student Teams Achievment Division (STAD) Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran IPS Kelas IV SDN No. 2 Ogoamas II. Jurnal Kreatif Tadulako, Volume 2, Nomor 1, 2014.
Isjoni. (2010). Cooperative Learning Efektifitas Pembelajaran Kelompok. Bandung: Alfabeta.
Khusna, R. (2011). Upaya Peningkatan Hasil Belajar Siswa dengan Menggunakan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD. (Online), (http://rullykhusna-makalah-model-pembelajaran-stad.html), diakses tanggal 20 Januari 2019.
Nikmah, EH., Fatchan, A., dan Wirahayu, YA. (2013). Model Pembelajaran Student Teams Achievement Divisions (STAD), Keaktifan Dan Hasil Belajar Geografi Siswa Kelas X di SMA Negeri 1 Kesamben Blitar. Jurnal Pendidikan Geografi, Volume 2, Nomor 1. Universitas Negeri Malang.
Nordiawan, D., dan Hertianti, A. (2010). Akuntansi Sektor Publik. Jakarta: Salemba Empat.
Rusman, 2012. Model-Model Pembelajaran Mengembangkan Profesionalisme Guru. Jakarta PT. Rajagrafindo Persada.
Saraswati, NF., dan Djazari, M. (2018). Implementasi Metode Pembelajaran Small Group Discussion dapat meningkatkan Aktivitas Belajar Pada Kompetensi Dasar Jurnal Penyesuaian Siswa Kelas X Akuntansi SMK Muhammadiyah Kretek Tahun Ajaran 2017/2018. Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesia, Volume XVI, Nomor 2, 2018.
Sugiharti, S., Saputro, S.,& Sugiharto. (2013). Studi Komparasi Penggunaan Media TTS dan LKS Pada Pembelajaran Kooperatif
Student Teams Achievement Divisions (STAD) Pada Materi Pokok Sistem Periodik Unsur Kelas X Semester Gasal SMA Negeri I Karanganyar Tahun Pelajaran 2012/2013. Jurnal Pendidikan Kimia, Volume 2, Nomor 1.
Trianto. (2011). Pengantar Penelitian Pendidikan bagi Pengembangan Profesi Pendidikan dan Tenaga Kependidikan. Jakarta: Kencana.