Dampak Influencer Marketing Dan Online Customer Reviews Terhadap Online Purchase Decisions Dimediasi Oleh Customer Trust
DOI:
https://doi.org/10.29408/jpek.v8i1.24913Abstract
This study specifically targets the individuals who utilize the Shopee marketplace platform inside the city of Yogyakarta. The objective of this study is to examine the impact of customer reviews and online influencer marketing on online purchasing decisions, with customer trust playing a mediating role. The data collection instrument employed was a questionnaire created using Google Forms, and a total of 120 participants were chosen by purposive selection approaches. Afterwards, the data were analyzed using the SPSS version 25 software. This analysis incorporates the utilization of Sobel testing, R2 or coefficient of determination assessment, t-test examination, F-test examination, verification of traditional assumptions, and evaluation of Multiple Linear Regression. The study's findings suggest that influencer marketing positively influences consumer trust. Additionally, online customer reviews have a key role in shaping consumer trust, while consumer confidence has a favorable and substantial impact on online purchase decisions. Nevertheless, neither influencer marketing nor online customer evaluations have a direct influence on consumers' decisions to make online purchases
References
Adabi, N. (2020). Pengaruh citra merek, kualitas pelayanan dan kepercayaan konsumen terhadap keputusan pembelian indihome di witel telkom depok. Jurnal Manajemen, 12(1), 32–39.
Alfianto, E. A., & Zakiyah, K. (2023). Pengaruh Lifestyle , Influencer Marketing , Dan Product Design Terhadap Keputusan Pembelian Produk Eiger. Wawasan : Jurnal Ilmu Manajemen, Ekonomi Dan Kewirausahan, 1(4).
Ardiana, I. N., & Rafida, V. (2023). Pengaruh Green Marketing Dan Brand Image Terhadap Minat Beli Skincare Avoskin (Studi Pada Mahasiswa Di Kota Surabaya). Jurnal Pendidikan Tata Niaga (JPTN), 11(3).
Ardiansyah, M., & Fernando, W. (2023). The Study of Exploration and Analysis of Digital Influencer Influence in Marketing: a Case Study of Electronic Cigarettes. Journal of Information Technology and Computer Science (INTECOMS), 6(1).
Banurea, L. A., Malau, A. R., Silaban, P. H., & Sipayung, L. D. (2023). Analisis Sem Pada Online Customer Review Dan Customer Rating Terhadap Keputusan Pembelian Melalui Kepercayaan Konsumen. Jurnal Bina Bangsa Ekonomika, 16(2), 400–406.
Candra, F., Ellitan, L., & Rosita, Y. (2023). Pengaruh Kualitas Produk dan Kualitas Layanan Terhadap Niat Beli Kembali Melalui Kepuasan Pelanggan Wizzmie di Surabaya. EKOMA : Jurnal Ekonomi, Manajemen, Akuntansi, 3(1), 218–237.
Dayan, M. T. (2020). Pengaruh Persepsi Konsumen, Gaya Hidup dan Kepercayaan terhadap Penggunaan Aplikasi Pembayaran Digital. Jurnal Transaksi, 12(1), 40–50.
Emeralda, maria verena, & Kurniawati. (2022). Analisis Pengaruh Social Media Marketing Dan Influencer Marketing Terhadap Brand Loyalty Dengan Brand Trust Dan Brand Equity Sebagai Medias. Jurnal Ekonomi Dan Bisnis, 11(1), 1269–1273.
Habibie, M. R., Harini, C., & Hasiholan, L. B. (2023). Pengaruh Size , Age , Profitability , Leverage , Sales Pengaruh Produk Dan Promosi Terhadap Minat Calon Nasabah Melalui Influencer Marketing Sebagai Variabel Intervening ( Studi Kasus Pada BPRS Artha Amanah Ummat Semarang ). Journal of Management, 9(1), 1–17.
Handayani, N. T., & Usman, O. (2021). Quality Website on Purchase Decisions Online on Online. Ssrn, 1, 1–29. https://ssrn.com/abstract=3768483
Hariyanti, N dan Wirapraja, A. (2018). Pengaruh Influencer Marketing Sebagai Strategi Pemasaran Digital Era Moderen (Sebuah Studi Literatur). Jurnal Eksekutif Volume, 15, 133–146.
Mahfudhoh, D. H., & Pujianto, W. E. (2023). Digitalisasi Home Industry Produk Fashion Guna Meningkatkan Pendapatan Keluarga. Praxis: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(1), 1–7.
Melani, A., & Hamid, R. S. (2023). Peran Online Trust, Risk Perception, Delivery Risk dalam Menentukan Online Purchase Intention pada iGeneration yang Menggunakan E-Commerce. Jesya, 6(1), 395–407. https://doi.org/10.36778/jesya.v6i1.929
Nur, D. S., & Octavia, A. (2022). Pengaruh Electronic Word of Mouth Terhadap Keputusan Pembelian Dengan Kepercayaan Konsumen Sebagai Mediasi Pada Marketplace Shopee Di Kota Jambi. Jurnal Manajemen Terapan Dan Keuangan, 11(2), 387–399. https://doi.org/10.22437/jmk.v11i2.17960
Perwitasari, I., & Tuti, M. (2021). Pengaruh Kualitas Produk Dan Influencer Terhadap Kepuasan Pelanggan Melalui Keputusan Pembelian Baso Ayah Pada Kayuolshop2020. Journal of Culinary, 3(2), 1–6.
Pongoh, M. E. (2019). Kualitas Pelayanan, Kualitas Produk dan Harga Pengaruhnya Terhadap Loyalitas Pelanggan Kartu As Telkomsel di Kota Manado. Jurnal EMBA, 1(4), 1–5.
Priandani, R. J. A., Hamdun, E. K., & Syahputra, H. (2023). Analisis Harga Dan Kualitas Pelayanan Yang Mendorong Minat Pembelian Aplikasi Online Shop Pada Mahasiswa Fakultas Ekonomi Dan Bisnis Universitas Abdurrachman Saleh Situbondo Dengan Kepercayaan Sebagai Variabel Intervenig. Jurnal Mahasiswa Entrepreneur (JME), 2(8), 1862–1878.
Puspitasari, D., & Dirgantara, I. M. B. (2023). Pengaruh Perceived Risk Terhadap Online Trust Dan Dampaknya Terhadap Online Purchase Intention (Studi pada konsumen marketplace di Indonesia). Jurnal Akuntansi Dan Pajak, 24(1).
Rahma, G. A., Nasution, S. A., Rosyidani, N. M., Putri, M., & Ervynasari, A. (2023). Analisis pengaruh daya tarik fisik influencer pada kepercayaan masyarakat terhadap minat pembelian suatu produk. Economics Business Finance and Entrepreneurship, 43–52.
Rorie, A. G. S., Tumbel, A. L., & Gunawan, E. (2022). Pengaruh Kepercayaan Dan Persepsi Resiko Terhadap Keputusan Pembelian E-Commerce Pada Tokopedia. The Effect Of Trust And Perceived Risk On E-Commerce Purchase Decisions On Tokopedia.Com In Noongan Village, Langowan Barat District. Jurnal LPPM Bidang EkoSosBudKum (Ekonomi, Sosial, Budaya, Dan Hukum, 6(1), 365–370.
Sianata, V. V., & Keni, K. (2023). Faktor-faktor penentu niat beli produk pakaian. Jurnal Manajemen Maranatha, 22(2), 149–168. https://doi.org/10.28932/jmm.v22i2.5999
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. CV Alfabeta.
Suhaemi. (2023). Pengaruh viral marketing terhadap kepercayaan konsumen dan dampaknya pada keputusan pembelian produk ms glow. Jurnal Riset Ilmu Manajemen Dan Kewirausahaan, 1(3), 48–61.
Sujatmiko, Ar, D. P., Hamdat, A., & Panus, R. A. (2023). Pengaruh Hubungan, Emphaty, Nilai Dan Kepercayaan Terhadap Kepuasan Nasabah Pada Pt. Bank Sulselbar Cabang Utama Makassar. Movere Journal, 5(1), 13–21.
Susanto, D., Fadhilah, M., & Udayana, I. (2023). Pengaruh Persepsi Keamanan, Kualitas Informasi Dan Kepercayaan Terhadap Keputusan Pembelian Online (Study Kasus Pada Konsumen Shopee Di Yogyakarta). Jurnal Manajemen DIVERSIFIKASI, 3(2), 279–287. https://doi.org/10.24127/diversifikasi.v3i2.3911
Umma, N., & Nabila, R. (2023). Pengaruh Online Customer Review , Citra Merek dan Religiusitas Terhadap Keputusan Pembelian Dengan Kepercayaan Konsumen Sebagai Variabel Intervening ( Studi Pada Pengguna Marketplace Shopee Generasi Z ). Iqtishadia: Jurnal Ekonomi & Perbankan Syariah, 10(1), 31–47. https://doi.org/10.19105/iqtishadia.v10i1.8407
Wardah, F., & Albari. (2023). Analisis Pengaruh Influencer terhadap Minat Beli Konsumen pada Perusahaan JavaMifi. Selekta Manajemen: Jurnal Mahasiswa Bisnis & Manajemen, 2(3 SE-Internship Articles), 188–205.
Wardani, N. L. D. A. (2020). Persepsi Kepercayaan Konsumen Memediasi Pengaruh Youtube Beauty Vlogger Terhadap Niat Beli Di Kota Denpasar. E-Jurnal Manajemen, 9(12), 89.
Wasiat, F. A. I., & Bertuah, E. (2022). Pengaruh Digital Marketing, Social Media Influencer Terhadap Niat Beli Produk Fashion Pada Generasi Milenial Melalui Customer Online Review di Instagram. SINOMIKA Journal: Publikasi Ilmiah Bidang Ekonomi Dan Akuntansi, 1(3), 513–532. https://doi.org/10.54443/sinomika.v1i3.295
Zamili, S. N., & Tanjung, Y. (2023). Pengaruh harga dan kualitas produk terhadap loyalitas konsumen pada PT MNC Life Assurance Cabang Medan. Jurnal Ekonomi Bisnis Digital, 2(1), 84–95. https://doi.org/10.59663/jebidi.v2i1.193
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 JPEK (Jurnal Pendidikan Ekonomi dan Kewirausahaan)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
semua jurnal ini menjadi tanggung jawab penuh penulis, JPEK memberikan akses terbuka kepada siapapun agar informasi dan temuan pada artikel bermanfaat bagi semua orang, JPEK dapat diakses dan diunduh oleh siapapun tanpa dipungut biaya sesuai dengan lisensi creative common yang digunakan.