Program Bundling Produk Swb2p Dalam Perspektif Ekonomi Syariah ( Studi Kasus BMT UGT Nusantara Capem Muncar)
DOI:
https://doi.org/10.29408/jpek.v9i1.28955Keywords:
Product bundling, sharia economic perspective, BMT UGT NusantaraAbstract
This article discusses the implementation of the Wadiah Term Savings (SWB2P) product bundling program at BMT UGT Nusantara Capem Muncar from a sharia economic perspective. The aim of this research is to analyze the effectiveness of the bundling program in increasing added value for customers and its impact on customer satisfaction and loyalty. The method used is a case study with data collection through interviews and document analysis. The research results show that the SWB2P bundling program provides significant benefits, such as lower administration costs and better accessibility to Islamic financial products. Apart from that, this program also increases customer satisfaction which leads to higher loyalty towards BMT UGT Nusantara. This research concludes that the SWB2P product bundling program can be an effective strategy in supporting sharia economic development and providing solutions to people's financial needs.
References
Antonio, M. S. (2001). Bank Syariah: Dari Teori ke Praktik. Jakarta: Gema Insani.
Ascarya. Akad dan Produk Bank Syariah. Jakarta: Raja Grafindo Persada, 2007.
Aziz, M. "Peran BMT dalam Pengembangan Ekonomi Umat." Jurnal Ekonomi Syariah Indonesia, vol. 12, no. 1 (2022): 25-30.
Bank Indonesia. Laporan Perkembangan Perbankan Syariah Indonesia 2021. Jakarta: Bank Indonesia, 2021.
BMT UGT Nusantara. Laporan Tahunan BMT UGT Nusantara 2022. Banyuwangi: BMT UGT Nusantara, 2022.
Hasan, Z. (2009). Islamic Finance: Principles and Practice. Kuala Lumpur: Oxford University Press.
Karim, Adiwarman A. Bank Islam: Analisis Fiqih dan Keuangan. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada, 2007.
Karim, H. Inovasi Produk Perbankan Syariah. Jakarta: Mitra Wacana Media, 2019.
Kotler, P., & Keller, K. L. (2016). Marketing Management (15th ed.). Pearson Education.
Kotler, P., Keller, K. L., Brady, M., Goodman, M., & Hansen, T. (2016). Marketin Management 3rd edn PDF eBook. Pearson Higher Ed.
Lutfi, M. (2020). Penerapan Akad Wadiah di Perbankan Syariah. Madani Syariah, 3(2), 132–146.
Mamun, S. (2021). PROGRAM BUNDLING PRODUK SWB2P DALAM PERSPEKTIF SYARIAH (Studi Kasus BMT UGT Sidogiri CAPEM Cibitung). Jurnal Ekonomi Syariah Pelita Bangsa, 6(01), 30–39.
Mardani. Hukum Ekonomi Syariah di Indonesia. Jakarta: Kencana, 2012.
Usman, A. (2015). Ekonomi Islam: Prinsip dan Implementasinya dalam Pengembangan
Ekonomi. Jakarta: Kencana.
Nasution, S. "Strategi Pengembangan Produk BMT Melalui Bundling Produk Syariah." Jurnal Keuangan Syariah Nusantara, vol. 8, no. 3 (2020): 89-92.
Wiroso, S. (2005). Manajemen Bank Syariah: Konsep, Teori dan Implementasi. Yogyakarta:
Ekonisia.
Wiroso, Sutan Emir Hidayat. Perbankan Syariah: Teori dan Praktik Kontemporer.
Jakarta: PT Elex Media Komputindo, 2019.
Zurni, K., Eliza, A., & Supriyaningsih, O. (2024). Pengaruh Product Bundling Dan Fitur Shopee Live Streaming Terhadap Minat Beli Customer Pada Produk Somethinc Dalam Perspektif Bisnis Islam. Jurnal Bintang Manajemen, 2(2), 122–134.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Imam Khusnudin, Siti Fatimah

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
semua jurnal ini menjadi tanggung jawab penuh penulis, JPEK memberikan akses terbuka kepada siapapun agar informasi dan temuan pada artikel bermanfaat bagi semua orang, JPEK dapat diakses dan diunduh oleh siapapun tanpa dipungut biaya sesuai dengan lisensi creative common yang digunakan.