Peningkatan hasil pembelajaran tolak peluru melalui modifikasi peluru serbuk kayu warna

Wahyudi Ujang Sofirin, Arief Nur Wahyudi, Andy Widhya Bayu Utomo

Abstract


The purpose of the problem in this study is to find whether using color wood powder bullet media can further improve the learning outcomes of bullet repulsion in class V students of SDN Kasreman 2. The goal to be achieved is to further improve the learning outcomes of bullet repulsion in class V students of SDN Kasreman 2 through color wood powder bullet media. The method used in this research is class action research. The number of students in class V is 20 students, consisting of 11 male students and 9 female students. The results of the research on improving the learning outcomes of rejecting bullets through modifying color wood powder bullets that in cycle I there were 11 students who were complete or 55%. While those who have not completed are 9 students or 45%. Whereas in cycle II there were student results with a complete classification of 18 students or 90%, while only 2 students or 10% were not complete. In conclusion, from the results of the research that has been carried out, it is proven that the use of color wood powder bullet modification media can improve the learning outcomes of bullet throwing. This can be seen from the increase in achievement from cycle I to cycle II.


Keywords


Modification of bullet rejecting bullets; increase in yield; shot rejects

References


Al Rasyid, I. A., Aziz, A., Purwantono, P., & Indrawan, E. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Project Based Learning untuk Meningkatkan Hasil Belajar siswa KelasXI pada Mata Pelajaran Teknik Frais di SMK Negeri 1 Tanjung Raya. Jurnal Vokasi Mekanika (VoMek), 2(4), 154–158. https://doi.org/10.24036/vomek.v2i4.155

Alit, I. G. A. N. (2019). Model Pembelajaran Direct Instruction Dengan Metode Demonstrasi Sebagai Upaya Untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Pendidikan Jasmani Olahraga Dan Kesehatan Siswa Kelas Iii Semester I Tahun Pelajaran 2018/ 2019 Sd Negeri 22 Dauh Puri. Adi Widya: Jurnal Pendidikan Dasar, 4(1), 73. https://doi.org/10.25078/aw.v4i1.932

Arini, D. A., Gianistika, C., & Rahmat, R. (2019). Penerapan Pendekatan Inkuiri untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa dalam Pembelajaran IPA di Sekolah Dasar (Penelitian Tindakan Kelas pada Siswa Kelas V SDN Rengasdengklok Selatan II). Jurnal Tahsinia, 1(1), 25–37. https://doi.org/10.57171/jt.v1i1.33

Azhuri, I. R., Purbangkara, T., & Nasution, N. S. (2021). Survei Motivasi Belajar Pendidikan Jasmani pada Siswa Sekolah Luar Biasa di Kabupaten Karawang. Jurnal Literasi Olahraga, 2(2), 96–103. https://journal.unsika.ac.id/index.php/JLO/article/view/4000

Ariyanto, H., & Hariyadi, K. (2020). Pengembangan Media Peluru Karkas (Karet Bekas) Dalam Pembelajaran Tolak Peluru di SDN 1 Kelutan. Penjaga : Pendidikan Jasmani & Olahraga, 1(1), 25–29. https://jurnal.stkippgritrenggalek.ac.id/index.php/penjaga/article/view/61

Bangun, S. Y. (2012). Analisis Tujuan Materi Pelajaran dan Metode Pembelajaran Dalam Pendidikan Jasmani. Jurnal Cerdas Sifa Pendidikan, 1(1), 1–10. https://online-journal.unja.ac.id/csp/article/view/706

Candra, A. T., & Setiawan, W. (2020). Meningkatkan Hasil Belajar Tolak Peluru Gaya Menyamping Menggunakan Alat Bantu Modifikasi Bola Kasti. Jurnal Pendidikan Kesehatan Rekreasi, 6(1), 25–30. https://doi.org/10.5281/zenodo.3661567

Darna, N., & Herlina, E. (2018). Memilih metode penelitian yang tepat: bagi penelitian bidang ilmu manajemen. Jurnal Ilmu Manajemen (Ekonologi), 5(1), 1–6. https://jurnal.unigal.ac.id/ekonologi/article/view/1359

Djamaluddin, A. (2014). Filsafat Pendidikan. Jurnal Istiqra’, 1(2), 129–135. https://jurnal.umpar.ac.id/index.php/istiqra/article/view/208

Fitriyanto, F. (2017). Peningkatan Kemampuan Tolak Peluru Dengan Pembelajaran Modifikasi Peluru Dari Bola Kasti Pada Siswa SDN Karang Pelem 1 Sragen Tahun 2016. Ilmiah SPIRIT, 16(2), 25–35. http://ejournal.utp.ac.id/index.php/JIS/article/view/580

Jannah, F. (2015). Inovasi pendidikan dalam rangka peningkatan kualitas pembelajaran melalui penelitian tindakan kelas. Prosiding Seminar Nasional PS2DMP UNLAM, 1(1), 27–32. https://www.rumahjurnal.net/index.php/PS2DMP/article/view/215

Kusuma, Y. Y. (2021). Analisis Kesiapan Guru Kelas Dalam Mengimplementasikan Pembelajaran Tematik Di Masa Pandemi Covid-19 di SD Pahlawan. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 3(2), 50–55. http://www.jpdk.org/index.php/jpdk/article/view/92

Muah, T. (2016). Penggunaan Model Pembelajaran Problem Based Instruction (Pbi) Untuk Meningkatkan Keaktifan Dan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas 9B Semester Gasal Tahun Pelajaran 2014/2015 Smp Negeri 2 Tuntang - Semarang. Scholaria : Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 6(1), 41–53. https://doi.org/10.24246/j.scholaria.2016.v6.i1.p41-53

Nugraha, B. (2015). Pendidikan Jasmani Olahraga Usia Dini. Jurnal Pendidikan Anak, 4(1), 557–564. https://doi.org/10.21831/jpa.v4i1.12344

Nur, H. W., Nirwandi, N., & Asmi, A. (2018). Hubungan Sarana Prasarana Olahraga Terhadap Minat Siswa Dalam Pelaksanaan Pembelajaran Pendidikan Jasmani Olahraga Dan Kesehatan Di Sma N 1 Batipuah Kabupaten Tanah Datar. Jurnal MensSana, 3(2), 93–102. https://doi.org/10.24036/jm.v3i2.82

Nurdin, S. (2016). Guru Profesional Dan Penelitian Tindakan Kelas. Jurnal Ducativa, 1(1), 1–12. https://ejournal.iainbukittinggi.ac.id/index.php/educative/article/view/118

Pradana, A. A. (2021). Strategi Pembentukan Karakter Siswa Pada Jenjang Pendidikan Dasar Melalui Mata Pelajaran Pendidikan Jasmani Olahraga Dan Kesehatan. PREMIERE : Journal of Islamic Elementary Education, 3(1), 78–93. https://doi.org/10.51675/jp.v3i1.128

Samsuri, T., & Fitriani, H. (2016). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Untuk Meningkatkan Penguasaan Konsep Mahasiswa Calon Guru Biologi. Jurnal Ilmiah Biologi (Bisoscientist), 4(1), 37–41. https://e-journal.undikma.ac.id/index.php/bioscientist/article/view/216

Setiyawan, S. (2017). Visi Pendidikan Jasmani dan Olahraga. Jurnal Ilmiah PENJAS, 3(1), 74–86. http://www.ejournal.utp.ac.id/index.php/JIP/article/view/543

Siregar, E. (2014). Pengembangan Profesionalisme Guru Mellui Penelitian Tindakan Kelas. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 20(77), 1–8. https://jurnal.unimed.ac.id/2012/index.php/jpkm/article/view/3398

Sobarna, A. (2018). Penerapan Modifikasi Alat Bantu terhadap Minat Siswa dalam Pembelajaran Tolak Peluru. Jurnal Penelitian Pendidikan, 18(2), 103–108. https://doi.org/10.17509/jpp.v18i2.12951

Triwiratih, A., & Julianto. (2014). Penggunaan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Stad Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Ipa Di Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar (Jpgsd), 2(2), 1–13. https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/jurnal-penelitian-pgsd/article/view/10582

Warniati, W., Ilham, I., & Nugraha, U. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Pada Siswa Kelas SMPN 6 Kota Jambi. Jurnal Ilmu Manajemen Terapan (Jimt), 3(4), 435–441. https://dinastirev.org/JIMT/article/view/962

Yudha, C. B. (2019). Penerapan Project Based Learning dalam Mata Kuliah Penelitian Tindakan Kelas. DWIJA CENDEKIA: Jurnal Riset Pedagogik, 3(1), 30–42. https://doi.org/10.20961/jdc.v3i1.32084




DOI: https://doi.org/10.29408/porkes.v6i2.17539

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Wahyudi Ujang Sofirin, Arief Nur Wahyudi, Andy Widhya Bayu Utomo

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.


Status Jurnal Porkes

Lisensi Creative Commons
Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional