PENERAPAN UJI MANN-WHITNEY DALAM PERBANDINGAN PRESTASI AKADEMIK MAHASISWA STATISTIKA UNIVERSITAS HAMZANWADI ANGKATAN 2022 DAN 2023

Authors

  • Muliana Susilawati Program Studi Statistika Universitas Hamzanwadi
  • Deltha Selpia Program Studi Statistika Universitas Hamzanwadi
  • M. Fathurrahman Program Studi Statistika Universitas Hamzanwadi
  • Nurlaela Pratiwi Program Studi Statistika Universitas Hamzanwadi
  • Rini Purnami Program Studi Statistika Universitas Hamzanwadi

Keywords:

Achievement Index, Academic Achievment, Mann-Whitney

Abstract

Education is an important process in developing a person's potential. In higher education, student achievement in an educational study program is an important indicator for assessing the quality of education received. The research was carried out with the aim of finding out whether there was a significant difference between the achievement index of statistics students from the classes of 2022 and 2023. The data used was primary data which was collected by distributing questionnaires using Google Form which was distributed via WhatsApp. The number of samples used was 20 samples. Based on the results of the Mann-Whitney nonparametric statistical test analysis, namely the calculated U value  > U table (50 > 23) and P-value > alpha (1 > 0.05), the null hypothesis is accepted, meaning that there is no significant difference between the achievement indexes. semester of statistics students at Hamzanwadi University class of 2022 and 2023. This may be due to the sample characteristics and the factors that influence the achievement index, both internal and external factors, are relatively the same.

References

Askariyah, Hardani, B. I., Lasmiani, B. T. A., Deviani, Lestari, D., Azizah, E., Andin, E. S., Mayana, E., Hariani, F., Herniyati, Fitri, I. J., Sholihah, I., Datulamli, I., Febiana, I. I., Amrullah, L. M., Hidayat, M. T., Juliarti, M., Sya’roni, M., Wati, N., … Wulandari, B. Y. (2023). STATISTIKA NON-PARAMETRIK (1st ed.). Program Studi Statistika Universitas Hamzanwadi.

Ganesha, I. G., Sundariyati, I. G., Sudewa, I. N., & Yanakusuma, I. N. (2023). Pengaruh Kondisi BURNOT Dengan Indeks Perstasi Kumulatif (IPK) Mahasiswa Jenjang Sarjana Pembelajaran Dalam Jaringan Selama Pandemi COVID-19 Pada Program Studi Sarjana Kedokteran Dan Profesi Dokter Fakultas Kedokteran Universitas Udayana. Jurnal Medika Udayana, 65-73.

Hamidiyanti, B. Y., & Pratiwi, I. G. (2020). Intervensi Bimbingan Belajar Pada Tryout Interna Terhadap Hasil Uji Kompetensi Mahasiswa Prodi D-III Kebidanan. Media Informasi Kesehatan, 237-246.

Handayani, D., Gustati, & Rissi, D. M. (2019). Analisis Prestasi Akademik Mahasiswa Jurusan Akuntansi Politeknik Negeri Padang Berdasarkan Jalur Masuk. Jurnal Politeknik Caltex Riau, 105-114.

Hidayat, A., & Perdana, F. J. (2019). Pengaruh SELF-EFFICACY Dan SELF-ESTEEM Terhadap Prestasi Belajar Mahasiswa Pada Sekolah Tinggi Ilmu Kesehatan Cirebon. Jurnal Ilmiah Indonesia, 1-15.

Khoiri, A. N., Maryanti, H., Nurmalisyah, F. F., & Nahariani, P. (2022). Pelaksanaan HYPNO-EMPOWERMENT Meningkatkan Motivasi Belajar Dan Indek Prestasi Mahasiswa. Jurnal Ilmiah Keperawatan, 422-426.

Lotulung, C. V., & Purnawinadi, I. G. (2022). Pandemi COVID-19 Dan Prestasi Belajar Mahasiswa Profesi Ners. Klabat Journal Of Nursing, 79-83.

Martaviani, O., Amir, Y., & Hasneli, Y. (2020). Perbandingan Tingkat Stres Mahasiswa Keperawatan Program Transfer Semester I Dan Semester III Dalam Mengikuti Sistem Pembelajaran Blok. Jurnal Keperawatan Jiwa, 53-60.

Normelia, R., Fortuna, T. D., Putri, E. P., & Widodo, E. (2022). Analisis Mann-Whitney untuk Mengetahui Efektivitas Vaksin pada Jumlah Penderita Covid-19 di Indonesia. Jurnal Sains Matematika dan Statistika, 27-33.

Oti, E., Olusola, M., & Esemokumo, P. (2021). Statistical Analysis of the Median Test and the Mann-Whitney U Test. International Journal of Advanced Academic Research, 44-51.

Purnawinadi, I. G. (2021). Dampak Pandemi COVID-19 Pada Prestasi Belajar Mahasiswa Keperawatan Tahap Akademik. Jurnal SKOLASTIK Keperawatan, 63-69.

Puspita, G. E., Willianti, E., & Isnoviana, M. (2023). Perbandingan Nilai Indeks Prestasi Terhadap Studi Pembelajaran Daring dan Luring di Semester Awal Sebelum Sampai Pertengahan Pandemi Covid-19 Pada Mahasiswa Fakultas Kedokteran Universitas Wijaya Kusuma Surabaya Angkatan 2019. Calvaria Medical Journal, 11-17.

Rahmawati, N., Norhayatun, & Rifan, M. (2018). Kecenderungan Indeks Prestasi Kumulatif (IPK) Mahasiswa Yang Bekerja. Jurnal Paedagogie STKIP Muhammadiyah Sampit, 41-48.

Salmiah, & Kuncara, D. B. (2021). Hubungan Kualitas Tidur Terhadap Indeks Prestasi Semester Pada Mahasiswa Fakultas Tekhnik Universitas Islam Sumatra Utara Pada Tahun 2020. Jurnal Kedokteran dan Kesehatan, 69-75.

Sari, V. M., Khusaini, K., & Widiarti, A. (2023). Perbedaan Prestasi Akademik Mahasiswa Menurut Status Pekerjaan. Susunan Artikel Pendidikan, 374-381.

Wirawan, S., Setyowati, & Suryanti, I. (2022). Indeks Prestasi Komulatif Dan Jenjang Pendidikan Asal Mahasiswa Pada Prodi Pendidikan Profesi Dietsien. Prosiding TIN PERSAGI, 445-462.

Downloads

Published

2025-01-06