Pengaruh Inovasi, Dan Kreativitas Terhadap Keunggulan Bersaing Dalam Mencapai Keberhasilan Usaha Pada UMKM Di Kabupaten Buleleng

Authors

  • Ni Luh Sri Kasih Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Satya Dharma Singaraja
  • Ni Made Sri Ayuni Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Satya Dharma Singaraja
  • I Made Ambara Wijaya Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Satya Dharma Singaraja

DOI:

https://doi.org/10.29408/jpek.v7i2.21275

Keywords:

Business Success Competitive, Advantage, Creativity, Innovation

Abstract

This study aims to find out how the influence of Innovation and Creativity through Competitive Advantage in achieving Business Success in Micro, Small and Medium Enterprises (MSMEs) in Buleleng Regency. This study uses a quantitative approach, with the data collection technique used is a questionnaire distributed by Google form media and directly with a measuring instrument in the form of a Likert scale, where the respondents were selected as owners of small and medium micro enterprises with a total of 99 business owners as respondents. The data analysis technique used in this study is a structural equation model (SEM) based on Partial Least Square (PLS) using the SmartPLS application. The results showed that Innovation, Creativity and Competitive Advantage had a positive and significant effect on Business Success, Innovation and Creativity had a positive and significant effect on Competitive Advantage, and Innovation and Creativity had a positive and significant effect on Business Success through Competitive Advantage

References

Afriyani, Y., & Muhajirin, M. (2021). Pengaruh Inovasi dan Kreativitas terhadap Kepuasan Konsumen pada UKM Dina Kelurahan Ntobo. Target : Jurnal Manajemen Bisnis, 3(1), 79–90. https://doi.org/10.30812/target.v3i1.1175

Agustiana, H. (2020). Implementasi Digital Marketing Dan Keunggulan Bersaing Untuk Mendukung Keberhasilan Umkm Di Kota Bandung. JRAK (Jurnal Riset Akuntansi Dan Bisnis), 6(2), 89–99.

Budiman, N. A., Indaryani, M., & Mulyani, S. (2020). Dampak Covid-19 dan Pemanfaatan Insentif Pajak terhadap Keberlangsungan Usaha pada UMKM Tenun Troso Jepara. Jurnal Manajemen Dan Keuangan, 9(3), 276–285. https://doi.org/10.33059/jmk.v9i3.3035

Fajri, A. (2021). Peran Kewirausahaan Dalam Pembangunan. Iqtishodiyah: Jurnal Ekonomi Dan Bisnis Islam, 7(2), 104–112. http://diqudiamond.blogspot.co.id/2014/06/peran-kewirausahaan-dalam-pembangunan.html

Frans, Dahmiri, Indrawijaya, & Sigit. (2021). Pengaruh Orientasi Kewirausahaan Dan Keunggulan Bersaing Terhadap Keberhasilan Usaha Pada Rumah Makan Dendeng Batokok Di Provinsi Jambi. Jurnal Manajemen Terapan Dan Keuangan, 9(03), 172–182. https://doi.org/10.22437/jmk.v9i03.12199

Ghozali, Imam. 2018. Aplikasi Analisis Multivariate dengan program IBM SPSS 25. Badan Penerbit Universitas Diponogoro: Semarang

Haryono, T., & Marniyati, S. (2018). Pengaruh Market Orientation, Inovasi Produk, Dan Kualitas Produk Terhadap Kinerja Bisnis Dalam Menciptakan Keunggulan Bersaing. Jurnal Bisnis Dan Manajemen, 17(2), 51. https://doi.org/10.20961/jbm.v17i2.17174

Idawati Agung Ayu. (2020). Pengaruh Literasi Keuangan Terhadap Kinerja dan Keberlangsungan UMKM di Kota Denpasar. Warmadewa Management and Business Journal (WMBJ), 2(1), 1–9. https://ejournal.warmadewa.ac.id/index.php/wmbj

Kurniasari, R. ., & Utama, A. (2018). PENGARUH INOVASI PRODUK, KREATIVITAS PRODUK, DAN KUALITAS PRODUK TERHADAP KEUNGGULAN BERSAING (STUDI KASUS PADA KERAJINAN ENCENG GONDOK “AKAR”). Jurnal Manajemen Dan Bisnis Indonesia, 3, 467–477. https://journal.student.uny.ac.id/ojs/index.php/jmbi/article/view/13256

Muhtarom, A., Syairozi, I., & Wardani, N. D. (2022). Analisis Persepsi Harga, Kualitas Pelayanan, Customer Relationship Marketing, Dan Kepercayaan Terhadap Peningkatan Penjualan Dimediasi Loyalitas Pelanggan Pada Umkm Ayam Potong Online Elmonsu. Jesya (Jurnal Ekonomi & Ekonomi Syariah), 5(1), 743–755. https://doi.org/10.36778/jesya.v5i1.628

Surya, L. mega. (2021). Pengaruh Kreativitas Produk Dan Inovasi Produk Terhadap Kinerja Usaha Yang Dimediasi Oleh Keunggulan Bersaing (Studi pada UKM di Kota Yogyakarta). Frontiers in Neuroscience, 14(1), 1–13.

Widiatmo, G. (2019). Peran Orientasi Kewirausahaan Dan Sumber Daya Perusahaan Terhadap Keunggulan Bersaing Umkm Mekarsari Kandri Semarang. Journal of Business and Applied Management, 12(2), 117–130. http://repository.unika.ac.id/19553/

Wiranawata, H. (2019). Pengaruh Inovasi Dan Kreativitas Terhadap Keberhasilan Usaha Pada Umkmkuliner Di Kecamatan Baturaja Timur Kabupaten Ogan Komering Ulu. Jurnal Manajemen, 7(4), 16–40.

Yuliantoko. (2021). Pengaruh Inovasi Produk, Modal Usaha, Dan Strategi Pemasaran Terhadap Perkembangan Usaha (Studi Empiris UMKM di Kecamatan Kaliangkrik dan Bandongan). 1–57.

Yuliawan, K. (2021). Pelatihan SmartPLS 3.0 Untuk Pengujian Hipotesis Penelitian Kuantitatif. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 5(1), 43–50.

Downloads

Published

2023-12-30