Pengukuran Efektifitas Pembelajaran Kewirausahaan Dalam Meningkatkan Minat dan Tindakan Berwirausaha Mahasiswa
DOI:
https://doi.org/10.29408/jpek.v4i2.2591Keywords:
Action, Effectiveness, Entrepreneurship, InterestAbstract
The aims of this study was to determine the effectiveness of entrepreneurship learning in increasing the entrepreneurial interest and actions of students who have taken entrepreneurship courses. Research respondents were 94 students of STIE Tri Dharma Nusantara class AKC-1 and AKC-2 who took Entrepreneurship courses in V semesters (shortterm) 2020 .The research approach is a combination of a quantitative approach and a qualitative approach. In this study, researchers used numerical or numeric data in which respondents' answers were made in the form of a Likert scale. Measurement of the effectiveness of research variables was carried out using descriptive statistical analysis techniques by comparing the actual score against the ideal score against each research indicator. The results of the analysis of the total score of the indicator of the interest in entrepreneurship indicator reached 81.29% so that entrepreneurship learning was very effective in arousing interest in entrepreneurship among students.The indicator for entrepreneurial action which is measured by the presence of entrepreneurial activities of students only reaches a score of 10.28%, which means that entrepreneurial learning is not effective in making students take entrepreneurial actions.
References
Alma, B. (2013). Kewirausahaan (Cetakan 19). Alfabeta.
Diyanti, I. S., & Soejoto, A. (2015). Pengaruh Hasil Belajar Mata Pelajaran Kewirausahaan Dan Lingkungan Keluarga Terhadap Minat Berwirausaha Siswa SMK Gema 45 Surabaya. Statewide Agricultural Land Use Baseline 2015, 1, 1–18.
Helmi, A. F. (2016). Kewirausahaan Di Perguruan Tinggi Dalam Perspektif Psikologi. Kewirausahaan Di Perguruan Tinggi Dalam Perspektif Psikologi, 17(2), 57–65
Hendarman. (2011). Kajian Kebijakan PMW (Program Mahasiswa Wirausaha). Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 17(6), 635.
Hutabarat, Z. (2017). Minat Mahasiswa Untuk Menjadi Wirausahawan. Jurnal Akuntansi Dan Manajemen, II(7), 22–28.
Kasmir. (2013). Kewirausahaan. RajaGrafindo Persada.
Notoadmodjo. (2007). Pendidikan dan Perilaku (Cetakan 2). Rineka Cipta.
Puspitaningsih, F. (2014). Pengaruh Efikasi Diri dan Pengetahuan Kewirausahaan Terhadap Minat Berwirausaha Melalui Motivasi. Ekonomi Pendidikan Dan Kewirausahaan, Vol. 2 No.
Rahmadi, A. N., & Heryanto, B. (2017). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Minat Berwirausaha Pada Mahasiswa Program Studi Manajemen Fakultas Ekonomi Universitas Kadiri. Ekonika : Jurnal Ekonomi Universitas Kadiri, 1(2), 153–169
Rusdiana. (2014). Kewirausahaan, Teori dan Praktik. Pustaka Setia.
Siswadi, Y. (2013). Analisis Faktor Internal, Faktor Eksternal dan Pembelajaran Kewirausahaan Yang Mempengaruhi Minat Mahasiswa Dalam Berwirausaha. Manajemen & Bisnis, Vol. 13 No.
Sugiyono. (2014). Metode Penelitian Kombinasi (Mixed Methods). Alfabeta.
Suryana. (2013). Kewirausahaan, Kiat & Proses Menuju Sukses (Edisi 4). Salemba Empat.
Susilaningsih, S. (2015). Pendidikan Kewirausahaan Di Perguruan Tinggi: Pentingkah Untuk Semua Profesi? Jurnal Economia, 11(1)
Wedayanti, N., & Giantari, I. (2016). Peran Pendidikan Kewirausahaan Dalam Memediasi Pengaruh Norma Subyektif Terhadap Niat Berwirausaha. E-Jurnal Manajemen Universitas Udayana, 5(1), 255039.
Wibowo, A. (2011). Pendidikan Kewirausahaan. Pustaka Pelajar.
Wibowo, M. (2011). Pembelajaran Kewirausahaan dan Minat Wirausaha Lulusan SMK. Eksplanasi, 6(2), 109–122.
Wirausaha, M., Santri, K., & Ulfa, N. (2016). Minat Wirausaha Kaum Santri Dan Faktor-Faktor Yang Mempengaruhinya (Studi Pada Pondok Pesantren Ar-Riyadh Palembang). I-Economics, 1(1), 91–121.