Pengaruh Penerapan Media Pembelajaran Digital Marketing Terhadap Minat Berwirausaha Siswa Kelas XI PPLG

Authors

  • Fitria Ekarini Universitas Negeri Semarang
  • Itamara Indah Idamawarti Universitas Negeri Semarang
  • Heri Kuswanto Universitas Hamzanwadi

DOI:

https://doi.org/10.29408/jpek.v8i2.26313

Keywords:

Digital Marketing; Entrepreneurial Interest; Media Learning

Abstract

This study aims to analyze the impact of digital marketing educational media on students' entrepreneurial interest. It uses a quantitative approach with an experimental research type and a Quasi Experiment design with a Pretest-Posttest Control Group Design format. The sample consists of 36 students from class XI PPLG 1 as the control group and 36 students from class XI PPLG 2 as the experimental group. The results from the simple linear regression test show a significance value of 0.063 for the control group and 0.005 for the experimental group, with 0.063 > 0.05 and 0.005 < 0.05. Therefore, in the control group, H0 is accepted and H1 is rejected, indicating no effect of digital marketing implementation on students' entrepreneurial interest. In contrast, in the experimental group, H0 is rejected and H1 is accepted, demonstrating an effect of digital marketing implementation on students entrepreneurial interest

References

Badan Pusat Statistik. (2022). Tingkat Pengangguran Terbuka Berdasarkan Tingkat Pendidikan 2020-2022. Bps.Go.Id. Https://Www.Bps.Go.Id/Indicator/6/1179/1/Tingkat-Pengangguran-Terbuka-Berdasarkan-Tingkat-Pendidikan.Html

Dewi, L. I. W., Hilendri, B. A., & Kartikasari, N. (2022). Faktor-Faktor Yang Memengaruhi Digitalisasi Informasi Akuntansi Pada Umkm Di Kota Mataram. Riset, Ekonomi, Akuntansi Dan Perpajakan (Rekan), 3(2), 121–136. Https://Doi.Org/10.30812/Rekan.V3i2.2377

Febriyantoro, M. T., & Arisandi, D. (2018). Pemanfaatan Digital Marketing Bagi Usaha Mikro, Kecil Dan Menengah Pada Era Masyarakat Ekonomi Asean. Jurnal Manajemen Dewantara, 1(2), 62–76. Http://Ejournal.Stiedewantara.Ac.Id/Index.Php/Jmd/Issue/View/32

Gultom, E. (2021). Pengaruh E-Commerce, Pengetahuan Kewirausahaan Dan Lingkungan Keluarga Terhadap Minat Berwirausaha Mahasiswa (Studi Pada Mahasiswa Program S1 Manajemen Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Riau Pekanbaru). Journal Of Business And Economics Research (Jbe), 2(2), 40–46.

Istiqomah, M. (2021). Pengaruh Pengetahuan Digital Marketing Terhadap Minat Berwirausaha Mahasiswa Akademi Kesejahteraan Sosial Akk Yogyakarta. Jurnal Socia Akademika, 7(1), 10–16.

Khoziyah, S., & Lubis, E. E. (2021). Pengaruh Digital Marketing Terhadap Keputusan Pembelian Followers Online Shop Instagram @Kpopconnection. Jurnal Ilmu Komunikasi |, 10(1), 39–50.

Kingsnorth, S. (2022). Digital Marketing Strategy: An Integrated Approach To Online Marketing.

Kurniawati, E. F. (2019). Pengaruh E-Commerce Terhadap Minat Berwirausaha Siswa Di Smk Pgri Bojonegoro.

Mahendra, R. I., Djuniadi, D., & Nashiroh, P. K. (2020). Pengaruh Mata Pelajaran Pemrograman Dasar Terhadap Prestasi Belajar Pemrograman Web Dinamis Siswa Kelas Xi Smk Negeri 8 Semarang. Jurnal Sifo Mikroskil, 21(1), 19–26.

Mulyandi, M. R., & Puspitasari, V. A. (2018). Industri Kreatif, Media Sosial, Dan Minat Berwirausaha: Sinergi Menuju Pembangunan Berkelanjutan. National Conference Of Creative Industri: Sustainable Tourism Industri For Economic Development, 1–9.

Prabawati, S. (2019). Pengaruh Efikasi Diri, Pendidikan Kewirausahaan, Literasi Keuangan, Dan Literasi Digital Terhadap Perilaku Berwirausaha Siswa Smk Negeri 10 Surabaya. Jurnal Pendidikan Akuntansi, 7(1), 64–76.

Prawita, D., & Cahya, A. D. (2022). Pengaruh Pembelajaran Kewirausahaan, Observasi Umkm Dan Digital Marketing Terhadap Intensi Mahasiswa Berwirausaha Di Masa Adaptasi Kebiasaan Baru Pandemi Covid-191. Nusantara: Jurnal Ilmu Pengetahuan Sosial, 9(1), 388–398. Https://Doi.Org/10.31604/Jips.V9i1.2022.388-398

Setiawan, N. (2020). Pengembangan Modul Pkk Untuk Siswa Kompetensi Keahlian Tkro Pengembangan Modul Pada Mata Pelajaran Produk Kreatif Dan Kewirausahaan Untuk Siswa Kompetensi Keahlian Teknik Kendaraan Ringan Otomotif Smk N 2 Pengasih. Jurnal Pendidikan Vokasi Otomotif, 3(1), 95–108.

Setyaningsih, D. I., & Sukardi, H. A. (2020). Analisis Peranan Digital Marketing Terhadap Minat Berwirausaha (Survey Tempat Kuliner Di Kota Cimahi Kelurahan Cimahi Kecamatan Cimahi Tengah). Jurnal Ekonomi Manajemen Perbankan, 2(1), 44–49. Http://Jurnal.Usbypkp.Ac.Id/Index.Php/Jemper

Suseno, B., Rahmawati, R., & Putri, D. S. (2022). Literasi Digital, Sikap Dan Minat Berwirausaha Siswa Tkj Smk Nusantara Lubukpakam: Literasi Digital, Sikap Dan Minat Berwirausaha. Kapital Deli Sumatera, 1(1).

Wasesa, A. J. A., Nurcahyanie, T. D., Walujo, D. A., & Koesdijati, T. (2022). Pelatihan Digital Marketing Sebagai Penunjang Kewirausahaan Siswa Smkn 7 Surabaya. Kanigara: Jurnal Pengabidan Kepada Masyarakat, Ii(2), 471–477.

Downloads

Published

2024-08-11