Pengaruh Gaya Komunikasi Dan Gaya Kepemimpinan Terhadap Loyalitas Barista Coffe Shop Medan

Authors

  • Syakya Maulida Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Muhammad Lathief Ilhamy Nasution Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Aqwa Naser Daulay Universitas Islam Negeri Sumatera Utara

DOI:

https://doi.org/10.29408/jpek.v8i2.27214

Keywords:

Barista Loyality; Communication Style; Leadership Style

Abstract

The study aim to know are there communication style and leadership style affect the loyalty of baristas in Medan coffee shops. The baristas in Medan City were the subjects of this study. The Associative Qualitative Method is the research technique employed; samples must fulfill the study specifications and have a minimum sample size of thirty respondents (Sugiyono, 2018: 138). Based on the data obtained from the distributed questionnaires, it results in a communication style that has a positive effect on barista loyalty. However, leadership style has no effect on barista loyalty

References

Akbarina, F. (2018). Pengantar Bisnis: Pengantar Bisnis (Vol. 1). UPT Percetakan dan Penerbitan Polinema.

Ardiansyah, N., & Andriyani, A. (2019). Pengaruh Kompensasi Finansial dan Gaya Kepemimpinan Terhadap Motivasi dan Kinerja Karyawan (Studi Pada Bank Jatim Cabang Bojonegoro). Diponegoro Journal of Management, 8(3), 98-112.

ASMI, I. (2019). Tinjauan Etika Bisnis Islamdala Meningkatkan Loyalitas Pelangganpusat Kulinerdi Jalan Tondongkacamatan Sinjai Utara (Doctoral dissertation, INSTITUT AGAMA ISLAM MUHAMMADIYAH SINJAI).

Asriandi, Asriandi, Mursalim Umar Gani, and A. M. Hasbi (2018). "Pengaruh budaya organisasi dan lingkungan kerja terhadap loyalitas karyawan serta dampaknya terhadap kinerja karyawan PT. Industri Kapal Indonesia (Persero) Makassar." JEMMA (Journal of Economic, Management and Accounting) 1.2: 1-13.

Azwa, Rusmadi, and Putri Wulandari (2019). Gaya Komunikasi Pimpinan dalam Meningkatkan Kinerja Karyawan pada PT. White And Blue di Pekanbaru. Diss. Riau University,.

Bin Abdul Hamid, Syamsul, Binti Ismail, Aziah; Zaharudin, Rozniza (2021). Kepimpinan teknologi guru besar sekolah rendah harian: satu kajian rintis di Kedah. JuPiDi: Jurnal Kepimpinan Pendidikan, 8.3: 38-54.

Dharmawan, Muhammad Fakhri, Teguh Priyo Sadono, and M. Kendry Widiyanto (2023). "Pengaruh Komunikasi Organisasi Terhadap Kinerja Pegawai Pada Dinas Komunikasi dan Informatika Daerah Istimewa Yogyakarta." SEMAKOM: SEMINAR NASIONAL MAHASISWA KOMUNIKASI. Vol. 1. No. 2.

Endang, Esther, Dwi Lestari, Sri Langgeng Ratnasari (2018), Program Studi Manajemen, Fakultas Ekonomi, Universitas Riau Kepulauan, And Batam Indonesia. “Pengaruh Konflik Interpersonal, Beban Kerja , Dan Komunikasi Terhadap Stres Kerja Karyawan Pt . Viking Engineering Batam.” Trias Politika 2 (2): 27–41.

HAMDAN, Dani, SASTRA (2020), Andika Ajie. A to Z Memulai dan Mengelola Usaha Kedai Kopi. AgroMedia,

Hutagalung, I., & Ritonga, R. (2018). Pengaruh Iklim Komunikasi dan Komitmen Organisasi Terhadap Kepuasan Kerja Pegawai Kecamatan XYZ Bekasi. JurnalKajian Komunikasi, 6(2), 204.

Imron, I. (2019). Analisa pengaruh kualitas produk terhadap kepuasan konsumen menggunakan metode kuantitatif pada CV. Meubele Berkah Tangerang. Indonesian Journal on Software Engineering (IJSE), 5(1), 19-28.

Jaeroni, A., & Wachdijono, W. (2023). PENGARUH BARISTA TERHADAP LOYALITAS KONSUMEN COFFEE SHOP. In Prosiding Seminar Nasional Hasil Penelitian Agribisnis (Vol. 7, No. 1, pp. 109-117).

JUWITA, Kristin; SE MM & UMI KHALIMAH, S. M (2021). Konsep dasar membangun loyalitas karyawan jilid II. CV Literasi Nusantara Abadi.

Kurniawan, Y., Pratiwi, F., & Yogatama, A. (2023). Pelatihan Deteksi Dini Gangguan Depresi untuk Meningkatkan Pengetahuan Asesmen Kasus Depresi Pada Konselor Komunitas Psikologi Berbagi. Jurnal Pengabdian Pada Masyarakat Indonesia, 2(1), 43-52.

Melinda Christina Sinaga, Oktavianti Dan Rahman Hasibuan. (2017). “Analisa Gaya Kepemimpinan DanKomunikasi Dalam Meningkatkan Prestasi Kerja Pada Pt Barelang Maritime Training Center” 4 (2):1–34

Miles, H., & Huberman, A. M. Saldana.(2014). Qualitative data analysis: A methods sourcebook, 3.

Naja, H. D. (2004). Manajemen fit & proper test. Pustaka Widyatama.

Nitisemito, A.S. (2010). Manajemen Personalia (Manajemen Sumber Daya Manusia). Ghalia Indonesia, Jakarta.

Purwito. (2010). Manajemen Sumber Daya Manusia, Rineka Cipta, Jakarta

Rifai, Ahmad Bahtiar.(2022) "IMPLEMENTASI KEPEMIMPINAN TRANSFORMASIONAL TERHADAP PRODUKTIVITAS DAN EFEKTIVITAS MADRASAH (Studi Komparatif di MAN 1 Tangerang dan MAN 2 Tangerang)." Jurnal Inovasi Penelitian 3.3: 5157-5168.

Rozalena, Agustin, and Sri Komala Dewi (2016). Panduan praktis menyusun dan pelatihan karyawan pengembangan karier. Raih Asa Sukses.

Ruliana, Poppy. (2014). Komunikasi Organisasi: Teori dan Studi Kasus. Jakarta: PT Rajagrafindo Persada

Satori, D. dan Komariah, A. (2009). Metodologi penelitian kualitatif. Bandung: Alfabeta C.V. UMAR, Husen.

Soegoto, I. H. E. S. (2017). Tren kepemimpinan kewirausahaan dan manajemen inovatif di era bisnis modern. Penerbit Andi.

Subkhi, Moh. , A. J. (2013). Pengantar Teori dan Perilaku Organisasi. Prestasi Pustaka.

Sugiyono. (2010). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R & D. Alfabeta, Bandung.

Sutrisno. (2011). Manajemen Sumber Daya Manusia, Kencana, Jakarta.

WANUNNAHAR, Die (2020). Gaya Kepemimpinan Dan Motivasi Terhadap Kinerja Agen Asuransi Di PT. Bumiputera Muda 1967 Cabang Medan. PhD Thesis. Universitas Islam Negeri Sumatera Utara

Downloads

Published

2024-08-11