Pengaruh Efektivitas Pembelajaran dan Kemandirian Belajar terhadap Hasil Belajar Mata Kuliah “Kebung Hattan” Berdasarkan Perspektif Ekonomi

Authors

  • Susi Herawati Universitas Bung Hatta
  • Popi Fauziati Universitas Bung Hatta
  • Yulcherlina Yulcherlina Universitas Bung Hatta
  • Roza Gustika Institut Teknologi dan Ilmu Sosial Khatulistiwa
  • Somi Nana Putri Universitas Bung Hatta

DOI:

https://doi.org/10.29408/jpek.v8i3.27924

Keywords:

Economics, Economics, Learning Independence, Learning Independence, Learning Outcomes, Learning Outcomes, Effectiveness, Effectiveness

Abstract

This study highlights  the influence of learning effectiveness and learning independence on the learning outcomes of the "Kebung Hattaan" course based on an sconomic perspective.  Bung Hatta is highly active in offering insights on economic concepts, particularly focusing on the core economic values he aims to promote, which include the value of ownership, justice, togetherness, and brotherhood. His notable economic philosophy emphasizes the people's economy, advocating for the development of the economy for farmers, fishermen, and others through cooperative efforts. The purpose of this study is to analyze the influence  of learning effectiveness and learning independence on learning outcomes. This study used 232 respondents who were randomly selected.  The collected data was processed using SPSS software and the hypothesis was proven by multiple regression. The results of the study show that the effectiveness of learning and learning independence affect student learning outcomes

References

Arifqi, M.M. (2020). Konsep ekonomi kerakyatan sebagai pengembangan koperasi syariah di Indonesia (Tela’ah Pemikiran Muhammad Hatta). Jurnal Ekonomi dan Bisnis Islam 2 (2), 57 – 73.

Arofah, I., & Ningsi, B. A. (2023). Hubungan Kemandirian Belajar dan Hasil Belajar Matematika Ditinjau dari Meta Analisis. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 7(1), 480-489. https://doi.org/10.31004/cendekia.v7i1.1898

Bungsu, T.K., Vilardi, M., Akbar, P., & Bernard, M. (2019). Pengaruh Kemandirian Belajar terhadap Hasil Belajar Matematika di SMKN 1 Cihampelas. Journal on Education, 1(2), 382–389. https://doi.org/10.31004/joe.v1i2.78.

Dewi, N., Asifa, S.N., Zanthy, L.S. (2020). Pengaruh Kemandirian Belajar Terhadap Hasil Belajar Matematika. Pythagoras: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 9(1), 48–54. https://doi.org/10.33373/pythagoras.v9i1.2293.

Imama, H.N., & Rochmawati, R. (2021). Pengaruh efektivitas pembelajaran dan kemandirian belajar terhadap hasil belajar praktikum akuntansi dengan self efficacy sebagai moderasi. Akuntabel : Jurnal Ekonomi dan Keuangan, 8 (3).

Maharani, F., Wolor, C. W., & Swaramarinda, D. R. (2024). Pengaruh Media Pembelajaran E-Learning, Motivasi Belajar, dan Kemandirian Belajar Terhadap Hasil Belajar Mahasiswa Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Negeri Jakarta (Studi Pada Mahasiswa Pendidikan Administrasi Perkantoran Angkatan 2022-2023). Sindoro: Cendikia Pendidikan, 10(2), 21–30. https://doi.org/10.9644/sindoro.v10i2.8873.

Ningtyas, P.W., & Surjanti, J. (2021). Pengaruh Motivasi Belajar dan Kemandirian Belajar Peserta Didik Terhadap Hasil Belajar Ekonomi pada Pembelajaran Daring di masa Covid-19. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(4), 1660–1668. https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i4.630

Nurlatifah, N., Ahman, E., Machmud, A., & Sobandi, A. (2021). Efektivitas pembelajaran online versus tatap muka. Pedagonal: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 5(1), 15-18.

Qudsiyah, M., & Nurhasanah, E. (2021). Pengaruh literasi digital terhadap Hasil Belajar Ekonomi di Era Pandemik Covid-19 Siswa Kelas XI SMA Negeri 6 Kota Tangerang Selatan. Pekobis: Jurnal Pendidikan, Ekonomi dan Bisnis, 6(2), 31– 41. http://dx.doi.org/10.32493/pekobis.v6i2.P31-41.18576.

Riyanti, T. (2024). Analisis Efektivitas Strategi Pembelajaran Berbasis Proyek Dalam Meningkatkan Motivasi Dan Hasil Belajar Mahasiswa Teknik Bangunan. ADIBA: Journal of Education, 4(2), 277-285.

Sari. F.S. (2022).Kemandirian Belajar Mahasiswa Pada Situasi Wabah Covid-19 di IAIN Batusangkar. Skripsi. Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Batusangkar.

Sayuti, M. (2020). Keteladanan Bung Hatta. Kompas. Jakarta

Uno, H. B., & Nurdin, M. (2022). Belajar dengan Pendekatan PAILKEM: Pembelajaran Aktif, Inovatif, Lingkungan, Kreatif, Efektif, Menarik. Jakarta: Bumi Aksara.

Rahmawati, A. A., & Asmawan, M. C. (2024). Hasil Belajar Praktik Akuntansi Manufaktur Ditinjau Dari Keaktifan Belajar, Kemandirian Belajar, dan Efektivitas Pembelajaran. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 13(2), 2131-2142.

Wulandari & Hasan, A. (2023). Pemikiran Ekonomi Kerakyatan Muhammad Hatta dalam Prespektif Ekonomi Islam (Muhammad Hatta People's Economic Thinking in Islamic Economic Perspective). Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 9(03), 3586-3592. doi: http://dx.doi.org/10.29040/jiei.v9i3.9753.

Yusuf, B. B. 2017. Konsep dan Indikator Pembelajaran Efektif. Jurnal Kajian Pembelajaran dan Keilmuan, 1(2), 13 – 20.

Downloads

Published

2024-12-30