Studi Eksperimen: Penerapan Komik Elektronik dalam Meningkatkan Minat Belajar Ekonomi pada Siswa SMA Negeri 3 Pasuruan

Authors

  • Putri Ayu Anisatus Shalikha Universitas PGRI Wiranegara
  • M. Mascun Andianto Universitas PGRI Wiranegara
  • Andjani Sulistyaningrum Kinasih Universitas PGRI Wiranegara
  • Ria Priatmini SMA Negeri 3 Pasuruan

DOI:

https://doi.org/10.29408/jpek.v8i3.28502

Keywords:

E-Comics; Experimental Research; Learning Interest

Abstract

At SMA Negeri 3 Pasuruan, Economics is an elective subject for pupils in Grade XI. The students consciously choose economics as one of the subjects that they want to study in more depth. Nevertheless, the enthusiasm of pupils to participate in economic learning, particularly in abstract learning subjects, is relatively small. One of the causes of pupils' low interest in learning is due to the lack of interesting and inappropriate learning media with pupils' needs in learning economics. The purpose of this study is to evaluate how the use of electronic comics affects the interest of Grade XI pupils in learning the topic of wage system material in economics subjects at SMAN 3 Pasuruan. A mixed method approach that combines a quantitative approach with a quasi-experimental model through data collection instruments in the form of surveys, pre-tests, post-tests in control and experimental classes. In addition, this study used a qualitative approach through observation and interview instruments. The results of the research show that electronic comic books can increase students' understanding of and interest in economic subjects, especially on the topic of the wage system material. The effectiveness of electronic comic learning media significantly contributes to the learning of abstract material through appropriate and interesting visualization

References

Adam, W. A., Nurhayatin, T., & Sadeli, L. (2024). Penerapan Game-Based Learning Berbantuan Kahoot Dalam Pembelajaran Teks Negosiasi Pada Peserta Didik Kelas X SMK Bina Warga Bandung. 4, 286–296.

Aisyah Nurul Izzah, Asilah Muthi’ah Erwandi, Nisrina Ayu Anareta Sanjaya, Arita Marini, M. Y. (2024). Efektivitas Penggunaan Model Pembelajaran Inkuiri Dalam Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Pada Pembelajaran Ips Di Sekolah Dasar. 7(12), 1–16. https://doi.org/10.9644/sindoro.v3i9.252

Azis, A., Sidqi, A., Hasanah, S. N., & Ria, S. (2024). Penerapan Media Pembelajaran Berbasis Audio Visual pada Pembelajaran Sejarah Kebudayaan Islam Kelas X di MA Darul Ulum Palangka Raya. 03(02).

Belva Saskia Permana, Lutvia Ainun Hazizah, Y. T. H. (2024). Teknologi Pendidikan : Efektivitas Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Di Era Digitalisasi. 4(1).

Chairatul Umamah, Nurul Hasanah, S. (2024). Analisis Effect Size Penggunaan E-magazine Berbasis Inkuiri Terbimbing terhadap Hasil Belajar Siswa. 14, 1042–1048.

Depita, T. (2024). Pemanfaatan Teknologi Dalam Pembelajaran Aktif ( Active Learning ) Untuk Meningkatkan Interaksi dan Keterlibatan Siswa. 03(01), 55–64.

Handayani, T. (2024). Penerapan Media Augmented Reality Menggunakan Assemblr Edu untuk Meningkatkan Prestasi Akademik Bidang IPAS di Tingkat Sekolah Dasar. 33(2), 129–146.

Harefa, N., Tafonao, G. S., & Hidar, S. (2020). Analisis Minat Belajar Kimia Siswa Melalui Pembelajaran Berbasis Multimedia. 6356.

Iftina Delfi, H. (2021). Perkembangan Pendidikan Di Era Globalisasi. 7(2). https://doi.org/10.5281/zenodo.4658994

Izzatin Fillah, Julianto. (n.d.). Efektivitas Metode Eksperimen Berbantuan Media Poster Terhadap Hasil Belajar Materi Siklus Air Kelas V SD. 1102–1112.

Lenaini, I. (2021). Teknik Pengambilan Sampel Purposive Dan Snowball Sampling. 6(1), 33–39.

Nasrul, M., Setiawan, A., & Hamin, D. I. (2024). Perbandingan Sistem Ekonomi Sosialisme , Kapitalisme , dan Ekonomi Syariah : Sebuah Analisis Kritis terhadap Prinsip , Implementasi , dan Dampak Sosial. 7(2), 1011–1024.

Oktaviana, M., & Ramadhani, S. P. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran IPA Berbasis Komik Digital Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Kognitif Siswa. Selamet 2020, 48–56.

Risky, Muhammad Matyas Alivio, C. L. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Project-Based Learning Terhadap Minat Belajar Siswa Jenjang Sekolah Menengah Atas Se-Kecamatan Mojoagung. 12(1).

Yasin, M., & Baresi, I. S. (2024). Menumbuhkan Minat Belajar Siswa Melalui Metode Pembelajaran Kreatif.

Downloads

Published

2024-12-25