Strategi Bisnis UMKM dalam Meningkatkan Penjualan (Studi pada Industri Kreatif UMKM Desa Kebonagung Kecamatan Sukodono)

Authors

  • Maudy Nur Arifianti Universitas Muhammadiyah Sidoarjo
  • Muhammad Ashar Universitas Muhammadiyah Sidoarjo
  • Indra Wahyu Prasetyo Universitas Muhammadiyah Sidoarjo
  • Didit Sujatmoko Universitas Muhammadiyah Sidoarjo
  • Fitri Dian Wilujeng Universitas Muhammadiyah Sidoarjo
  • Muhammad Rahmadani Universitas Muhammadiyah Sidoarjo
  • Imelda Dian Rahmawati Universitas Muhammadiyah Sidoarjo

DOI:

https://doi.org/10.29408/jpek.v8i3.28681

Keywords:

Business Strategy; Differentiation Strategy; MSMEs; Sales Improvement

Abstract

This study aims to analyze the business strategies implemented by Micro, Small, and Medium Enterprises (MSMEs) in Kebonagung Village, Sukodono Subdistrict, to enhance their product sales. The research background highlights the importance of economic development based on local potential and innovation, as well as the challenges faced by MSMEs, such as limited capital, facilities, and human resources. The study employed a qualitative method with in-depth interviews conducted with 30 MSME entrepreneurs. The results indicate that the MSME entrepreneurs applied three generic business strategies according to Michael E. Porter: Differentiation Strategy, Low-Cost Strategy, and Focus Strategy. The differentiation strategy was implemented by creating unique and high-quality products, while the low-cost strategy focused on setting competitive prices. Additionally, the focus strategy aimed at understanding and meeting the needs of specific market segments. Efforts to increase sales were carried out through product innovation, market research, and setting clear sales targets. The study concludes that the appropriate implementation of business strategies can assist MSMEs in Kebonagung Village in increasing sales and achieving business sustainability

References

Abdussamad, Z. (2022). Metode Penelitian Kualitatif. Syakir Media Press.

Artha, Bhenu, and W. P. (2019). Peran Pemerintah Desa Terhadap Pembangunan Kewirausahaan Pertanian Jurnal Penelitian Agrisamudra Peran Pemerintah Desa Terhadap Pembangunan Kewirausahaan Pertanian Sebagai Sarana Untuk Meningkatkan Kesejahteraan Masyarakat. Jurnal Penelitian Agrisamudra, December, 82-94. https://doi.org/10.33059/jpas.v6i2.1313

Januarwati, R. (2014). 43007226. 5(2).

Jayanti Mandasari, D., Widodo, J., & Djaja, S. (2019). Strategi Pemasaran Usaha Mikro, Kecil Dan Menengah (Umkm) Batik Magenda Tamanan Kabupaten Bondowoso. JURNAL PENDIDIKAN EKONOMI: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, Ilmu Ekonomi Dan Ilmu Sosial, 13(1), 123. https://doi.org/10.19184/jpe.v13i1.10432

Mahendra, A., Ekonomi, F., Bisnis, D. A. N., Negeri, U. I., & Lampung, R. I. (2024). Analisis kemampuan manajemen dan strategi bisnis terhadap peningkatan hasil penjualan dalam perspektif bisnis syariah.

Maimuna, F. F., Alda, N., Roroa, F., & Agit, A. (2024). Transformasi Digital dalam Kewirausahaan : Analisis Faktor Penghambat dan Pendorong Perkembangan Ekonomi Digital. x.

Marlina, L., Aisyah, S., Mundzir, A., Tasikmalaya, P. T., & Terbuka, U. (2024). Jurnal Ilmiah Magister Ilmu Administrasi PENINGKATAN DAYA SAING BERBASIS PEMASARAN DIGITAL PADA UMKM KRIYA DI JAWA BARAT Enhancing Competitiveness through Digital Marketing in Craft MSMEs in West Java banyak manfaat , UMKM di Indonesia masih. 18(April).

Muyassara, A. B., & Purnama, A. D. (2022). PROSIDING Vol.1 No.1 2022. 1(1), 50–55.

Oroh, G. S. (2014). Peranan Pemerintah Desa Dalam Pemberdayaan Masyarakat Di Bidang Pertanian Di Desa Tumaratas Kecamatan Langowan Barat Kabupaten Minahasa. Politico: Jurnal Ilmu Politik, 3(2).

Rohmah, N., Ihsanuddin, M., & Rahmawati, P. E. (2023). Strategi Pengembangan Umkm Berbasis Pemasaran Digital Dan Ekonomi Kreatif Di Desa Karangsono. InEJ: Indonesian Engagement Journal, 4(2), 85–99. https://doi.org/10.21154/inej.v4i2.8612

Satyarini, R. (2016). Strategi Diferensiasi sebagai Alat untuk Memenangkan Persaingan pada Industri Kreatif di Bandung. Bina Ekonomi, 20(1), 47–56.

Setiadi, T. (2017). Alternatif Strategi Low Cost Bagi Perusahaan Safe Our Planet. Performa: Jurnal Manajemen Dan Start-Up Bisnis, 2(5), 630–638.

Shendy Swastika Sari, Sri Nuringwahyu, R. N. H. (2020). Strategi Bisnis Usaha Mikro. Jiagabi, 9(1), 43–54.

Sholicha, N., & Oktafia, R. (2021). Strategi Pemasaran dalam Upaya Peningkatan Omset Penjualan UMKM Desa Sumber Kembar, Kecamatan Pacet, Kabupaten Mojokerto. Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 7(2). https://doi.org/10.29040/jiei.v7i2.2286

Siagian, S. (2023). Jurnal Ilmu Manajemen , Bisnis Dan Kewirausahaan ( JIMBIK ). Manajemen, Jurnal Ilmu Dan, Bisnis Jimbik, Kewirausahaan, 1(1), 14–26.

Sugiyanti, L., Rabbil, M. Z., & Oktavia, K. C. (2022). Strategi Pemasaran Digital Untuk Meningkatkan Penjualan UMKM. 1(2), 100–110.

Sumigar, H. (2016). PEMBANGUNAN ( Suatu Studi Di Desa Atep Kecamatan Langowan Selatan ). Jurnal Eksekutif Unsrat, 1(7), 1–13.

Swastha, B. (2020). Manajemen Penjualan (Ketiga). BFE.

Downloads

Published

2024-12-25