Pengembangan Model Pelatihan Literasi Keuangan Digital Mengimplementasi Model Pembelajaran Langsung Untuk Meningkatkan Pengetahuan dan Keterampilan UMKM
DOI:
https://doi.org/10.29408/jpek.v9i2.30883Keywords:
Literasi Keuangan Digital, Pengetahuan, UMKM, Metode pembelajaranAbstract
Digital financial literacy is a critical competency for Micro, Small, and Medium Enterprises (MSMEs) in navigating the challenges of the digital economy and increasing global competition. This study developed a digital financial literacy training model that integrates active and interactive learning approaches with the utilization of digital technology to enhance financial management skills. The training program was implemented with 27 tenant owners at Teras Malioboro, employing a pre-test and post-test design to measure knowledge and skill acquisition. The findings indicate that the training model is highly effective in enhancing participants’ financial understanding and competence, achieving an average practicality score of 91.13%. The model is considered practical and easily adaptable across diverse MSME contexts due to its interactive and flexible design. Furthermore, this study emphasizes the importance of adopting modern digital tools and methodologies in financial training to address the evolving needs of MSMEs in the digital era. The results provide strategic recommendations for policymakers, educators, and business development practitioners to strengthen digital financial literacy and promote sustainable growth and competitiveness among MSMEs
References
Afifah, D. R., Chasanatun, F., Lestari, S., & Murtafiah, W. (2024). Pengembangan Perangkat Pembelajaran dengan Model Direct Instruction Berbasis Digital Book Bagi Mahasiswa Slow Learner. EDUKASIA: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 5(1), 723–728. https://doi.org/10.62775/edukasia.v5i1.842
Andriani, L. (2018). Efektivitas Penyelenggaraan Pelatihan Revolusi Mental Untuk Pelayanan Publik Oleh Pusat Kajian Pendidikan Dan Pelatihan Aparatur ( PKP2A ) III LAN SAMARINDA. EJournal Administrasi Negara, 6(4), 8199–8213. http://ejournal.an.fisip-unmul.ac.id/site/?p=2780
Ariyati, I. M., Agustina, F., & Miliani T, G. (2022). Pengaruh Literasi Keuangan Terhadap Kinerja UMKM Di Indonesia. Jurnal Ekonomika: Manajemen, Akuntansi, Dan Perbankan Syari’ah, 10(1), 104–118. https://doi.org/10.24903/je.v10i1.1217
Dick, W., Carey, L., & Carey, J. O. (2014). The Systematic Design of Instruction (8th ed.). Vital Source (for Pearson).
Jayanti, E., & Karnowati, N. B. (2023). Digitalisasi UMKM dan Literasi Keuangan Untuk Keberlanjutan UMKM di Kabupaten Cilacap. Kajian Bisnis Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Widya Wiwaha, 31(1), 51–64. https://doi.org/10.32477/jkb.v31i1.504
Laila, I. (2022, May 25). Esai Digitalisasi Jurnalistik. Kompasiana.Com. https://www.kompasiana.com/ikalaila2679/628e3ad0f1f2987a451e9075/essay-digitalisasi-jurnalistik
Monika, Asmara, Y., & Satria, T. G. (2022). Pengembangan Lembar Kerja Siswa Tematik Integratif berbasis Proyek untuk Siswa Kelas IV SD Negeri Mambang Kecamatan Muara Kelinggi. LJESE (Linggau Jurnal Of Elementary School Education), 2(1), 35–46.
Praptanti, W., Leksono, P., & Rohman, U. (2023). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Video Interaktif Dengan Metode PjBL Pada Materi Pengolahan Makanan Fungsional. PeTeKa (Jurnal Penelitian Tindakan Kelas Dan Pengembangan Pembelajaran), 6(2), 329–340. https://doi.org/10.31604/ptk.v6i2.329-340
Pratiwi, Y. N. D., Theorupun, M. S., & Setiawati, D. (2025). Peran Dan Pengaruh Fintech Dalam Meningkatkan Literasi Keuangan Dan Mendukung Proses Bisnis Sebagai Upaya Keberlangsungan Bisnis UMKM Di Kota Boyolali Dengan Pendekatan Mixed Method. JPEK (Jurnal Pendidikan Ekonomi Dan Kewirausahaan), 9(1), 115–126. https://doi.org/10.29408/jpek.v9i1.29242
Putra, A. N., Dzulfahmi Mubarok, M., Karyanto, F. E., Ridlo, M., Setyagraha, J. A., Setiyawan, I., Rahmawati, I. D., Kunci, K., & Keuangan, S. (2025). Analisis Kewirausahaan dalam Pengembangan Rencana Bisnis UMKM Kuliner: Studi Kasus Pada UMKM Kuliner di Kota Sidoarjo. Jurnal Pendidikan Ekonomi Dan Kewirausahaan), 9(1), 25. https://doi.org/10.29408/jpek.v9i1.29095
Riduwan. (2018). Dasar-Dasar Statistika (P. D. Iswarta, Ed.; 15th ed.). Alfabeta.
Segara, T. (2021). Strategi Nasional Literasi Keuangan Indonesia (SNLKI) 2021 - 2025. Otoritas Jasa Keuangan (OJK).
Suparman, M. A. (2018). Desain Instruksional Modern : Panduan Para Pengajar dan Inovator Pendidikan (N. I. Sallama, Ed.; 4th ed.). Penerbit Erlangga.
Theorupun, M. S., Pratiwi, Y. N. D., & Setiawati, D. (2025). Penerapan Analisis OODA Loops Pada Strategi Ketahanan UMKM Melalui Pemanfaatan Media Sosial Dengan Pendekatan TOE Framework. Jurnal Pendidikan Ekonomi Dan Kewirausahaan), 9(1), 101–114. https://doi.org/10.29408/jpek.v9i1.29245
WH, E. H., Anisa, L. N., Meilani, A. R., Munasyifa, A., Sari, L. N., & Bashoriyah, R. (2023). Manajemen Kelas Yang Efektif Pada Kelas Indoor Dengan Menggunakan Discovery Learning. Prosiding Biofair Pendidikan Biologi UPGRIS, 138–154.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Dhimas Wahyu Pratama, Deni Hardianto, Ayu Perwita Sari

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
semua jurnal ini menjadi tanggung jawab penuh penulis, JPEK memberikan akses terbuka kepada siapapun agar informasi dan temuan pada artikel bermanfaat bagi semua orang, JPEK dapat diakses dan diunduh oleh siapapun tanpa dipungut biaya sesuai dengan lisensi creative common yang digunakan.