Peran Marketplace Terhadap UMKM Sebagai Upaya Percepatan Ekonomi Indonesia Di Masa Pandemi Covid-19 Dalam Perspektif Islam
DOI:
https://doi.org/10.29408/jpek.v6i1.4013Keywords:
Islamic perspective, Marketplace, UMKMAbstract
The relationship between UMKM and the Marketplace includes aspects of distribution and cooperation in achieving prosperity. Distribution is an important position of Islamic micro and macro theory because the discussion in the field of distribution is not only related to mere economic aspects but also social and political aspects so that it has become a concern for Islamic and conventional economic thinkers to date. This study will discuss the role of the Marketplace for UMKM as an effort to accelerate the Indonesian economy during the Covid-19 pandemic from an Islamic perspective. This study uses a qualitative phenomenological method. In the perspective of Islamic economics, the proportion of equity that is truly equal, the basis is that one's work ethic and abilities must be respected, the form of appreciation is an Islamic attitude that allows one person's income to be different from others, because of the efforts and endeavors described in the Qur'an. Surah an-Nahl verse 71. The role of the Marketplace towards UMKM in facilitating the distribution of goods and services in accordance with the great Islamic commitment to brotherhood and justice.
References
Abdullah, B. & Saebani, B. A. (2014). Metode Penelitian Ekonomi Islam (Muamalah), Bandung: CV Pustaka Setia.
Andayani, I., et al. (2021). Strategi Pemberdayaan Masyarakat Pelaku UMKM di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Pendidikan Nonformal, Vol. 16, No. 1.
Aprianto, N. E. K. (2017). Kebijakan Distribusi dalam Pembangunan Ekonomi Islam. Jurnal Hukum Islam, Vol. 14, No. 2.
Atur toko (2020). 7 Kategori Product Terlaris di Marketplace Indonesia 2020. Diakses dari www.aturtoko.com.
Awali, H. & Rohmah, F. (2020). Urgensi Pemanfaatan E-Marketing Pada Keberlangsungan UMKM di Kota Pekalongan di Tengah Dampak Covid-19. Balance: Jurnal Ekonomi dan Bisnis Islam. Vol. 2, No. 1.
Azizah, N. N. (2021). Marketplace, penyelamat UMKM di tengah lesunya ekonomi. Diakses dari www.alinea.id.
Bahtiar, R.A. (2021). Dampak Pandemi Covid-19 terhadap Sektor Usaha Mikro, Kecil, dan Menengah serta Solusinya. Diakses dari http://puslit.dpr.go.id.
Churiyah, M. (2011). Mengenal Ekonomi Syariah. Malang: Surya Pena Gemilang.
GoodStats (2020). Top 10 E-Commerce di Indonesia. Diakses dari www.goodnewsfromindonesia.id.
Hadiwardoyo, W. (2020). Kerugian Ekonomi Nasional Akibat Pandemi Covid-19. Baskara: Journal of Business and Enterpreneurship, Vol. 2, No. 2.
Hemas, S. H. (2016). Mekanisme dan Sistem Keadilan Sosial Distribusi dalam Ekonomi Islam. Bilancia, Vol. 1, No. 1.
Hidayat, T. (2017). Konsep Pendistribusian Kekayaan Menurut Al-Qur’an. Al-Falah: Jornal of Islamic Economics, Vol. 2, No.1.
IndonesiaBaik.id (2020). Realisasi Progrsm PEN untuk UMKM. http://indonesiabaik.id.
Indonesiabaik.id (2021). Dear Pelaku UMKM, Bantuan Produktif Usaha Mikro Hadir Lagi. Diakses dari http://indonesiabaik.id.
Iqtishad Consulting -. Keadilan Ekonomi dalam Islam. diakses dari www.iqtishadconsulting.com.
Islamic Economic Forum for Indonesia Development (Isefid) -. Pemerataan Pendapatan: Konsep Keadilan Ekonomi Islam ala Coudhury. Diakses dari www.isefid.id.
Jäntti, M., et al. (2015). Modeling the Joint Distribution of Income and Wealth. Measurement of Poverty, Deprivation, and Economic Mobility. 301-327, http://dx.doi.org/10.1108/S1049-258520150000023010.
Jordá, V., et al. (2014). Economic Well-Being and Inequality. The Fifth ECINEQ Meeting. 115-145, http://dx.doi.org/10.1108/S1049-258520140000022003.
KOMINFO (2020). Peran UMKM. Diakses dari www.kominfo.com.
Linda, L. (2016). Mekanisme Pasar dalam Perspektif Islam. Diakses dari www.kompasiana.com.
MenkopUKM, dan UKM Indonesia (2019). 7 Hal yang UKM perlu Pahami untuk Tingkatkan Penjualan. Diakses dari bit.ly/ukm/Indonesia16.
Marlinah, L. (2020). Peluang dan Tantangan UMKM dalam Upaya Memperkuat Perekonomian Nasional Tahun 2020 ditengah Pandemi Covid 19. Jurnal Ekonomi, Vol. 22, No. 2.
Nawawi, I. (2012). Fikih Muamalah Klasik dan Kontemporer. Bogor: Ghalia Indonesia.
Niode, I. Y. (2009). Sektor UMKM di Indonesia: Profil, Masalah, dan Strategi Pemberdayaan. Jurnal Kajian Ekonomi dan Bisnis OIKOS-NOMOS, Vol. 2, No. 1.
P3EI (2014). Ekonomi Islam. Jakarta: Rajawali Pers.
Permana, S. H. (2017). Strategi Peningkatan Usaha, Mikro, Kecil, dan Menengah (UMKM) di Indonesia. Aspirasi, Vol. 8, No. 1.
Putra, A. H. (2018). Peranan UMKM dalam Pembangunan dan Kesejahteraan Masyarakat Kabupaten Blora. Jurnal Analisa Sosiologi, Vol. 5, No. 2.
Profil Blibli (2011). Diakses dari id.wikipedia,org/wiki/Blibli.
Profil Bukalapak (2017). Diakases dari id.wikipedia.org/wiki/Bukalapak.
Profil JD.ID (2015). Diakases dari id.wikipedia.org/wiki/JD.com.
Profil Lazada (2014). Diakses dari id.wikipedia.org/wiki/lazada_Group.
Profil Shopee (2019). Diakses dari id.wikipedia.org/wiki/shopee.
Profil Tokopedia (2021). Diakses dari id.wikipedia.org/wiki/Tokopedia.
Raharja, S. J. & Natari, S. U. (2021). Pengembangan Usaha UMKM di Masa Pandemi M elalui Optimisasi Penggunaan dan Pengelolaan Media Digital. Kumawula, Vol. 4, No. 1.
Rahmawaty. A. (2013). Distribusi dalam Ekonomi Islam, Upaya Pemerataan Kesejahteraan melalui Distributif. Equilibrium, Vol. 1, No. 1.
Rohmah, S. N. (2020). Adakah Peluang Bisnis di Tengah Keleluasaan Perekonomian Akibat Pandemi Coronavirus Covid-19. Adalah: Buletin Hukum dan Keadilan, Vol. 4, No. 1.
Rosita, R. (2020). Pandemi Pandemi Covid-19 terhadap UMKM di Indonesia. Jurnal Lentera Bisnis, Vol. 9, No. 2.
Sari, M. I. (2021). E-Commerce Indonesia 2021. Diakses dari https://grahanurdian.com/.
Sifa’, M. A. (2019). Kemiskinan dan Distribusi Pendapatan serta Solusinya dalam Perspektif Islam. Journal of Sharia Economics, Vol. 1, No. 1.
Sugiyono (2008). Metode Penelitian Kunatitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Wahyuningsih. S. (2009). Peranan UKM dalam Perekonomian Indonesia. MEDIAGRO, Vol. 5, No. 1.