Pengaruh Pembelajaran Kewirausahaan Terhadap Minat dan Motivasi Berwirausaha Siswa Di Smk Negeri 1 Selong Tahun Pembelajaran 2016

Authors

  • Huzain Jailani Program Studi Pendidikan Ekonomi FKIP Universitas Hamzanwadi
  • Muh Fahrurrozi Program Studi Pendidikan Ekonomi FKIP Universitas Hamzanwadi http://orcid.org/0000-0002-4402-4384

DOI:

https://doi.org/10.29408/jpek.v1i1.465

Keywords:

Entrepreneurship motivation, Interest in entrepreneurship, Learning entrepreneurship

Abstract

The  purpose  of  this  study  was  to  determine  the  effect  of  the  interest  in entrepreneurship learning  and  entrepreneurship motivation  of students in SMK 1 Selong  learning  year  2016.  The  research  method  used  is  quantitative  method, while  the  data  collection  techniques  used  in  this  study  was  a  questionnaire, documentation, and observation. Analysis of the data used is descriptive statistical analysis and tested with normality and homogeneity. To test the hypothesis using a  simple  linearity  regression.  The  results  of  the  study  on  the  first  hypothesis  is There  was  a  significant  effect  on  the  interest  in  entrepreneurship  entrepreneurial learning  SMK  1  Selong  namely  T_hitung  =  6,059  with  significant  value  0.000 <0.05,  then  H_0  H_a  rejected  and  accepted.  Great  relationship  or  influence  the interpretation of (R) 0.587 with determination R ^ 2 0.344 or 34.4%. The second hypothesis is There was a significant effect on the motivation of entrepreneurship entrepreneurial  learning  SMK  1  Selong  namely  T_hitung  =  9.080  with  0.000 significance value <0.05, then H_0 H_a rejected and accepted. Great relationship or  influence  the  interpretation  of  (R)  0.735  with  determination  R  ^  2  0.451  or 45.1%.  The  third  hypothesis  is  There  was  a  significant  effect  on  the  interest  in entrepreneurial learning and entrepreneurship motivation SMKN 1 Selong namely T_hitung = 8.488 with 0.000 significance value <0.05, then H_0 H_a rejected and accepted.  Great  relationship  or  influence  the  interpretation  of  (R)  0.712  with determination  R  ^  2  0.507  or  50.7%.  It  can  be  said  that  entrepreneurial  learning has an important role in increasing interest and motivation entrepreneurship class XII students in SMK 1 Selong learning year in 2016.

References

Aprilia, Fitriani. Harnanik & Kusumantoro. (2012). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Minat Berwirausaha Pada Siswa Kelas Xii Smk Negeri 1 Kandeman Kabupaten Batang Tahun 2011/2012. Di akses pada 25 April 2015. dari http//:journal.unnes.ac.id/sju/index.php/eeaj

BPS. (2015). Data Pencari Kerja dan Permintaan Tenaga Kerja menurut Tingkat Pendidikan di DIY Akhir Tahun 2014. Yogyakarta: BPS Provinsi DIY.

Buchari Alma. (2013). Kewirausahaan.Bandung: Alfabeta.

Daryanto. (2012). Pendidikan Kewirausahaan. Yogyakarta: GavaMedia.

Danang Sunyoto. (2010). Uji Khi Kuadrat dan Regresi untuk Penelitian. Yogyakarta: Graha Ilmu.

Dimyati dan Mudjiono. (2013). Belajar dan Perkembangan. Jakarta: PT Rineka Cipta.

Djaali H. (2012). Psikologi Pendidikan. Jakarta: PT Bumi Aksara..

Djamarah, Syaiful Bahri. (2011). Prestasi Belajar. Jakarta: Rhineka Cipta Fahmi, Irham. 2013. Kewirausahaan : Teori. Kasus dan Solusi. Bandung: Alfabeta.

Fu’adi, Isky Fadli. dkk. (2012). Hubungan Minat Berwirausaha Dengan Prestasi Praktik Kerja Industri Siswa Kelas Xii Teknik Otomotif Smk Negeri 1 Adiwerna Kabupaten Tegal Tahun Ajaran 2008/2009. Diakses pada 23 Mei. 2015 pada http://journal. unnes. ac.id/ nju/ index.php/ JPTM/ article/download/ 205/213.

Handoko, Riwidikdo.(2012): 43. Aplikasi SPSS dalam prosedur penelitian, yogyakarta

Kasali, Rhenald. dkk. (2010). “Modul Kewirausahaan untuk Program Strata 1â€. Bank Mandiri dan Yayasan Rumah Perubahan: Jakarta.

Moleong, J.Lexy. (2007). Metodelogi Penelitian Kualitatif. Jakarta: PT Remaja Rosdakarya.

Downloads

Published

2017-09-26