Peran Ekonomi Kreatif Dalam Meningkatkan Pendapatan Di Zaman Kopi Sengon Jombang

Authors

  • Lailatus Sa'adah Universitas KH. A. Wahab Hasbullah
  • Febby Indah Oktavia Universitas KH. A. Wahab Hasbulloh

DOI:

https://doi.org/10.29408/jpek.v6i2.6445

Keywords:

Creative Economy, Income, Innovation

Abstract

The purpose of this study is to understand the creative economic cycle in order to increase earnings in Zaman Kopi Sengon Jombang. The term "creative economy" refers to a new theory of economics that combines information with creativity to use ideas, insights, and opinions from everyday human beings as production-related factors. Zaman Cop's contribution to the creative economy is the invention of the cup gelas, which has become a symbol of the botol. As a result of this study's findings, creative economy is doing well in its current state, which causes productivity to also experience growth, The results of the study show that the creative economy is doing well in the country as a whole because of this, and that's why the rate of pay growth has also been increasing. For example, in September, the rate of pay growth was Rp. 12.488.000, and in October, it was Rp. 14.121.000. This indicates that the rate of pay growth was greater than Rp.2.000.000, and that the following month saw a similar increase. Economi creative also has a role to play in the development of economic fundamentals, particularly in regard to advancing monetary, labor, and other fundamentals.

References

Arjana, I. G. (2016). GEOGRAFI PARIWISATA DAN EKONOMI KREATIF (1st ed.). Rajawali Pers.

Bintari, & Suprihatin. (1984). Ekonomi dan Koperasi. Ganesha Exact.

Dumilah, D. R., Komarudin, M., Ubaidillah, R., Siagian, S., & Santoso, S. (2021). Peran Ekonomi Kreatif Dalam Meningkatkan Industri Parawisata Di seaworld Ancol. 7, 558–583.

Ekonomi Kreatif kekuatan baru indonesia menuju 2025. (2014). Kementrian Pariwisata dan Ekonomi Kreatif.

Fila Fitriani. (2020). PERAN EKONOMI KREATIF DALAM MENINGKATKAN PENDAPATAN KRIYA KAYU DITINJAU DARI PERSPEKTIF ETIKA BISNIS ISLAM.

Firdausy, C. M. (2017). STRATEGI PENGEMBANGAN EKONOMI KREATIF DI INDONESIA (I. Ibnu (Ed.); 1st ed.). Yayasan Pustaka.

Ghufron, M. I., & Rahmadtullah, M. (2019). Peran ekonomi kreatif sebagai solusi mengatasi pengangguran. 13(1).

Marlinah, L. (2017). Meningkatkan Ketahanan Ekonomi Nasional Melalui Pengembangan Ekonomi Kreatif. XVII(2).

Munandar, S. C. U. (1999). Kreativitas dan Keberbakatan. Gramedia Pustaka Utama.

Palupi, P. E., Nusantoro, J., & Septiani, A. (2021). PERAN EKONOMI KREATIF DALAM MENINGKATKAN PENDAPATAN PEDAGANG ( STUDI KASUS PADA PASAR YOSOMULYO PELANGI ). 2(1), 12–19.

Prawitasari, T., & Yunani, A. (2021). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Pendapatan Usaha Wirausaha Baru Pada Sektor Ekonomi Kreatif Di Kota Banjarmasin. 4(2), 431–442.

Ramdani, D. (2020). Analisis Peran Ekonomi KreatifDalam Meningkatkan Kesejahteraan Masyarakat Di Desa Tompobulu Kecamatan Rumbia Kabupaten Jeneponto.

Ratulangi, U. S. (2014). PENINGKATAN PENDAPATAN MASYARAKAT MELALUI PROGRAM PEMBERDAYAAN DI DESA LOLAH II KECAMATAN TOMBARIRI KABUPATEN MINAHASA. 1, 92–105.

Rekha. (2021). Analisis Peran Ekonomi Kreatif Dalam Peningkatan Pendapatan Pengrajin DiTinjau Dari Ekonomi (Studi Pada Industri Bordir Kecamatan Indrajaya Kabupaten Pidie).

Rohmah, M. (2020). Peran Ekonomi Kreatif (EKRAF)Kerajinan Gorden Dalam Meningkatkan Pendapatan Masyarakat Desa BlaweKecamatan Purwoasri Kabupaten Kediri.

Rohmah, U. (2017). ANALISIS PERAN EKONOMI KREATIF DALAM PENINGKATAN PENDAPATAN PENGRAJIN DITINJAU DARI PERSPEKTIF EKONOMI ISLAM.

Rosaliza, M., & Hidir, A. (2018). Perkembangan Sosial Ekonomi Desa Eks Transmigrasi Di Kabupaten Pelalawan. 320–333.

Sulistiyono. (2015). Studi kualitatif deskriptif perilaku konsumen rilisan fisik.

Wahyuningsih, S., & Satriani, D. (2019). PENDEKATAN EKONOMI KREATIF TERHADAP PERTUMBUHAN EKONOMI ( Studi Kasus Di Desa Pedekik ). 8(2), 195–205.

Wijaya, S., & Safira, A. F. (2021). Pajak Penghasilan:Anak Angkat Berpenghasilan (Guepedia (Ed.)). Guemedia Group.

Downloads

Published

2022-12-12