Analisis motivasi siswa dalam mengikuti ekstrakurikuler bola voli
DOI:
https://doi.org/10.29408/porkes.v6i2.18782Keywords:
Extracurricular, motivation, volleyballAbstract
This research aims to analyze how much student motivation there is and wants to examine how much intrinsic motivation and extrinsic motivation students have in participating in volleyball extracurricular activities at MAN 3 Karawang. Quantitative descriptive research uses survey methods, with data collection techniques using instruments in the form of questionnaires. The population and sample in this study were 32 students. The instrument used was a questionnaire consisting of 35 questions. Data analysis used descriptive statistical analysis with respondents' achievement levels. The results of the research show that students' overall motivation for participating in volleyball extracurriculars can be categorized as moderate with the respondent's achievement level being 79.69%. Meanwhile, the intrinsic motivation factor obtained a respondent achievement level of 84.59% in the high category and the extrinsic motivation factor obtained a respondent achievement level of 74.79% in the medium category. The overall conclusion is categorized as moderate
References
Amanati, F., Bakar, A., & Windarti, S. (2023). Pelaksanaan Supervisi Pembelajaran sebagai Potret Kinerja Guru dalam Mengajar. Jurnal Mpp (Media Penelitian Pendidikan), 17(1), 186–194. https://journal.upgris.ac.id/index.php/mediapenelitianpendidikan/article/view/14711
Amir, N. (2012). Pengembangan Alat Ukur Kecemasan Olahraga. Jurnal Penelitian dan Evaluasi Pendidikan, 16(1), 325–347. https://doi.org/10.21831/pep.v16i1.1120
Andre, J., Nasution, S. C., Karo, K. S. B., & Otafiani, H. (2020). Penerapan Metode Survey Pasar Pada Proses Perakitan Shoulder Brace Tremble. Jurnal Talenta, 3(2), 671–678. https://talentaconfseries.usu.ac.id/ee/article/view/1060
Andriawan, A., Sumantri, A., & Mesterjon, M. (2023). Survei Kelincahan Atlet Ekstrakurikuler Futsal di SMP 31 Bengkulu Utara. Jurnal Educative Sportive, 4(1), 1–4. https://jurnal.unived.ac.id/index.php/edusport/article/view/3296
Apriani, L., & Gazali, N. (2018). Pelaksanaan Trias Usaha Kesehatan Sekolah (UKS) di Sekolah Dasar. Jurnal Keolahragaan, 6(1), 20–28. https://doi.org/10.21831/jk.v6i1.14456
Arista, W., Anggara, D., & Martiani, M. (2023). Motivasi Latihan pada Pemain Bola Voli Putri di Desa Pagar Gunung Kabupaten Kaur. Jurnal Edukatif Sportif, 4(2), 114–117. https://jurnal.unived.ac.id/index.php/edusport/article/view/3780
Asfiyah, W. (2020). Pola Asuh Orang Tua dalam Motivasi Belajar Anak. Jurnal Edification, 2(2), 37–50. https://doi.org/10.37092/ej.v1i2.135
Asnawi, N. R., Sumarni, S., Hamka, Z., & Lukman, S. (2022). Motivasi Mahasiswa Pendidikan Agama Islam dalam Mengikuti Organisasi Kemahasiswaan di Universitas Islam Makassar. Jurnal Ninestars Education, 2(2), 37–43. https://www.e-journal.faiuim.ac.id/index.php/ninestar-education/article/view/150
Azizah, S. F. (2013). Motivasi Atlet Renang Kelompok Umur II (Usia 13-14 Tahun) di Perkumpulan Renang Marlin Kota Blitar. Jurnal Prestasi Olahraga, 1(1), 1–8. https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/jurnal-prestasi-olahraga/article/view/1652
Depdiknas. (2018). Kamus besar bahasa Indonesia (Edisi keli). Jakarta : Badan Pengembangan dan Pembinaan Bahasa Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan, 2018.
Dermawan, D., & Nugroho, R. A. (2020). Survei Kegiatan Ekstrakurikuler Olahraga di SMP Negeri di Kabupaten Pringsewu Tahun Pelajaran 2019/2020. Journal Of Physical Education, 1(2), 14–19. https://doi.org/10.33365/joupe.v1i2.591
Ediyanto, E., Mara, M. N., & Satyahadewi, N. (2013). Pengklasifikasian Karakteristik dengan Metode K-Means Cluster Analysis. Jurnal Buletin Ilmiah Mat. Stat. dan Terapannya (Bimaster), 2(2), 133–136. https://jurnal.untan.ac.id/index.php/jbmstr/article/view/3033
Elisabet, R. (2021). Pengaruh Self Efficacy, Kapabilitas dan Perilaku Kerja Inovatif Terhadap Kinerja Karyawan Unit Pengelola Kegiatan (Upk) Mandiri Kecamatan Rambah Samo Kabupaten Rokan Hulu. Jurnal Ilmiah Manajemen Dan Bisnis, 3(2), 358–367. https://journal.upp.ac.id/index.php/Hirarki/article/view/1381
Emda, A. (2017). Kedudukan Motivasi Belajar Siswa dalam Pembelajaran. Lantanida Journal, 5(2), 173–182. https://doi.org/10.22373/lj.v5i2.2838
Ernawati, I. (2017). Uji Kelayakan Media Pembelajaran Interaktif pada Mata Pelajaran Administrasi Server. Jurnal Elinvo (Electronics, Informatics, and Vocational Education), 2(2), 204–210. https://doi.org/10.21831/elinvo.v2i2.17315
Febtriko, A., & Puspitasari, I. (2018). Mengukur Kreatifitas dan Kualitas Pemograman pada Siswa SMK Kota Pekanbaru Jurusan Teknik Komputer Jaringan dengan Simulasi Robot. Jurnal Rabit, 3(1), 59–75. https://doi.org/10.36341/rabit.v3i1.419
Ferdiansyah, A., Mukmin, M. N., & Susandra, F. (2022). Efektivitas Pembelajaran Mata Kuliah Pengantar Akuntansi Berbasis Digital pada Perspektif Dosen Akuntansi (Studi Kasus pada Perguruan Tinggi di Bogor). Jurnal Karimah Tauhid, 1(1), 135–150. https://ojs.unida.ac.id/karimahtauhid/article/view/7881
Firmansyah, D., & Dede, D. (2022). Teknik Pengambilan Sampel Umum dalam Metodologi Penelitian: Tinjauan Literatur. Jurnal Ilmiah Pendidikan Holistik (JIPH), 1(2), 85–114. https://doi.org/10.55927/jiph.v1i2.937
Ghatsaghautsan, A., Kurniawan, F., & Siswanto, S. (2023). Tingkat Kebugaran Jasmani pada Siswa Ekstrakulikuler Olahraga di SMP Negeri 2 Plered. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 9(1), 15–26. https://doi.org/10.5281/zenodo.7505006
Hamdani, H., & Mawardaniah, M. (2021). Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan Agama Islam di Sekolah Menengah Pertama. At-Tarbiyah Al-Mustamirrah: Jurnal Pendidikan Islam, 2(2), 111–124. https://doi.org/10.31958/atjpi.v2i2.4822
Haniffahrudin, H., & Gontara, S. Y. (2016). Studi Tingkat Motivasi Siswa dalam Mengikuti Kegiatan Ekstrakurikuler Bola Voli pada SMK Negeri 1 dan SMK Negeri 2 Surakarta Tahun Pelajaran 2015/2016. Jurnal Psmart Sport, 8(2), 158–166. https://jurnal.uns.ac.id/smartsport/article/view/36127
Hasanah, S. N. (2016). Strategi Kepemimpinan Kepala Madrasah dalam Meningkatkan Kompetensi Profesional Guru. Jurnal Penelitian Pendidikan Islam Edukasi, 6(2), 166–185. https://www.ejournal.staim-tulungagung.ac.id/index.php/edukasi/article/view/125
Herlina, H., & Suherman, M. (2020). Potensi Pembelajaran Pendidikan Jasmani Olahraga dan Kesehatan (Pjok) di Tengah Pandemi Corona Virus Disease (Covid)-19 di Sekolah Dasar. Tadulako Journal Sport Sciences And Physical Education, 8(1), 1–7. http://jurnal.untad.ac.id/jurnal/index.php/pjkr/article/view/16186
Inayah, R., A, A., & Aini, L. (2018). Pengaruh Pendidikan Kesehatan Terhadap Peningkatan Pengetahuan Tentang Perilaku Hidup Bersih Sehat (Phbs) pada Siswa Sekolah Dasar Negeri 1 Serut Kecamatan Panti Kabupaten Jember. The Indonesian Journal of Health Science, 1(1), 137–140. https://doi.org/10.32528/ijhs.v0i0.1536
Irma, C. N., Nisa, K., & Sururiyah, S. K. (2019). Keterlibatan Orang Tua dalam Pendidikan Anak Usia Dini di TK Masyithoh 1 Purworejo. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(1), 214–224. https://doi.org/10.31004/obsesi.v3i1.152
Jamil, I. M. (2016). Faktor-faktor yang Mempengaruhi Prestasi Belajar Anak. Jurnal Ilmiah Pendidikan Anak, I(1), 1–17. http://jurnal.stkipan-nur.ac.id/index.php/jipa/article/view/18
Keswando, Y., Sistiasih, V. S., & Marsudiyanto, T. (2022). Survei Keterampilan Teknik Dasar Atlet Bola Voli. Jurnal Porkes, 5(1), 168–177. https://doi.org/10.29408/porkes.v5i1
Khanifah, S., & Fatimah, N. (2023). Penguatan Soft Skill Kecerdasan Sosial Peserta Didik melalui Kegiatan Ekstrakurikuler di SMA IT Bina Amal Semarang. Jurnal Soldaritas (Pendidikan, Masyarakat Dan Kebudayaan), 12(1), 136–151. https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/solidarity/article/view/71470
Latifa, U. (2017). Perkembangan pada Anak Sekolah Dasar: Masalah dan Perkembangannya. Academica: Journal of Multidisciplinary Studies, 1(2), 185–196. https://doi.org/10.22515/academica.v1i2.1052
Lestari, S. F., Muslihin, H. Y., & Suryana, Y. (2019). Motivasi Siswa Sekolah Dasar Mengikuti Ekstrakurikuler Olahraga Ditinjau dari Motif Berprestasi. Indonesian Journal of Primary Education, 3(2), 100–106. https://doi.org/10.17509/ijpe.v3i2.22106
Maidiana, M. (2021). Penelitian Survey. Journal Of Education (Alacrity), 1(2), 20–29. https://doi.org/10.52121/alacrity.v1i2.23
Manizar, E. (2015). Peran Guru Sebagai Motivator dalam Belajar. Jurnal Tadrib, 1(2), 1–18. http://jurnal.radenfatah.ac.id/index.php/Tadrib/article/view/1047
Melyza, A., & Aguss, R. M. (2021). Persepsi Siswa Terhadap Proses Penerapan Pembelajaran Pendidikan Jasmani Olahraga dan Kesehatan pada Pandemi Covid-19. Journal Of Physical Education, 2(1), 8–16. https://doi.org/10.33365/joupe.v2i1.950
Muhammad, M. (2016). Pengaruh Motivasi dalam Pembelajaran. Lantanida Journal, 4(2), 87–97. https://doi.org/10.22373/lj.v4i2.1881
Muharram, N. A., Yuliawan, D., & Junaidi, S. (2020). Implementation of SECAR (Senam Ceria) Through Aerobic Kids in Elementary School Laboratory Nusantara PGRI Kediri University. Gandrung: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(1), 18-22.
Nugraheni, Y. T., & Firmansyah, A. (2021). Model Pengembangan Pendidikan Karakter di Pesantren Khalaf (Studi Kasus di Pondok Pesantren Modern Muhammadiyah Boarding School Yogyakarta). Jurnal Quality, 9(1), 39–56. https://doi.org/10.21043/quality.v9i1.9887
Nurdiani, N. (2014). Teknik Sampling Snowball dalam Penelitian Lapangan. Jurnal Comtech, 5(2), 1110–1118. https://doi.org/10.21512/comtech.v5i2.2427
Oktariani, O. (2018). Peranan Self Efficacy dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa. Jurnal Kognisi, 3(1), 45–54. http://e-journal.potensi-utama.ac.id/ojs/index.php/KOGNISI/article/view/492
Oktaviana, S., & Zafri, Z. (2020). Persepsi Siswa Terhadap Perpustakaan Sejarah di SMA Adabiah Padang. Jurnal Kronologi, 2(2), 38–44. https://doi.org/10.24036/jk.v2i2.37
Prasetyo, K. (2016). Penerapan Pendekatan Bermain untuk Meningkatkan Hasil Belajar Lompat Jauh Gaya Jongkok pada Siswa Kelas 5 Sekolah Dasar. Scholaria : Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 6(3), 196–205. https://doi.org/10.24246/j.scholaria.2016.v6.i3.p196-205
Prawiyogi, A. G., Purwanugraha, A., Fakhry, G., & Firmansyah, M. (2020). Efektifitas Pembelajaran Jarak Jauh Terhadap Pembelajaran Peserta didik di SDIT Purwakarta. JPD: Jurnal Pendidikan Dasar, 11(1), 94–101. https://journal.unj.ac.id/unj/index.php/jpd/article/view/15347
Puji, L. K. R., Ismaya, N. A., & Ulfa, U. (2020). Hubungan Mutu Pelayanan dengan Minat Kunjungan Ulang Pasien Rawat Inap RS Bhineka Bakti Husada. Edu Masda Journal, 4(2), 167–179. http://dx.doi.org/10.52118/edumasda.v4i2.107
Purnomo, T. J. (2021). Pembentukan Karakter Melalui Pembelajaran Pendidikan Jasmani Pada Atlet Pelajar. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Kepelatihan Olahraga 1(2), 252–263. http://conference.um.ac.id/index.php/pko/article/view/2175
Putra, I., Perdima, F. E., & Supriyanto, S. (2022). Minat dan Motivasi Siswa pada Ekstrakurikuler Bola Voli di SMP Negeri 34 Seluma Kec.Semidang Alas. Jurnal Edukatif Sportif, 3(1), 1–5. https://jurnal.unived.ac.id/index.php/edusport/article/view/2178
Qoulbi, G. A., & Alnedral, A. (2020). Pelaksanaan Pembelajaran Pjok di Kelas XII SMA Negeri 1 Batusangkar Dilihat dari Sudut Perencanaan, Proses, dan Evaluasi. Jurnal Patriot, 2(1), 1–23. http://patriot.ppj.unp.ac.id/index.php/patriot/article/view/551
Ramadhanti, S., & Handayani, T. (2020). Pembentukan Karakter Kerja Sama Siswa melalui Kegiatan Ekstrakurikuler Entrepreneur. Eklektik: Jurnal Pendidikan Ekonomi dan Kewirausahaan, 3(2), 94–102. https://ejournal.uin-suska.ac.id/index.php/EKLEKTIK/article/view/10950
Rofi’ah, F. U. (2017). Motivasi Kelas Unggulan dan Kelas Reguler dalam Mengikuti Pembelajaran Pendidikan Jasmani di Sekolah Menengah Pertama Negeri 1 Prambanan. Jurnal Pendidikan Jasmani Kesehatan dan Rekreasi, 6(9), 1–9. https://journal.student.uny.ac.id/index.php/pjkr/article/view/7144
Rosmi, Y. F. (2016). Pendidikan Jasmani dan Pengembangan Karakter Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Wahana, 66(1), 55–61. https://doi.org/10.36456/wahana.v66i1.482
Sappaile, B. I. (2007). Konsep Instrumen Penelitian Pendidikan. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 13(66), 379–391. https://jurnaldikbud.kemdikbud.go.id/index.php/jpnk/article/view/356
Saptono, Y. J. (2016). Motivasi dan Keberhasilan Belajar Siswa. Regula Fidei: Jurnal Pendidikan Agama Kristen, 1(1), 189–212. http://christianeducation.id/e-journal/index.php/regulafidei/article/view/9
Sari, E. P., Sukardi, S., Tasrif, E., & Ambiyar, A. (2020). Optimalisasi Penggunaan E-Learning dengan Model Delone dan McClean. Journal of Education Technology, 4(2), 141–149. https://doi.org/10.23887/jet.v4i2.24819
Siregar, F. S., & Nugroho, A. (2022). Pengetahuan Atlet Terhadap Resiko, Pencegahan, dan Penanganan Pertama Cedera Olahraga Bola Voli. Jurnal Olahraga dan Kesehatan Indonesia (JOKI), 2(2), 83–93. https://doi.org/10.55081/joki.v2i2.601
Siregar, N., & Ovilyani, R. (2017). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Minat Beli Konsumen dalam Menggunakan Indihome Sebagai Penyedia Jasa Internet di Kota Medan (Studi Kasus Kantor Plaza Telkomcabang Iskandar Muda No. 35 Medan Baru). Jurnal Manajemen Tools, 7(1), 65–76. https://jurnal.pancabudi.ac.id/index.php/JUMANT/article/view/177
Sukardi.M. (2019). Metodologi penelitian pendidikan (R. Damayanti (ed.); Edisi Revi). Jakarta : Bumi Aksara, 2019.
Sulaeman, W., Dimyati, A., & Yuda, A. K. (2021). Survei Motivasi Siswa Putri dalam Mengikuti Kegiatan Ekstrakurikuler Bola Voli di SMAN 1 Tempuran. Jurnal Speed (Sport, Physical, 4(2), 129–137. https://journal.unsika.ac.id/index.php/speed/article/view/5447
Syarifuddin, Bata Ilyas, J., & Sani, A. (2021). Pengaruh Persepsi Pendidikan dan Pelatihan Sumber Daya Manusia pada Kantor Dinas di Kota Makassar. Jurnal Tinjauan Manajemen Pendidikan Bata Ilyas, 1(2), 51–56. https://ojs.stieamkop.ac.id/index.php/biemr/article/view/102
Umam, K. (2013). Pengaruh Kegiatan Ekstrakurikuler Terhadap Prestasi Sains dan Perilaku Sosial Pelajar. Jurnal Peluang, 1(2), 93–96. https://jurnal.usk.ac.id/peluang/article/view/1062
Venema, salsabila gabrielle fatro, & Widiarti, pratiwi wahyu. (2022). Persepsi Followers @Perbasi_Imy Tentang Konten Event Perbasi Cup 2022 The Perception Of @Perbasi_Imy Followers’about Perbasi Cup 2022 Event Content. Jurnal Lektur, 5(4), 350–357. https://journal.student.uny.ac.id/index.php/ilkom/article/view/19185
Waryopi Sulaeman, Akhmad Dimyati, A. K. Y. (2021). Survei Motivasi Siswa Putri dalam Mengikuti Kegiatan Ekstrakurikuler Bola Voli di SMAN 1 Tempuran. Jurnal Speed (Sport, Physical, 4(2), 129–137. https://journal.unsika.ac.id/index.php/speed/article/view/5447
Wulan, N., Wakhyudin, H., & Rahmawati, I. (2019). Ekstrakurikuler Seni Tari dalam Membentuk Nilai Karakter Bersahabat Siswa. Indonesian Values and Character Education Journal, 2(1), 28–35. https://doi.org/10.23887/ivcej.v2i1.17926
Yekti, L. H. S. (2016). Motivasi Siswa Dalam Mengikuti Kegiatan Ekstrakurikuler Bola Voli di SMK Negeri 1 Kendal. Jurnal Pendidikan Jasmani Kesehatan Dan Rekreasi, 5(1), 1689–1699. https://journal.student.uny.ac.id/index.php/pjkr/article/view/2219
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Jurnal Porkes is licensed under a Creative Commons Attribution-Share Alike 4.0 International License