Pengaruh Model Pembelajaran Tutor Sebaya pada Keterampilan Passing Bawah Permainan Bola Voli

Authors

  • Dadan Trian Universitas Negeri Singaperbangsa Karawang
  • Setio Nugroho Universitas Negeri Singaperbangsa Karawang
  • Tedi Purbangkara Universitas Negeri Singaperbangsa Karawang

DOI:

https://doi.org/10.29408/porkes.v7i2.27003

Keywords:

Learning model; lower passing; peer tutor; volleyball

Abstract

The purpose of this study was to examine the effect of the peer tutor learning model on the lower passing skills of volleyball games. This research is quantitative research with experimental methods and uses a one group pretest-posttest design. The population of all grade XI SMK Pratama Mulya Karawang amounted to 190 students. The sampling technique used cluster random sampling and the sample size was 76 students. The instrument used is the skill of lower passings in volleyball games. The results of the analysis obtained descriptive text experiment posttest data obtained from test scores. The value obtained was the lowest 13, the highest 16, an average of 14.53 and a standard deviation of 1.033. The output of “mann-whitny test” is known asymp sig value. (2-tailed) is 0.000 <0.05, so the hypothesis is accepted. So it can be concluded that there is an average difference between the pretest and posttest results which means that there is an effect of the peer tutor model on the lower passing skills of volleyball games for class XI students of SMK Pratama Mulya.

References

Abraham, I., & Supriyati, Y. (2022). Desain Kuasi Eksperimen dalam Pendidikan: Literatur Review. Jurnal Ilmiah Mandala Pendidikan, 8(3), 2656–5862. https://doi.org/10.36312/jime.v8i3.3800

Albab, U. (2018). Teori Mutakhir Pembelajaran: Konsep Edutainment dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Jurnal El-Tarbawi, 11(1), 51–62. https://doi.org/10.20885/tarbawi.vol11.iss1.art4

Amin, N. F., Garancang, S., & Abunawas, K. (2023). Konsep Umum Populasi dan Sampel dalam Penelitian. Jurnal Pilar, 14(1), 15–31. https://journal.unismuh.ac.id/index.php/pilar/article/view/10624

Arifin, A. (2023). Implementasi Model Pembelajaran Pengajaran Langsung untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Pembelajaran PJOK Materi Gerak Spesifik Permainan Bola Basket di Kelas VII-G Semester 1 SMPN 1 Bolo Tahun Pelajaran 2022 / 2023. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Indonesia (JPPI), 3(1), 69–82. https://doi.org/10.53299/jppi.v3i1.311

Astuti, E. R. T. (2014). Penerapan Metode Tutor Teman Sebaya Terhadap Peningkatan Hasil Belajar Passing Bawah Bolavoli (pada Siswa Kelas X Administrasi Perkantoran 3 SMK Negeri 2 Blitar). Jurnal JPOK, 2(3), 728–732. https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/jurnal-pendidikan-jasmani/article/view/10018

Cahyadi, P., Susianti, E., & Kurniawan, F. (2022). Optimalisasi Keterampilan Bola Basket Siswa dalam Proses Pembelajaran Pendidikan Jasmani. Jurnal Pendidikan dan Konseling (JPDK), 4(4), 4079–4089. http://journal.universitaspahlawan.ac.id/index.php/jpdk/article/view/6124

Faozi, F., Sanusi, H., & Listiandi, A. D. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Stad Terhadap Keterampilan Passing Bawah dalam Permainan Bola Voli di SMA Islam Al-Fardiyatussa’adah Citepus Palabuhanratu. Physical Activity Journal, 1(1), 51–60. https://doi.org/10.20884/1.paju.2019.1.1.2001

Febrita, Y., & Ulfah, M. (2019). Peranan Media Pembelajaran untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Prosiding DPNPM Unindra 2019, 5(1), 181–188. https://proceeding.unindra.ac.id/index.php/DPNPMunindra/article/view/571

Hamzah, B., & Hadiana, O. (2018). Pengaruh Penggunaan Model Problem Based Learning Terhadap Keterampilan Passing dalam Permainan Futsal. JUARA : Jurnal Olahraga, 3(1), 1–7. https://doi.org/https://doi.org/10.33222/juara.v3i1.210

Harahap, D. (2020). Peran Guru Bimbingan Konseling dalam Menangani Kenakalan Siswa. AL-IRSYAD: Jurnal Bimbingan Konseling Islam, 2(1), 151-164. http://jurnal.iain-padangsidimpuan.ac.id/index.php/Irsyad/article/view/2729

Irawan, L., & Lestari, R. F. (2024). Bahasa Komunikasi Verbal dan Non verbal Setter dalam Pertandingan UKM Bola Voli Universitas PGRI Banyuwangi. Jurnal Aksentuasi, 5(1), 54–62. https://journal.stkipsubang.ac.id/index.php/aksentuasi/article/view/2999

Iswanto, A., & Widayati, E. (2021). Pembelajaran Pendidikan Jasmani yang Efektif dan Berkualitas. Jurnal Majora, 27(1), 13–17. https://doi.org/10.21831/mayora.v27i1.34259

Junaedi, I. (2019). Proses Pembelajaran yang Efektif. Jurnal Jisamar, 3(2), 19–25. https://journal.stmikjayakarta.ac.id/index.php/jisamar/article/view/86

Kartini, K., Ahmad, S., & Eddy, S. (2020). Pengaruh Gaya Kepemimpinan Kepala Sekolah dan Komunikasi Interpersonal terhadap Kinerja Guru. Journal of Education Research, 1(3), 290–294. https://jer.or.id/index.php/jer/article/view/34

Kuncoro, R. A. C. (2016). Tingkat Keterampilan Dasar Bermain Futsal Peserta Ekstrakurikuler Futsal di Sekolah Menengah Atas Negeri 3 Sragen. Jurnal Pendidikan Jasmani Kesehatan dan Rekreasi, 5(2), 1–12. https://journal.student.uny.ac.id/index.php/pjkr/article/view/2158

Manalu, R. B. B., Tamba, T. W. A., Ginting, J., & Manihuruk, G. (2024). Pengaruh Senam Aerobik Terhadap Tingkat Kebugaran Siswa Kelas IV SD Negeri 173680 Marom Tahun 2024. Jurnal Pendidikan Simalem, 3(1), 86–91. http://portaluqb.ac.id:7576/ojs/index.php/JP/article/view/266

Meliana, I. (2022). Analisis Kemampuan Spasial Peserta Didik di SMA Negeri 1 Kota Bontang. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Matematika, Sains, Geografi dan Komputer, 1–10. https://jurnal.fkip.unmul.ac.id/index.php/msgk/article/view/1658

Nugroho, A., & Raharjo, F. M. (2019). Upaya Peningkatan Hasil Belajar Passing Chest Pass dalam Bermain Bola Basket dengan Penerapan Variasi Pembelajaran dan Modifikasi Bola Siswa Kelas VIII SMP Santa Maria Medan Tahun Ajaran 2019/2020. Jurnal Ilmiah Stok Bina Guna Medan, 7(1), 24–29. https://doi.org/10.55081/jsbg.v7i1.163

Nugroho, U. (2018). Metodologi Penelitian Kuantitatif Pendidikan Jasmani (Ed. I). CV. Sarnu Untung.

Pakaya, R., Rahayu, T., & Soegiyanto, S. (2012). Evaluasi Program pada Klub Bola Voli Kijang di Kota Gorontalo. Journal of Physical Education and Sports, 1(2), 140–145. https://journal.unnes.ac.id/sju/jpes/article/view/808

Paranoan, N., Palalangan, C. A., & Sau, M. (2022). Mengungkap Strategi Penerapan Digital Marketing dalam Meningkatkan Pendapatan Umkm Produk Kuliner di Makassar. Jurnal Apaji, 4(1), 61–77. https://doi.org/10.35593/apaji.v4i1.33

Pelawi, J. T., Idris, I., & Adalah, M. F. (2021). Pendidikan Nasional dalam Upaya Pencegahan Pernikahan Dini (Dibawah Umur). Jurnal Education and Development, 9(2), 562–566. https://journal.ipts.ac.id/index.php/ED/article/view/2792

Prasetyo, E., & Sebuah, P. (2022). Implementasi Manajemen Guru Pendidikan Jasmani di SMP Negeri se-Kecamatan Geragai Kabupaten Tanjung Jabung Timur. Jurnal Pion, 2(1), 53–63. https://online-journal.unja.ac.id/pion/article/view/19027

Pratiwi, N. I. (2017). Penggunaan Media Video Call dalam Teknologi Komunikasi. Jurnal Ilmiah Dinamika Sosial, 1(2), 202–224. https://doi.org/https://doi.org/10.38043/jids.v1i2.219

Ramdhani, L., Dian, R., & Utama, H. (2024). Mengulik Peran Boarding School: Analisis Implementasi Kurikulum Operasional Satuan Pendidikan (Kosp) dan Pengaruhnya Terhadap Pengembangan Karakter Siswa di SMA Daarut Tauhiid Boarding School Putra. Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran, 7(3), 8697–8706. https://journal.universitaspahlawan.ac.id/index.php/jrpp/article/view/30393

Santoso, H., Riyanto, P., & Haris, I. N. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Tutor Sebaya (Peer Taeching) Terhadap Motivasi Belajar Pendidikan Jasmani Siswa. Jurnal Biormatika, 4(2), 68–80. http://www.ejournal.unsub.ac.id/index.php/FKIP/article/view/289

Saputra, D. I. M., & Gusniar, G. (2019). Meningkatkan Hasil Belajar Passing Bawah Bola Voli melalui Bermain Melempar Bola. Gelanggang Olahraga: Jurnal Pendidikan Jasmani Dan Olahraga (JPJO), 3(1), 64–73. https://doi.org/10.31539/jpjo.v3i1.862

Sartika, D. (2022). Pengaruh Penggunaan Metode Tutor Sebaya Terhadap Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa Kelas VIII. Jurnal Penalaran dan Riset Matematika, 1(1), 1–7. https://doi.org/10.62388/prisma.v1i1.84

Septantiningtyas, N. (2018). Pengaruh Pembelajaran Jarak Jauh dengan Aplikasi Google Class Terhadap Hasil Belajar Siswa. Edureligia; Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2(2), 131–135. https://doi.org/10.33650/edureligia.v2i2.714

Sulaeman, A., & Ariyana, A. (2018). Pengaruh Penggunaan Model Pembelajaran Examples Non-Examples terhadap Hasil Belajar Menulis Teks Berita pada Siswa Kelas VIII SMPN 14 Kota Tangerang. Silampari Bisa: Jurnal Penelitian Pendidikan Bahasa Indonesia, Daerah, dan Asing, 1(2), 17–27. https://doi.org/10.31540/silamparibisa.v1i2.201

Umatjina, N. R. M., & Kartiko, D. C. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Stad Terhadap Hasil Belajar Sepak Bola Passing Kaki Bagian dalam Studi pada Siswa Kelas X SMAN 1 Cerme. Jurnal Pendidikan Olahraga dan Kesehatan, 7(1), 57–61. https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/jurnal-pendidikan-jasmani/article/view/26282

Utomo, R. B. (2013). Kontribusi Kekuatan Otot Lengan, Kecepatan Reaksi, dan Kelincahan Terhadap Passing Bawah pada Permainan Bolavoli. Jurnal Prestasi Olahraga, 1(1), 1–14. https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/jurnal-prestasi-olahraga/article/view/1294

Published

2024-11-11

How to Cite

Trian, D., Nugroho, S., & Purbangkara, T. (2024). Pengaruh Model Pembelajaran Tutor Sebaya pada Keterampilan Passing Bawah Permainan Bola Voli. Jurnal Porkes, 7(2), 832–846. https://doi.org/10.29408/porkes.v7i2.27003