Kemampuan Motorik Ditinjau Dari Kelincahan, Kecepatan Dan Koordinasi Mata Tangan
DOI:
https://doi.org/10.29408/porkes.v5i1.5495Keywords:
Motor skills, Students.Abstract
The background of this research is to find out how well the students' motor skills are considered by the Physical Education teacher at the school in carrying out learning and choosing the right learning method, especially during practical learning outside the field. This study aims to determine the motor skills of the students of SD Negeri 1 Temuwangi, Pedan District, Klaten Regency. This research is a quantitative descriptive study, meaning that in this study only need to describe the current situation without theory. This concentration is only for the motor skills of fourth and fifth graders at SD Negeri 1 Temuwangi. The method used is a survey with the test method as an instrument for collecting data. The motor skills of grades IV and V are known that in the very high category 0 students (0%), are in the high category 1 student (4%), are in the medium category 13 students (54%), are in the low category 10 people (42% ), are in the very low category of 0 students (0%). These results indicate that the motor skills of students are in the moderate category.
References
Andibowo, T., & Doewes, M. (2015). Perbedaan Pengaruh Model Pembelajaran Life Model Dan Model Video Terhadap Kemampuan Pukulan Forehand Volley Tenis Lapangan Ditinjau Dari Koordinasi Mata-Tangan. Jurnal Ilmiah Spirit, 15 (3). Doi. https://doi.org/10.36728/jis.v15i3.337
Afandi, A., & Susanto, R. (2021). Penerapan Media Lectora Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Mahasiswa Pada Mata Kuliah Perkembangan Motorik. Jurnal Porkes, 4(1), 50-54. Doi. https://doi.org/10.29408/porkes.v4i1.3084
Depdiknas .2003. Undang-undang RI No.20 tahun 2003.tentang sistem pendidikan nasional.
Efendi, E. (2017). Kontribusi Kelincahan dan Koordinasi Mata-Tangan Terhadap Keterampilan Bermain Bolabasket. Jurnal Performa Olahraga, 2 (01), 21-31. Doi. 10.24036/kepel.v2i01.64
Hakim, H. (2021). Kontribusi Kekuatan Otot Lengan, Daya Tahan Otot Tungkai, Dan Koordinasi Mata Tangan Terhadap Kemampuan Passing Bawah Bolavoli. Journal Coaching Education Sports, 2(2), 235-250. Doi https://doi.org/10.31599/jces.v2i2.748
Hudah, M., Widiyatmoko, F. A., Pradipta, G. D., & Maliki, O. (2020). Analisis Pembelajaran Pendidikan Jasmani Di Masa Pandemi Covid-19 Di Tinjau Dari Penggunaan Media Aplikasi Pembelajaran Dan Usia Guru. Jurnal Porkes, 3(2), 93-102. Doi. 10.29408/porkes.v3i2.2904
Hermawan, D. A., & Rachman, H. A. (2018). Pengaruh pendekatan latihan dan koordinasi mata tangan terhadap ketepatan shooting peserta ekstrakurikuler basket. Jurnal Keolahragaan, 6(2), 100-109. Doi. https://doi.org/10.21831/jk.v0i0.20349
Jumesam, J., & Hariadi, N. (2020). Pengembangan Model Pembelajaran Motorik Untuk Anak Sekolah Dasar. Jurnal Porkes, 3(2), 119-126. Doi. 10.29408/porkes.v3i2.2638
Jusran, S., & Hariadi, H. (2020). Kontribusi Kecepatan, Kelincahan Dan Keseimbangan Dengan Kemampuan Menggirng Dalam Permainan Futsal. Jurnal Porkes, 3(1), 37-43. Doi. 10.29408/porkes.v3i1.2108
Lestari, A. P., Sujarwo, S., & Apriyanto, T. (2016). Hubungan antara Koordinasi Mata Tangan dan Agility dengan Kemampuan Flying Shoot pada Atlet Klub Bola Tangan Universitas Negeri Jakarta. Jurnal Segar, 4 (2), 48-59. Doi. https://doi.org/10.21009/segar.0402.02
Mardela, R., & Syukri, A. (2016). Hubungan Daya Ledak Otot Tungkai Dan Koordinasi Mata-Tangan Dengan Kemampuan Jump Service Atlet Bolavoli Putra Tim Universitas Negeri Padang. Jurnal Performa Olahraga, 1 (01), 28-47. Doi. https://doi.org/10.24036/jpo74019
Prayoga, H. D., Fitrianto, A. T., & Habibie, M. (2020). Perbandingan Kemampuan Fisik Dasar Petinju Nasional Dengan Petinju Daerah. Jurnal Porkes, 3(2), 149-158. Doi. https://doi.org/10.29408/porkes.v3i2.2985
Rohmatin & Wulan, 2019. Kemampuan motorik kasar anak sekolah dasar berdasarkan perbedaan status ekonomi keluarga Premiere Educandum: Jurnal Pendidikan Dasar dan Pembelajaran, 9 (2), 172-180. Doi. 10.25273/pe.v9i2.5024
Saputro, A. A. (2021). Korelasi latihan mandiri selama pandemi Covid 19 dengan kecemasan dan depresi atlit. Jurnal Porkes, 4 (1), 45-49. Doi. https://doi.org/10.29408/porkes.v4i1.3470
Sovensi, E. (2018). Ketepatan Smash Pemain Bolavoli Siswa SMA Ditinjau dari Koordinasi Mata-Tangan dan Extensi Togok. Gelanggang Olahraga: Jurnal Pendidikan Jasmani Dan Olahraga, 2 (1), 129-139. Doi. https://doi.org/10.31539/jpjo.v2i1.406
Supriadi, A. (2015). Hubungan Koordinasi Mata-Kaki Terhadap Keterampilan Menggiirng Bola Pada Permainan Sepakbola. Jurnal Ilmu Keolahragaan, 14 (1), 1-14. Doi. https://doi.org/10.24114/jik.v14i1.6097
Sugiyono. 2013. Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Trianingsih, 2016. Pengantar praktik mendidik anak usia sekolah dasar. Al Ibtida: Jurnal Pendidikan Guru MI, 3 (2), 197-211. Doi. 10.24235/al.ibtida.snj.v3i2.880
Vesty Amalia. (2011). Peningkatan Kemampuan Lari 60 Meter Melalui Metode Bermain. Skripsi: FIK UNY.
Wibowo, R. A. T. (2017). Perbedaan Pengaruh Model Pembelajaran Berganti dan Pengulangan terhadap Kemampuan Pukulan Grounstroke Backhand Tenis Lapangan Ditinjau dari Koordinasi Mata-Tangan. Jurnal Ilmiah Penjas (Penelitian, Pendidikan dan Pengajaran), 3 (2). 11-26. http://ejournal.utp.ac.id/index.php/JIP/article/view/584/674
Wardani, R., Apriyanto, T., & Marani, I. N. (2020). Hubungan Koordinasi Mata Tangan, Kaki Dan Kelincahan Terhadap Kemampuan Dig Pada Atlet Bola Voli Putri Fortius. Jurnal Ilmiah Sport Coaching and Education, 4 (1), 23-31. Doi. https://doi.org/10.21009/JSCE.04104
Yuliani, W., & Irawadi, H. (2018). Kemampuan Motorik Atlet Bolavoli Putri. Jurnal Patriot, 409-415. Doi. https://doi.org/10.24036/patriot.v0i0.64
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Jurnal Porkes is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License