Pengaruh Permainan Kecil dalam Pemanasan Terhadap Motivasi Siswa

Authors

  • Meylani Ayu Wulandari Universitas Singaperbangsa Karawang
  • Abdul Salam Hidayat Universitas Singaperbangsa Karawang
  • Setio Nugroho Universitas Singaperbangsa Karawang

DOI:

https://doi.org/10.29408/porkes.v5i2.6387

Keywords:

Learning motivation, physical education learning, small games in warming up

Abstract

The purpose of this study was to determine the effect of small games in warming up on student motivation in physical education learning. This study uses a quantitative approach. The research method used in this study is an experimental research method. This type of research is Pre-Experimental Design. While the form of research using the form of One - Group Pretest-Posttest Design. The implementation of this research was carried out in three stages, namely pretest, treatment, and posttest. This research was conducted at SMA Negeri 1 Telukjambe Barat. The population used is all students of class XI IPA 2, totaling 197 students. The sample in this study is cluster random sampling, namely class XI IPA 2, totaling 32 students. The independent variable is a small game in warming up and the variable is motivation to learn. The research instrument used a learning motivation questionnaire and data collection techniques with a Likert scale. Data analysis was carried out by testing validity, reliability, normality test, homogeneity test, and hypothesis testing. the results based on the calculation of the average pretest 84.00 and the average posttest results of 87.96. Result of t count -6.078 > t table 2.040. The magnitude of the effect is 4.51%. Thus it can be said that there is a significant effect of small games in warming up on students' motivation in physical education learning.

References

Andi, I., Samodra, Y. T. J., & Gustian, U. (2021). Identifikasi kebiasaan pemanasan pada mata pelajaran pendidikan jasmani di sekolah. Edu Sportivo: Indonesian Journal of Physical Education, 2(3), 164–170. https://doi.org/10.25299

/es:ijope.2021.vol2(3).7504

Afrian, H. (2018). Modifikasi Peraturan Permainan Tradisional Presean Tingkat Sekolah Dasar (SD). Jurnal Porkes, 1(2), 48-51. https://doi.org/10.29408/porkes.v1i2.1416

Ashari, M. A. (2021). Pengembangan Permainan Gobak Sodor Dalam Meningkatkan Motorik Anak Usia 5-6 Tahun Di Tk Husnul Khotimah Jiken. Jurnal Porkes, 4(2), 134-139. https://doi.org/10.29408/porkes.v4i2.4850

Amrulloh, M. A. F., & Hartati, S. C. Y. (2019). Penerapan Permainan Kecil Terhadap Motivasi Belajar Pendidikan Jasmani Kesehatan, Dan Olahraga (Pada siswa kelas VII SMP Ainul Ulum Mojoagung Jombang). Jurnal Pendidikan Olahraga dan Kesehatan, 7(3). https://jurnalmahasiswa.unesa.ac.id/index.php/9/article/view/29669

Dandi, M., & Nurhidayat, N. (2022). Analisis Tingkat Kedisiplinan Siswa dalam Mengikuti Kegiatan Ekstrakulikuler. Jurnal Porkes, 5(1), 272-282. https://doi.org/10.29408/porkes.v5i1.5739

Endratmo, E. D., & Hartati, S. C. Y. (2013). Pengaruh Permainan Kecil Sebagaio Bentuk Pemanasan Terhadap Motivasi Belajar Siswa Dalam Pembelajaran Permainan Bolavoli. Jurnal Pendidikan Olahraga Dan Kesehatan Volume 01 Nomor 03 Tahun 2013, 562 - 564 Pengaruh, 01, 562–564. https://jurnalmahasiswa.unesa.ac.id/index.php/9/article/view/4678

Finalosa, F., & Hartati, S. C. Y. (2014). Pengaruh Pemberian Permainan Kecil Dalam Pemanasan Terhadap Minat Siswa Dalam Pembelajaran Bola Basket. Jurnal Pendidikan Olahraga Dan Kesehatan, 02(03), 807. https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/jurnal-pendidikan-jasmani/article/view/10035

Hendra, H., & Afrian, H. (2019). Modifikasi Permainan Tradisional Presean Tingkat Sekolah Dasar (SD). Jurnal Porkes, 2(1), 13-16. https://doi.org/10.29408/porkes.v2i1.1468

Jannah, M., Susanto, I. H., & Mustar, Y. S. (2022). Hubungan Dukungan Orang Tua dengan Motivasi Berlatih Atlet Karate Gokasi. Jurnal Porkes (Jurnal Pendidikan Olahraga Kesehatan & Rekreasi), 5(1), 117–129. https://doi.org/10.29408/porkes.v5i1

Jumesam, J., & Hariadi, N. (2020). Pengembangan Model Pembelajaran Motorik Untuk Anak Sekolah Dasar. Jurnal Porkes, 3(2), 119-126. https://doi.org/10.29408/porkes.v3i2.2638

Kurnia, D., & Septiana, R. A. (2020). Implementasi Permainan Kecil Sebagai Bentuk Pemanasan Terhadap Minat Siswa dalam Pembelajaran Pendidikan Jasamani. Physical Activity Journal, 2(1), 90. https://doi.org/10.20884/1.paju.2020.2.1.3302

Kusuma, A. P. (2015). Persepsi Siswa Terhadap Permainan Kecil Dalam Proses Belajar Mengajar Pendidikan Jasmani Olahraga dan Kesehatan Di Smp Negeri 5 Padang Panjang. 2(1), 20. http://ejournal.unp.ac.id/students/index.php/pjs/article/view/1775

Maufur, S., & Puadah, A. (2015). Pengaruh Bimbingan Orang Tua Terhadap Kemampuan Membaca Siswa Kelas Rendah Di Sd Negeri Cimohong 02 Kecamatan Bulakamba Kabupaten Breb. Al Ibtida: Jurnal Pendidikan Guru MI, 2(1). https://doi.org/10.24235/al.ibtida.snj.v2i1.178

Mudzakir, D. O. (2020). Pengaruh Permainan Olahraga Tradisional Terhadap Motivasi Dalam Pembelajaran Penjas Di Sekolah Dasar. Jurnal Maenpo:Jurnal Pendidikan Jasmani Kesehatan Dan Rekreasi, 10(1), 44–49. https://doi.org/10.35194/jm.v10i1.941

Nurkusuma, T. W., & Hartati, S. C. Y. (2017). Penerapan permainan kecil terhadap motivasi belajar siswa dalam pembelajaran pendidikan jasmani, olahraga dan kesehatan pada siswa kelas v Sdn Babatan 5 Kecamatan Wiyung Surabaya. Jurnal Pendidikan Olahraga Dan Kesehatan, 5(1), 110–116. https://jurnalmahasiswa.unesa.ac.id/index.php/9/article/view/19998

Nurrohman Jauhari, M., Sambira, & Zakiah, Z. (2020). Dampak Pandemi Covid-19 Terhadap Pelaksanaan Pembelajaran Penjas Adaptif Di Sekolah Luar Biasa. Journal STAND: Sports and Development, 1(1), 63–70. http://jurnal.unipasby.ac.id/index.php/stand/about/submissions

Nurhayati, F., Wibowo, S., & Febriyanti, I. (2022). Evaluasi Pelaksanaan Pembelajaran Daring dan Hasil Belajar Mahasiswa pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Porkes, 5(1), 79-93. https://doi.org/10.29408/porkes.v5i1.5313

Octaviano, P. S. W., & Fathoni, M. (2022). Efektivitas Penerapan Pembelajaran Pendidikan Jasmani , Olahraga , Dan Kesehatan Berbasis Media Sosial. 5(1), 45–56. https://doi.org/10.29408/porkes.v5i1

Purba, O. Z., Iyakrus, Bayu, W. I., & Victoria, A. R. (2022). Survei Motivasi Berolahraga Pada Peserta Didik. 5(1), 94–104. https://doi.org/10.29408/porkes.v5i1

Prayoga, A. S., Utomo, A. W. B., & Wahyudi, A. N. (2020). Upaya Meningkatkan Kompetensi Ketrampilan Gerak Dasar Lokomotor Lari Melalui Permainan Sederhana Di Kelas Iv Sekolah Dasar Negeri 02 Lego Kulon Kecamatan Kasreman Kabupaten Ngawi Tahun Ajaran 2019/2020. Jurnal Porkes, 2(2), 77-84. https://doi.org/10.29408/porkes.v2i2.1748

Pambudi, Y. T., Widorotama, A., Fahri, A. S., & Farkhan, M. M. (2022). Korelasi Efikasi Diri dan Motivasi Belajar dengan Hasil Belajar Mahasiswa Pendidikan Jasmani. Jurnal Porkes, 5(1), 158-167. https://doi.org/10.29408/porkes.v5i1.5350

Rahayu, E. T. (2016). Strategi Pembelajaran Pendidikan Jasmani.

Ramalisa, Y. (2013). Proses Berpikir Kritis Siswa Sma Tipe Kepribadian Thinking Dalam Memecahkan Masalah Matematika. 03(April), 42–47. https://doi.org/10.22437/edumatica.v3i01.1407

Rasyidin, H. W., Sadulloh, U., Suyitno, H. Y., Kesuma, D., Somarya, D., Kurniasih, H., Robandi, H. B., Setiasih, H. O., Hendriani, H. A., Nuryani, H. P., & Syaripudin, H. T. (2017). Landasan Pendidikan. Upi Press.

Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Alfabeta.

Syahrial, D., Sudijandoko, A., & Priambodo, A. (2020). Pengaruh Permainan Kecil Berdasarkan Tingkat Motor Educability Terhadap Motivasi Dan Keterampilan Passing Permainan Futsal. Jurnal Ilmiah Mandala Education, 6(1), 195–203. https://doi.org/10.36312/jime.v6i1.1251

Saputra, R. (2021, December). Motivasi siswa terhadap permainan kecil dalam proses belajar mengajar pendidikan jasmani. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Jasmani dan Kesehatan (Vol. 1, No. 1, pp. 63-70). http://ejournal.fkip.unsri.ac.id/index.php/semnaspenjas/article/view/188

Widigda, B. T., & Hartati, S. C. Y. (2020). Pengaruh Permainan Kecil Terhadap Motivasi Belajar Siswa Dalam Pembelajaran Pendidikan Jasmani , Olahraga Dan Kesehatan Pada Siswa Kelas X Sma Negeri 1 Jombang. Jurnal Pendidikan Olahraga Dan Kesehatan, 8(33), 75–78. https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/jurnal-pendidikan-jasmani/article/view/36940

Wardani, I. K. (2022). Pengaruh Permainan Olahraga Tradisional Terhadap Motivasi Belajar Dalam Pembelajaran Penjas Di Sekolah Dasar. JISIP (Jurnal Ilmu Sosial dan Pendidikan), 6(2). http://dx.doi.org/10.58258/jisip.v6i2.3151

Zulkarnain, A. M., & Hartati, S. C. Y. (2015). Pengaruh Pemberian Permainan Kecil Dalam Pemanasan Terhadap Minat Siswa Dalam Pembelajaran Pendidikan Jasmani, Olahraga Dan Kesehatan (Studi Pada Siswa Kelas Viii Smp Negeri 3 Kamal, Bangkalan). Jurnal Pendidikan Olahraga Dan Kesehatan, 3(1), 160–165. https://jurnalmahasiswa.unesa.ac.id/index.php/9/article/view/13504

Published

2022-12-20

How to Cite

Wulandari, M. A., Hidayat, A. S., & Nugroho, S. (2022). Pengaruh Permainan Kecil dalam Pemanasan Terhadap Motivasi Siswa. Jurnal Porkes, 5(2), 672–683. https://doi.org/10.29408/porkes.v5i2.6387

Issue

Section

Articles