STRATEGI PENDIDIKAN POLITIK PEMILIH PEMULA (GENERASI Z) MENJELANG PEMILU TAHUN 2024 DI KABUPATEN KUBU RAYA

Authors

  • Syarifah Nurma Afhiani Universitas Tanjungpura
  • Elyta Elyta Universitas Tanjungpura
  • Eka Apriyani Universitas Tanjungpura

DOI:

https://doi.org/10.29408/sosedu.v7i2.24031

Keywords:

elections, novice voter, political education strategy, Z generation

Abstract

This research aims to analyze strategies for optimizing the role of Generation Z beginner voters through political education ahead of the 2024 elections in Kubu Raya regency. The success of holding elections can be seen from the high level of participation of community groups. The lack of knowledge and awareness in understanding democracy and less than optimal political education for first-time voters can allegedly reduce the involvement of first-time voters in the 2024 elections, especially in regency generation Z and millennials dominate Kubu Raya's population, novice voter require special attention. This research uses descriptive research methods with a qualitative approach. The data in this research were obtained from interviews with sources from beginner voters in Kubu Raya Regency, observations, and literature studies. This research found seven particular political education strategies implemented by the General Election Commission facing the 2024 elections in the Regency Kubu Raya in carrying out voter education programs to increase community participation.

References

Almuntasor, M. E. S., Abdurahman, Faqih, M. I., SM, A. S. H., & Wahyudi, A. (2022). Optimalisasi Peran Pemilih Pemula pada Pemilu 2024 dan Tantangan Demokrasi Indonesia Ke depan. Seminar Nasional Hi-Tech (Health, Humanity, Technology), 1(1), 389–403.

Arifin, A. (2014). Politik Pencitraan Pencitraan Politik (Kedua). Graha Ilmu.

Arrianie, L. (2021). KOMUNIKASI POLITIK (Dramatisme dan Pencitraan Politisi di Panggung Politik) (Y. S. Hayati (ed.); Edisi 1). PT Rajagrafindo Persada.

BPS Kabupaten Kubu Raya. (2021). Kecamatan Batu Ampar Dalam Angka 2021. In Katalog (p. 102). Badan Pusat Statistik Kabupaten Kubu Raya Dicetak.

Erwinsyahbana, T., & Ramlan. (2017). Penelitian Kualitatif Bidang Ilmu Hukum dalam Perspektif Filsafat Konstruktivis. 2, 2588–2593. https://doi.org/ https://doi.org/10.35334/bolrev.v1i1.706.

Firmansyah, J., & Kariyani, L. N. (2021). Pendidikan Politik Bagi Pemilih Pemula Di Tengah Pandemi Covid-19 Di Kabupaten Sumbawa Tahun 2020. JISIP (Jurnal Ilmu Sosial Dan Pendidikan), 5(4), 1232–1237. https://doi.org/ 10.58258/jisip.v5i4.2534.

Harnawansyah, M. F. (2019). Sistem Politik Indonesia (M. P. Dedi, S.Pd. (ed.). Scopindo.

Iswanto, D., & Pamungkas, D. B. (2023). Meningkatkan Partisipasi Pemilih dalam Pemilu 2024: Pendekatan Stakeholders Mapping Analysis. Jurnal Adhyasta Pemilu (JAP), 6(1), 15–27. https://doi.org/https://doi.org/10.55108/ jap.v6i1.192.

Kantaprawira, R. (2006). Sistem Politik Indonesia. Sinar Baru Algensindo.

Manik, H. K., Pamungkas, S., Rizkyansyah, F. K., Gumay, H. N., Budhiati, I., Budiman, A., & Ardiantoro, J. (2015). Buku Pedoman pendidikan pemilih. Jakarta: Komisi Pemilihan Umum Republik Indonesia, 35.

Moleong, L. J. (2018). Metodologi Penelitian Kualitatif. PT Remaja Rosdakarya.

Mufti, M. (2019). Teori-Teori Politik. CV Pustaka Setia.

Nur Wardhani, P. S. (2018). Partisipasi Politik Pemilih Pemula dalam Pemilihan Umum. Jupiis: Jurnal Pendidikan Ilmu-Ilmu Sosial, 10(1), 57. https:// doi.org/10.24114/jupiis.v10i1.8407.

Rahmaini, P., Bagenda, C., Heri, K., & Safrinal. (2021). Dasar-Dasar Ilmu Politik (F. Yudistira (ed.). CV Pena Persada.

Sutisna, A. (2017). Peningkatan Literasi Politik Pemilih Pemula Melalui Pendekatan Pembelajaran Kontekstual. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP UNTIRTA 2017, 6(2), 257–270.

Wahyuningsih, C. D. (2021). Partisipasi Masyarakat padaPemilihan Kepala Daerah Serentak Masa Pandemi Covid-19 Di Kota Semarang. Public Service and Governance, 2, 1–10.

Yuliandari, E., Muchtarom, M., & Widiatmaka, P. (2023). Pendidikan Politik Melalui Penguatan Literasi Digital Dalam Proses Pembelajaran Mata Kuliah Pendidikan Kewarganegaraan. Kwangsan: Jurnal Teknologi Pendidikan, 11(1), 186. https://doi.org/10.31800/jtp.kw.v11n1.p186--205.

Zairudin, A., Abdurrahma, & Faqih, M. I. (2022). Urgensi Pendidikan Politik dan Pemilu terhadap Pemilih Pemula. 3(3), 1809–1815. https://doi.org/https: //doi.org/10.31004/cdj.v3i3.8222.

Zakiruddin, M. A., & Lestari, B. I. (2023). Era Post Truth Dan Strategi Komisi Pemilihan Umum (KPU) Kota Bengkulu Dalam Meningkatkan Partisipasi Pemilih Pemula. AL-IMARAH: Jurnal Pemerintahan Dan Politik Islam, 8(1), 107–115.

Zulkifly, Massyat, M., & Daud, Y. (2023). Budaya dan Perilaku Politik Mahasiswa (Studi Kasus Universitas Al Asyariah Mandar). Journal Peqguruang: Conference Series, 5(1), 142. https://doi.org/10.35329/jp.v5i1.3598.

Downloads

Published

2024-06-04

How to Cite

Afhiani, S. N., Elyta, E., & Apriyani, E. (2024). STRATEGI PENDIDIKAN POLITIK PEMILIH PEMULA (GENERASI Z) MENJELANG PEMILU TAHUN 2024 DI KABUPATEN KUBU RAYA. SOSIO EDUKASI Jurnal Studi Masyarakat Dan Pendidikan, 7(2), 75–89. https://doi.org/10.29408/sosedu.v7i2.24031