PENANAMAN NILAI-NILAI MULTIKULTURAL MELALUI PEMBELAJARAN SOSIOLOGI PADA SISWA SMA NEGERI 1 NARMADA
DOI:
https://doi.org/10.29408/sosedu.v8i1.26197Keywords:
inculcation of multicultural values, sociology learningAbstract
The aim of this research is to find out and analyze the process of instilling multicultural values and the factors that influence the instillation of multicultural values through sociological learning in students at SMA Negeri 1 Narmada. This research is qualitative research with a case study approach. Data sources were obtained from observations, interviews, documentation, research results show that the instillation of multicultural values through sociological learning in students at SMA 1 Narmada is instilled through content integration, where the teacher integrates multicultural values in the learning material. Then through knowledge construction (Knowladge Construction), where the teacher presents learning materials in class, then answers all questions asked by students. Whether the students are women or men, Muslim or non-Muslim, it helps students in the process of understanding the learning material. And finally through equal pedagogy (Equity Pedagogy), where teachers treat all students equally, regardless of gender, religion, race or culture of the students.
References
Abdullah, R. (2017). Pembelajaran Dalam Perspektif Kreativitas Guru Dalam Pemanfaatan Media Pembelajaran. Lantanida journal, 4(1)
Ahmadi A. (2019). Modernisasi Beragama Dalam Keberagaman Indonesia. Inovasi-jurnal diklat keagamaan, 13 (2) 45-55
Aly, A. (2015). Studi Deskriptif Tentang Nilai-Nilai Multikultural Dalam Pendidikan Di Pondok Pesantren Modern Islam Assalam,” Jurnal Ilmiah Pesantren 1, 9– 22.
Azizah, K., & Fuadi, M. A. (2021). Profesionalisme Guru Dalam Islam: Kajian Konseptual Hadits Tarbawi. Jurnal Pendidikan Agama Islam Al-Thariqah, 6(1)
Candra, S., Lasmawan, I. W., & Suastika, I. N. (2021). Nilai-Nilai Multikultural Dalam Kehidupan Siswa. Jurnal Pendidikan IPS Indonesia, 5(1)
Darmaningtyas, dkk. (2004). Membongkar Ideologi Pendidikan. Yogyakarta: Resolusi Press
Dawut, S., Robe, M., & Wejang, H. E. A. 2021. Penggunaan LKS Berbasis Pendekatan Saintifik di Sekolah Dasar Selama Pandemi Covid-19. Jurnal Literasi Pendidikan Dasar, 2(1), 33-40.
Djollong, A. F., & Akbar, A. (2019). Peran Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Penanaman Nilai-Nilai Toleransi Antar Ummat Beragama Peserta Didik Untuk Mewujudkan Kerukunan. Jurnal Al-Ibrah, 8(1)
Fauzi, S. A., & Mustika, D. 2022. Peran Guru Sebagai Fasilitator Dalam Pembelajaran di Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 4(3), 2492-2500
Hanafi, M., Huriaty, D., & Ranti, M. G. 2021. Pengembangan Model Lembar Kegiatan Siswa (Lks) Koordinat Cartesius Untuk Kelas Viii SMP Berbasis Pendekatan Saintifik. EDU-MAT: Jurnal Pendidikan Matematika, 9(1), 80-90.
Keristian, E., & Rimba, A. (2018). Cara Guru Bersikap Adil Kepada Siswa Sekolah Dasar Di SD Negeri 114/X Pandana Jaya . Jurnal Pendidikan IPS Indonesia, 5(1)
Khuzaimah, K., & Pribadi, F. (2022). Penerapan Demokrasi Pendidikan pada Pembelajaran Siswa di Sekolah Dasar. AL MA'ARIEF: Jurnal Pendidikan Sosial dan Budaya, 4(1)
Miles, B.M. & Huberman, A.M. (1992). Analsis Data Kualitatif. Jakarta: Penerbit Universitas Indonesia (UI-Press).
Muadzin, A. M. A. 2021. Konsepsi Peran Guru Sebagai Fasilitator dan Motivator Dalam Proses Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Jurnal Annaba'STIT Muhammadiyah Paciran, 7(2), 171-186.
Mustofa, J. (2022). Penerapan Nilai-Nilai Pendidikan Multikultural di Pondok Pesantren Al- Hidayah Bumirejo Kebumen. Kebumen: Institut Agama Islam Nahdlatul Ulama (IAINU).
Nesta, D. (2021). Pengembangan LKS Menulis Cerita Pendek Untuk Siswa Kelas III SD Negeri 11 Banda Aceh. (Doctoral dissertation, STKIP Bina Bangsa Getsempena).
Nilawijaya, R., & Inawati, I. (2020). Tinjauan Sosiologi Sastra Novel Ayah Karya Andrea Hirata Dan Implementasinya Sebagai Bahan Ajar Sastra Di SMA. Jurnal Ilmiah Bina Bahasa, 13(02), 23- 32.
Nur, A. F. A. 2020. Efektivitas Pemanfaatan Lembar Kerja Siswa (LKS) Dalam Peningkatan Kualitas Pembelajaran Pendidikan Agama Islam (PAI) di SMP Negeri 4 Watampone. Jurnal Al-Qayyimah, 3(2), 54-69.
Pratama, A. I., & Musthofa, M. (2019). Konsep Kepribadian Guru Menurut Ibnu Shina. Tawazun: Jurnal Pendidikan Islam, 12(1), 94- 111
Rahardjo & Mudjia. (2017). Studi Kasus Dalam Penelitian Kualitatif: Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang.
Rahardjo & Mudjia. 2017. Studi Kasus Dalam Penelitian Kualitatif: Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang.
Romanti, S., & Rohita, R. 2021. Peran Guru Meningkatkan Kemampuan Anak Dalam Memecahkan Masalah Di Sentra Bahan Alam. Jurnal Anak Usia Dini Holistik Integratif (AUDHI), 3(1), 1-9.
Rustamana, A., Suandi, M., Rahma, Z. S., & Nugroho, E. (2023). Pengembangan Dan Manfaat Media Cetak: Modul, Hand Out, Dan LKS Dalam Pembelajaran. Sindoro: Cendikia Pendidikan, 1(8), 11-20.
Sa’idah, S., & Yulianto, A. (2022). Pentingnya Nilai-Nilai Karakter Dalam Buku Ajar Bahasa Indonesia. Patria Educational Journal (PEJ), 2(3), 33- 37
Sari, E. R., Yusnan, M., & Matje, I. (2022). Peran Guru dalam Meningkatkan Keaktifan Belajar Siswa melalui Media Pembelajaran. Jurnal Eduscience (JES), 9(2), 583-591
Satori, D. & Komariah, A. 2014. Metodologi Penelitan Kualitatif. Bandung: Penerbit Alfabeta
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Penerbit Alfabeta
Sumiati, S. (2018). Peranan Guru Kelas Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. TARBAWI: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 3(02), 145- 164
Suprihatin, S., & Manik, Y. M. (2020). Guru Menginovasi Bahan Ajar Sebagai Langkah Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. PROMOSI: Jurnal Program Studi Pendidikan Ekonomi, 8(1)
Widara, dkk. 2019. Pola Asuh Demokratis Orang Tua Berstatus Menak Dalam Keberhasilan Pendidikan Anak (Studi Deskriptif Di Dusun Sintung Timur Desa Sintung). Jurnal Pendidikan Sosial Keberagaman, 6(2).
Wiyono, E., Labulan, P. M., & Siddik, M. (2020). Pengembangan Lembar Kerja Siswa (LKS) Tema Lingkungan Sahabat Kita Di Kelas V (Lima) SD Muhammadiyah Sangatta Utara. PENDAS MAHAKAM: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 5(2), 91- 98
Yestiani, D. K., & Zahwa, N. (2020). Peran Guru Dalam Pembelajaran Pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Fondatia, 4(1)
Zendrato, J. (2016). Tingkat Penerapan Rencana Pelaksanaan Pembelajaran Dalam Pelaksanaan Pembelajaran Di Kelas Suatu Studi Kasus Di SMA Dian Harapan Jakarta. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 6(2), 58- 73
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Khaerul Anam, Hamidsyukrie ZM, Nursaptini Nursaptini, Su'ud Su'ud
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
All writings in this journal are the full responsibility of the author. SOSIO EDUKASI provides open access to benefit anyone with valuable information and findings. SOSIO EDUKASI can be accessed free of charge at no cost, following the creative commons license. Authors who publish articles in the SOSIO EDUKASI must comply with the following conditions:
The author retains the copyright and grants the right of first publication with the work licensed simultaneously under the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0) license, allowing others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
Authors may make additional separate contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the published journal version of the work (for example, posting it to an institution or publishing it in a book), acknowledging its initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to post their work online (for example, on institutional repositories or websites) before and during the submission process, resulting in a productive exchange and earlier and more extensive citations of the published work.
All articles in this journal are the sole responsibility of the author. SOSIO EDUKASI provides open access to benefit anyone with valuable information and findings. SOSIO EDUKASI can be accessed and downloaded for free, following the creative commons license.
SOSIO EDUKASI Jurnal Studi Masyarakat dan Pendidikan is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License