PENANAMAN NILAI-NILAI MULTIKULTURAL MELALUI PEMBELAJARAN SOSIOLOGI PADA SISWA SMA NEGERI 1 NARMADA

Authors

  • Khaerul Anam Universitas Mataram
  • Hamidsyukrie ZM Universitas Mataram
  • Nursaptini Nursaptini Universitas Mataram
  • Su'ud Su'ud Universitas Mataram

DOI:

https://doi.org/10.29408/sosedu.v8i1.26197

Keywords:

inculcation of multicultural values, sociology learning

Abstract

The aim of this research is to find out and analyze the process of instilling multicultural values ​​and the factors that influence the instillation of multicultural values ​​through sociological learning in students at SMA Negeri 1 Narmada. This research is qualitative research with a case study approach. Data sources were obtained from observations, interviews, documentation, research results show that the instillation of multicultural values ​​through sociological learning in students at SMA 1 Narmada is instilled through content integration, where the teacher integrates multicultural values ​​in the learning material. Then through knowledge construction (Knowladge Construction), where the teacher presents learning materials in class, then answers all questions asked by students. Whether the students are women or men, Muslim or non-Muslim, it helps students in the process of understanding the learning material. And finally through equal pedagogy (Equity Pedagogy), where teachers treat all students equally, regardless of gender, religion, race or culture of the students.

Author Biographies

Khaerul Anam, Universitas Mataram

Pendidikan Sosiologi

Hamidsyukrie ZM, Universitas Mataram

Pendidikan sosiologi

Nursaptini Nursaptini, Universitas Mataram

Pendidikan Sosiologi

Su'ud Su'ud, Universitas Mataram

Pendidikan sosiologi

References

Abdullah, R. (2017). Pembelajaran Dalam Perspektif Kreativitas Guru Dalam Pemanfaatan Media Pembelajaran. Lantanida journal, 4(1)

Ahmadi A. (2019). Modernisasi Beragama Dalam Keberagaman Indonesia. Inovasi-jurnal diklat keagamaan, 13 (2) 45-55

Aly, A. (2015). Studi Deskriptif Tentang Nilai-Nilai Multikultural Dalam Pendidikan Di Pondok Pesantren Modern Islam Assalam,” Jurnal Ilmiah Pesantren 1, 9– 22.

Azizah, K., & Fuadi, M. A. (2021). Profesionalisme Guru Dalam Islam: Kajian Konseptual Hadits Tarbawi. Jurnal Pendidikan Agama Islam Al-Thariqah, 6(1)

Candra, S., Lasmawan, I. W., & Suastika, I. N. (2021). Nilai-Nilai Multikultural Dalam Kehidupan Siswa. Jurnal Pendidikan IPS Indonesia, 5(1)

Darmaningtyas, dkk. (2004). Membongkar Ideologi Pendidikan. Yogyakarta: Resolusi Press

Dawut, S., Robe, M., & Wejang, H. E. A. 2021. Penggunaan LKS Berbasis Pendekatan Saintifik di Sekolah Dasar Selama Pandemi Covid-19. Jurnal Literasi Pendidikan Dasar, 2(1), 33-40.

Djollong, A. F., & Akbar, A. (2019). Peran Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Penanaman Nilai-Nilai Toleransi Antar Ummat Beragama Peserta Didik Untuk Mewujudkan Kerukunan. Jurnal Al-Ibrah, 8(1)

Fauzi, S. A., & Mustika, D. 2022. Peran Guru Sebagai Fasilitator Dalam Pembelajaran di Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 4(3), 2492-2500

Hanafi, M., Huriaty, D., & Ranti, M. G. 2021. Pengembangan Model Lembar Kegiatan Siswa (Lks) Koordinat Cartesius Untuk Kelas Viii SMP Berbasis Pendekatan Saintifik. EDU-MAT: Jurnal Pendidikan Matematika, 9(1), 80-90.

Keristian, E., & Rimba, A. (2018). Cara Guru Bersikap Adil Kepada Siswa Sekolah Dasar Di SD Negeri 114/X Pandana Jaya . Jurnal Pendidikan IPS Indonesia, 5(1)

Khuzaimah, K., & Pribadi, F. (2022). Penerapan Demokrasi Pendidikan pada Pembelajaran Siswa di Sekolah Dasar. AL MA'ARIEF: Jurnal Pendidikan Sosial dan Budaya, 4(1)

Miles, B.M. & Huberman, A.M. (1992). Analsis Data Kualitatif. Jakarta: Penerbit Universitas Indonesia (UI-Press).

Muadzin, A. M. A. 2021. Konsepsi Peran Guru Sebagai Fasilitator dan Motivator Dalam Proses Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Jurnal Annaba'STIT Muhammadiyah Paciran, 7(2), 171-186.

Mustofa, J. (2022). Penerapan Nilai-Nilai Pendidikan Multikultural di Pondok Pesantren Al- Hidayah Bumirejo Kebumen. Kebumen: Institut Agama Islam Nahdlatul Ulama (IAINU).

Nesta, D. (2021). Pengembangan LKS Menulis Cerita Pendek Untuk Siswa Kelas III SD Negeri 11 Banda Aceh. (Doctoral dissertation, STKIP Bina Bangsa Getsempena).

Nilawijaya, R., & Inawati, I. (2020). Tinjauan Sosiologi Sastra Novel Ayah Karya Andrea Hirata Dan Implementasinya Sebagai Bahan Ajar Sastra Di SMA. Jurnal Ilmiah Bina Bahasa, 13(02), 23- 32.

Nur, A. F. A. 2020. Efektivitas Pemanfaatan Lembar Kerja Siswa (LKS) Dalam Peningkatan Kualitas Pembelajaran Pendidikan Agama Islam (PAI) di SMP Negeri 4 Watampone. Jurnal Al-Qayyimah, 3(2), 54-69.

Pratama, A. I., & Musthofa, M. (2019). Konsep Kepribadian Guru Menurut Ibnu Shina. Tawazun: Jurnal Pendidikan Islam, 12(1), 94- 111

Rahardjo & Mudjia. (2017). Studi Kasus Dalam Penelitian Kualitatif: Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang.

Rahardjo & Mudjia. 2017. Studi Kasus Dalam Penelitian Kualitatif: Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang.

Romanti, S., & Rohita, R. 2021. Peran Guru Meningkatkan Kemampuan Anak Dalam Memecahkan Masalah Di Sentra Bahan Alam. Jurnal Anak Usia Dini Holistik Integratif (AUDHI), 3(1), 1-9.

Rustamana, A., Suandi, M., Rahma, Z. S., & Nugroho, E. (2023). Pengembangan Dan Manfaat Media Cetak: Modul, Hand Out, Dan LKS Dalam Pembelajaran. Sindoro: Cendikia Pendidikan, 1(8), 11-20.

Sa’idah, S., & Yulianto, A. (2022). Pentingnya Nilai-Nilai Karakter Dalam Buku Ajar Bahasa Indonesia. Patria Educational Journal (PEJ), 2(3), 33- 37

Sari, E. R., Yusnan, M., & Matje, I. (2022). Peran Guru dalam Meningkatkan Keaktifan Belajar Siswa melalui Media Pembelajaran. Jurnal Eduscience (JES), 9(2), 583-591

Satori, D. & Komariah, A. 2014. Metodologi Penelitan Kualitatif. Bandung: Penerbit Alfabeta

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Penerbit Alfabeta

Sumiati, S. (2018). Peranan Guru Kelas Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. TARBAWI: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 3(02), 145- 164

Suprihatin, S., & Manik, Y. M. (2020). Guru Menginovasi Bahan Ajar Sebagai Langkah Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. PROMOSI: Jurnal Program Studi Pendidikan Ekonomi, 8(1)

Widara, dkk. 2019. Pola Asuh Demokratis Orang Tua Berstatus Menak Dalam Keberhasilan Pendidikan Anak (Studi Deskriptif Di Dusun Sintung Timur Desa Sintung). Jurnal Pendidikan Sosial Keberagaman, 6(2).

Wiyono, E., Labulan, P. M., & Siddik, M. (2020). Pengembangan Lembar Kerja Siswa (LKS) Tema Lingkungan Sahabat Kita Di Kelas V (Lima) SD Muhammadiyah Sangatta Utara. PENDAS MAHAKAM: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 5(2), 91- 98

Yestiani, D. K., & Zahwa, N. (2020). Peran Guru Dalam Pembelajaran Pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Fondatia, 4(1)

Zendrato, J. (2016). Tingkat Penerapan Rencana Pelaksanaan Pembelajaran Dalam Pelaksanaan Pembelajaran Di Kelas Suatu Studi Kasus Di SMA Dian Harapan Jakarta. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 6(2), 58- 73

Downloads

Published

2024-12-31

How to Cite

Anam, K., ZM, H., Nursaptini, N., & Su’ud, S. (2024). PENANAMAN NILAI-NILAI MULTIKULTURAL MELALUI PEMBELAJARAN SOSIOLOGI PADA SISWA SMA NEGERI 1 NARMADA. SOSIO EDUKASI Jurnal Studi Masyarakat Dan Pendidikan, 8(1), 1–16. https://doi.org/10.29408/sosedu.v8i1.26197