STRATEGI KOMUNIKASI POLITIK KPUD LOMBOK UTARA DALAM MENINGKATKAN PARTISIPASI PEMILIH PADA PEMILU 2024

Authors

  • Fathurrijal Fathurrijal Universitas Muhammadiyah Mataram
  • Ishanan Ishanan Universitas Muhammadiyah Mataram
  • Yusron Yusron Universitas Muhammadiyah Mataram
  • Suhadah Suhadah Universitas Muhammadiyah Mataram

DOI:

https://doi.org/10.29408/sosedu.v7i2.26272

Keywords:

political communication, KPUD, voter participation, general election

Abstract

The North Lombok Regional General Election Commission (KPUD) is a state institution that regulates the implementation of democratic contestation at the regional level of North Lombok, West Nusa Tenggara Province. One of the main functions of the regional KPU is to carry out political communication activities to socialize the stages of the General Election (Election) to the public so that people's political participation increases. This study examines how the political communication strategy carried out by The North Lombok Regional General Election Commission (KPUD), from the aspects of Process, planning, messages, political communication media and community participation. This study uses a qualitative descriptive approach, research data is obtained from various sources. The results of this study show that the process, planning, messaging, and political communication media of The North Lombok Regional General Election Commission (KPUD) in the 2024 election are carried out through political education, the use of cultural facilities, watching tancap screen movies together, through collection and counting simulations at TPS Real. Through the cooperation of local mass media, and the KPU Goes To School program. All of these activities are to awaken, and foster public awareness to go to the Polling Station (TPS).

References

Anwar, A. (2011). Komunikasi Politik, Filsafat Paradgima-Teori Tujuan, Strategi dan Komunikasi Politik Indonesia. Yogyakarta: Graha Ilmu.

Arikunto, S. (2010). Metode Peneltian. Jakarta: Rineka Cipta.

Ayu Setiawati, A. (2016). PARTISIPASI MASYARAKAT DALAM UPACARA MERTI DUSUN (STUDI UPACARA MERTI DUSUN DI DUSUN MANTUP, DESA BATURETNO, KECAMATAN BANGUNTAPAN, KABUPATEN BANTUL). E-Societas Jurnal Pendidikan Sosiologi, 5(5).

Brown, D. a. (2002). Essentials of marketing: Theory and practice for a marketing career. Routledge: Routledge.

Budiarjo, M. (2018). Dasar-dasar Ilmu Politik. Jakarta: PT. Gramedia.

Bungin, B. (2018). Komunikasi Politik Pencitraan. Bandung: Prenada Media Grup.

Dewi, L. Y. (2022). Analisis Peran Komisi Pemilihan Umum (KPU) dalam Partisipasi Politik Masyarakat di Pilkada serta Meminimalisir Golpu. Jurnal Ilmu Politik dan Pemerintahan, 8(1), 36-47 https://doi.org/10.37058/ jipp.v8i1.4082.

Efendy, O. U. (2015). Ilmu Komunikasi Teori dan Praktek. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Eviany, E. (2019). Strategi Komunikasi Politik. Jurnal Politikologi, 7(1), 15-20. http://eprints2.ipdn.ac.id/id/eprint/1271.

Fanaqi, C. (2018). Strategi Komunikasi KPU Kabupaten Garut Dalam Sosialisasi Pemilu 2014 Kepada Kelompok Disabilitas Di Kabupaten Garut. Jurnal Komunikasi Universitas Garut: Hasil Pemikiran dan Penelitian 4.1, 24-41 ttp://dx.doi.org/10.10358/jk.v4i1.355.g347.

Fauzia, E. (2019). Strategi Komisi Pemilihan Umum Daerah dalam Meningkatkan Partisipasi masyarakat dalam Pilgub Jabar 2018 di Kabupaten Pangandaran. Moderat: Jurnal Ilmiah Ilmu Pemerintahan, 191-200 http://dx.doi.org/10.25147/moderat.v5i2.2409.

Huntington, S. P. (1994). Partisipasi politik di negara berkembang. Jakarta: Rineka Cipta.

Ilaihi, W. (2010). Komunikasi Dakwah. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Ishanan, P. (2022). Strategi Komunikasi Persuasif Pada Pilkada Serentak di Masa Pandemi Covid-19 (Studi Pilkada Kabupaten Lombok Utara 2020). Al-I'lam: Jurnal Komunikasi dan Penyiaran Islam, 5(2), 75-81 doi.org/10.31764/jail.v5i2.8499.

Kario, S. (2017). Partisipasi Politik Masyarakat dalam Pelaksanaan Pemilihan Hukum Tua Tahun 2016 (Studi di Desa Kolongan Tetempangan Kecamatan Kalawat Kabupaten Minahasa Utara). Politico: Jurnal Ilmu Politik 7.1, 61-75.

Kusmiati, I. J. (2024). Peran Komisi Pemilihan Umum (KPU) dalam Meningkatkan Partisipasi Pemilih pada Pemilihan Umum Tahun 2024. Karimah Tauhid, 3(4), 4107-4118. https://doi.org/10.30997/karimahtauhid.v3i4.12693.

McQuail, D. (1992). Political Communications. Routledge: Routledge.

Muhazir, A. M. (2024). Strategi Komunikasi Politik KPU Kabupaten Banyumas Meningkatkan Peran Sosialisasi Tahapan Pemilihan Umum Tahun 2024. Jurnal PIKMA: Publikasi Media Dan Cinema, 5(2), 176-189 https://doi.org/10.24076/pikma.v5i2.1029.

Mustari, M. a. (2012). Pengantar Metode Penelitian. Yogyakarta: Laksbang Pressindo.

Nasrullah, R. (2014). Komunikasi Antar Budaya di Era Budaya Siber. Jakarta: Kencana Prenadamedia Group.

Nimmo, D. (2005). Komunikasi Politik. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Pawito. (2002). Mass Media and Democracy: Study of the Roles of the Mass Media in the Indonesian Transition Periode 1997-1999. Australia: The University of Newcastle.

Pureklolon, T. T. (2016). Komunikasi Politik: Mempertahankan Integritas Akademisi, Politikus, dan Negarawan. Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama.

Ramadhanil, F. V. (2015). Desain Partisipasi Masyarakat Dalam Pemantauan Pemilu. Jakarta: Kemitraan Partnership.

Siagian, S. (2007). Manajemen Sumber Daya Manusia. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Soemirat, S. (2016). Komunikasi Persuasif. Tangerang: Universitas Terbuka.

Sugiyono. (2012). Memahami Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan Kombinasi. Bandung: Alfabeta.

Surbakti, R. (2007). Memahami Ilmu Politik. Jakarta: PT. Gramedia Widiasarana Indonesia.

Widjadja. (2010). Komunikasi: Komunikasi dan Hubungan Masyarakat. Jakarta: PT Bumi Akasara.

Downloads

Published

2024-06-30

How to Cite

Fathurrijal, F., Ishanan, I., Yusron, Y., & Suhadah, S. (2024). STRATEGI KOMUNIKASI POLITIK KPUD LOMBOK UTARA DALAM MENINGKATKAN PARTISIPASI PEMILIH PADA PEMILU 2024. SOSIO EDUKASI Jurnal Studi Masyarakat Dan Pendidikan, 7(2), 179–196. https://doi.org/10.29408/sosedu.v7i2.26272