PERUBAHAN POLA PERILAKU RELIGIUS SANTRI ALUMNI MAN IC LOMBOK TIMUR

Authors

  • Muhammad Furqon Universitas Mataram
  • Syafruddin Syafruddin Universitas Mataram
  • Nursaptini Nursaptini Universitas Mataram
  • Su'ud Su'ud Universitas Mataram

DOI:

https://doi.org/10.29408/sosedu.v8i1.26457

Keywords:

changes of pattern, religious behaviour, students

Abstract

This study aims to determine changes in religious behavior patterns of alumni of Madrasah Aliyah Negeri Insan Cendekia Lombok Timur. This research is a qualitative research with a case study approach. The types of data used are primary data and secondary data. The subjects in this study were alumni of Madrasah Aliyah Negeri Insan Cendekia Lombok Timur who graduated in 2020. Informants in this study were parents of alumni who graduated in 2020, teachers alumni, neighbors or relatives who knew the alumni well, and alumni boarding friends. The data collection techniques used were interviews, observation, and documentation. The data analysis techniques used are 1). organizing data, 2). Reading and memoing, 3). describing, classifying, and interpreting data into codes and themes, 4). interpreting data, 5). presenting and visualizing data. The results of this study indicate that the pattern of changes in alumni religious behavior, namely: 1). cultural changes in worship behavior, 2). cultural changes in terms of covering the aurat, and 3). cultural changes in terms of dating. 4)Temporary Changes, and 5) Permanent Changes

Author Biographies

Muhammad Furqon, Universitas Mataram

Pendidikan Sosiologi

Syafruddin Syafruddin, Universitas Mataram

Pendidikan Sosiologi

Nursaptini Nursaptini, Universitas Mataram

Pendidikan Sosiologi

Su'ud Su'ud, Universitas Mataram

Pendidikan Sosiologi

References

Adibah, I. D., & Harianto, S. (2019). Gaya Hidup Remaja Santri Nongkrong di Kafe. https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/paradigma/article/view/30144, 8(1), 1–5.

Aisyah. (2016). Pengetahuan, Sikap, dan Tindakan Konsumsi Makanan Berserat pada Siswa SMK Negeri 6 Yogyakarta. Pendidikan Teknik Boga, 1, 44–52.

Apriliani, G., Hamidsyukrie, & Syafruddin. (2023). Motif Perilaku Menyimpang Siswa di SMA Nurul Fadillah Kabupaten Dompu. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(2), 2060–2069.

Cholifah, S., & Harianto, S. (2017). Perubahan Sosial Masyarakat Desa Jamprong Pasca Pendirian SMP Satu Atap. Paradigma, 5(3), 1–9.

Cintora, F. (2015). Perubahan Perilaku pada Mantan Santri Putri terkait dengan Aturan Hidup di Pesantren. Universitas Kristen Satya Wacana.

Dasir, M. (2018). Implementasi Nilai-Nilai Religius dalam Materi Pendidikan Agama Islam dan Budi Pekerti Tingkat SMA/SMK Kurikulum 2013.

Fatmawati, I., Hasibuan, S. A., & Andoko. (2022). Monograf Sertifikat Tanah Wakaf dalam Sistem Hukum di Indonesia (Cetakan Pertama). Tahta Media.

Fiolanisa, S., Lestari, D., Prasasti, D. A., & Santoso, G. (2023). Hubungan Pendidikan Karakter dengan Pola Perilaku Siswa di Lingkungan Sekitar. Jurnal Pendidikan Transformatif (Jupetra) , 02(02), 380–390.

Habibul Irsyad, M., Hufad, A., & Malihah, E. (2017). Perubahan Gaya Hidup Alumni Pondok Pesantren. Jurnal Sosioreligi, 15(2), 49–55.

Hajiannor, Cahyadi, A., & Setiawan, A. (2022). Limitasi Domain Kognisi dan Perilaku dalam Pembentukan Karakter (Tinjauan Sufistik Pendidikan Islam). el-Buhuth, 4(2), 2022.

Hidayati. (2023). Budaya Sikap Tanggung Jawab Siswa di Madrasah Aliyah Negeri Insan Cendekia (MAN IC) Lombok Timur. Schemata: Jurnal Pascasarjana UIN Mataram, 12(1), 15–34. http://journal.uinmataram.ac.id/index.php/schemata

Hilman, S. N., Suryanti, N. M. N., & Ilyas, M. (2022). Nilai, Hambatan, dan Dampak Sosial dalam Prosesi Perkawinan Adat Sasak di Bayan Kabupaten Lombok Utara. November, 26(4), 423–440. https://doi.org/10.24843/JH.20

Januarti, A., Syafruddin, & Masyhuri. (2020). Pola Asuh Orang Tua dan Pernikahan Dini di Desa Jurit Kabupaten Lombok Timur. Jurnal Pendidikan Sosial Keberagaman, 7(1), 27–34. https://juridiksiam.unram.ac.id/index.php/juridiksiam

Juliani, W., & Tria Ningsih, Y. (2020). Gambaran Religiusitas pada Alumni Pondok Pesantren Kota Bukittinggi. Jurnal Riset Psikologi, 2020(2), 1–11.

Miftahul Amalia, S., ZM, H., Wadi, H., & Suud. (2023). Motif Perilaku Menyimpang Siswa dan Pola Pengendaliannya di SMAN 4 Mataram. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar , 8(2), 2475–2488.

Muflih, M., & Syafitri, E. N. (2018). Perilaku Seksual Remaja dan Pengukurannya dengan Kuesioner. Jurnal Keperawatan Respati Yogyakarta, 5(3), 438–443. http://nursingjurnal.respati.ac.id/indeHNx.php/JKRY/index

Nur’aini, R. D. (2020). Penerapan Metode Studi Kasus Yin dalam Penelitian Arsitektur dan Perilaku. INERSIA, XVI(1), 92–104.

Nurkhafifah. (2021). Pengaruh Gawai terhadap Perilaku Santri di Pondok Pesantren Libasut Taqwa Desa Parebok Kotawaringin Timur. Institut Agama Islam Negeri Palangka Raya.

Qonitah, N., Umam, M. S., & Ni’mah, Z. A. (2021). Internalisasi Nilai-Nilai Moderasi Islam dalam Tradisi Pesantren pada Madrasah Aliyah Program Keagamaan (MAPK) MAN 4 Jombang. Prosiding Nasional Pascasarjana IAIN Kediri, 4, 1–18.

Rasyid, H. (2020). Perubahan Perilaku Santri dari Status Santri menjadi Siswa P(Studi Kasus di SMP Plus Miftahul Ulum pada Lingkungan Pondok Pesantren Al-Usyumi Tarate Pandian Sumenep). Jurnal Sandhyakala, 1(2), 93–103.

Safitri, L. M., ZM, H., & Suud. (2023). Pola Pendidikan Karakter di Yayasan Pondok Pesantren Nashriyah NW Sekunyit. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(3), 1530–1541.

Sulistiowati, N. M. D., Keliat, B. A., & Wardani, I. Y. (2014). Pengaruh Acceptance and Commitment Therapy terhadap Gejala dan Kemampuan Klien dengan Resiko Perilaku Kekerasan. Jurnal Keperawatan Jiwa, 2(1), 51–57.

Susanto, H., & Muzakki, M. (2016). Perubahan Perilaku Santri (Studi Kasus Alumni Pondok Pesantren Salafiyah di Desa Langkap Kecamatan Besuki Kabupaten Situbondo). ISTAWA: Jurnal Pendidikan Islam, 2(1), 1–41.

Downloads

Published

2024-12-31

How to Cite

Furqon, M., Syafruddin, S., Nursaptini, N., & Su’ud, S. (2024). PERUBAHAN POLA PERILAKU RELIGIUS SANTRI ALUMNI MAN IC LOMBOK TIMUR. SOSIO EDUKASI Jurnal Studi Masyarakat Dan Pendidikan, 8(1), 17–33. https://doi.org/10.29408/sosedu.v8i1.26457