STRATEGI PENINGKATAN LITERASI POLITIK PEMILIH PEMULA BERBASIS DIGITAL DI KABUPATEN KUBU RAYA

Authors

  • Syarifah Nurma Afhiani Universitas Tanjungpura
  • Grace Melisa Putri Universitas Tanjungpura
  • Yesika Yesika Universitas Tanjungpura

DOI:

https://doi.org/10.29408/sosedu.v8i1.28087

Keywords:

strategy of improvement, political literacy, digital

Abstract

Digital-based political literacy is the ability of individuals to access, evaluate, understand, and use political information presented through digital media critically and effectively.Digital literacy in the Batu Ampar area is quite difficult to develop due to remote terrain, limited internet access and a lack of staff to educate or provide assistance to first-time voters.The aim of this research on digital-based political literacy is to analyze strategies to enhance the understanding and skills of young voters as first-time voters in accessing, evaluating, and using political information, as well as encouraging individuals to participate actively in political processes. The method used in this study is descriptive qualitative, focusing on analyzing strategies to improve political literacy for first-time voters in the use of digital media. The results of the research indicate five strategies to enhance digital-based political literacy for young generations as first-time voters in Kubu Raya Regency: 1) digital literacy corner programs; 2) access to information through credible media; 3) technology volunteers or digital ambassadors; 4) private sector collaboration through wireless information technology; 5) development of digital political literacy materials for young voters.

References

Ahmady, I., Rassanjani, S., & Putri, A. (2024). Penyediaan Platform Digital dan Pendidikan Politik Pemilih Pemula Demi Suksesi Pemilu 2024. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 7, 125–135. https://doi.org/https://doi.org/10.31960/caradde.v7i1.2472

Arrianie, L. (2021). KOMUNIKASI POLITIK (Dramatisme dan Pencitraan Politisi di Panggung Politik) (Y. S. Hayati (ed.); Edisi 1). PT Rajagrafindo Persada.

Asrun, Muhammad Najib Husain, & Iba, L. (2023). Strategi Politik Kemenangan Rusman Emba Pada Pemilihan Kepala Daerah Kabuapten Muna Tahun 2020. JAPMAS : Jurnal Politik Dan Demokrasi, 1(2), 90–96. https://doi.org/10.52423/japmas.v1i2.12

Darajat, D. M., & Muhtadi, M. (2020). Strategi Literasi Politik Untuk Mendukung Kesejahteraan Masyarakat Desa. Sosio Informa, 6(3), 305–317. https://doi.org/10.33007/inf.v6i3.2422

Gunanto, D., Murod, M., & Irawan, B. (2023). Literasi Politik dan Sadar Pemilu Bagi Perempuan (Pimpinan Cabang Aisyiyah Ciseeng Kabupaten Bogor). Bantenese : Jurnal Pengabdian Masyarakat, 5(2), 437–445. https://doi.org/10.30656/ps2pm.v5i2.7402

Hakim, L., & Pitoyo, P. (2022). Pengaruh Literasi Digital dan Literasi Informasi Politik Peserta Didik terhadap Hasil Belajar PPKn di SMAN 6 Kabupaten Tangerang. Jurnal Manajemen Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 3(2), 995–1004. https://doi.org/10.38035/jmpis.v3i2.1197

Haryani, T. N., Amin, M. I., Husna, A. M., & Lestari, S. M. (2024). Penguatan Literasi Politik bagi Generasi Z ( Kajian Sebelum Masa Pemilihan Umum 2024 ). Jurnal Kapita Sosial Politik, 1(1), 20–32. https://doi.org/https://doi.org/10.47134/jksp.v1i1.6

Kurniawatik, A. T., Khaerunnisa, K., & Tasya, T. (2021). Melek Information and Communications Technology (ICT) Pada Masyarakat Pedesaan Di Era Globalisasi. Cebong Journal, 1(1), 1–9. https://doi.org/10.35335/cebong.v1i1.3

Moleong, L. J. (2018). Metodologi Penelitian Kualitatif. PT Remaja Rosdakarya.

Mufti, M. (2019). Teori-Teori Politik. CV Pustaka Setia.

Muhazir, A. (2020). Strategi Political Marketing Kandidat dalam Pilkades Serentak Periode III di Kabupaten Klaten, Jawa Tengah. AGUNA: Jurnal Ilmu Komunikasi, 1(1), 1–19. http://ejournal.amikompurwokerto.ac.id/index.php/AGUNA/article/view/1000

Mukarom, Z. (2016). ZM_Komunikasi_Politik_2016. In Komunikasi Politik (Issue Politik, pp. 3–240). CV Pustaka Setia.

Purnamawati, N., & Fauzi, E. A. (2023). Strategi Sosialisasi Politik Kepala Desa Dalam Pemenangan Pemilihan Kepala Desa Berbasis Penguatan Kearifan Lokal. Bureaucracy Journal: Indonesia Journal of Law and Social-Political Governance, 3(2), 1860–1878.

Rosit, M., Handa, M. S., & Handayani, S. (2023). Penguatan Literasi Politik Warga Dalam Sistem Pemilu Proporsional Terbuka pada Pemilu 2024. Innovative: Journal Of Social …, 3, 1078–1088. http://j-innovative.org/index.php/Innovative/article/view/4825%0Ahttps://j-innovative.org/index.php/Innovative/article/download/4825/3480

Sabrina, A. R. (2019). Literasi Digital Sebagai Upaya Preventif Menanggulangi Hoax. Communicare : Journal of Communication Studies, 5(2), 31. https://doi.org/10.37535/101005220183

Siregar, F. S., & Manurung, Y. H. (2023). Literasi Digital Sebagai Upaya Antisipasi Ujaran Kebencian di Media Sosial. SOMASI : Sosial Humaniora Komunikasi, 4(1), 68–76. https://www.jurnal.ceredindonesia.or.id/index.php/somasi/article/view/929

Tamrin, U., RS, A. H., Arsyad, A. A. J., Umar, N., & Kurniawan, D. (2024). Analisis Peranan Pemilih Pemula dan Pentingnya Teknologi Digital Untuk Pemilihan Umum 2024 di Indonesia (Studi Kasus: Pemilih Pemula SMA Negeri 20 Makassar). Journal of Digital Literacy and Volunteering, 2(2), 52–60. https://doi.org/10.57119/litdig.v2i2.89

Veronika, R., Ginting, B., Arindani, D., Mega, C., Lubis, W., & Shella, A. P. (2022). Literasi digital sebagai wujud pemberdayaan masyarakat di era globalisasi. Jurnal Pasopati, 3(2), 118–122. https://doi.org/10.14710/pasopati.2021.10869

Yuliandari, E., Muchtarom, M., & Widiatmaka, P. (2023). Pendidikan Politik Melalui Penguatan Literasi Digital Dalam Proses Pembelajaran Mata Kuliah Pendidikan Kewarganegaraan. Kwangsan: Jurnal Teknologi Pendidikan, 11(1), 186. https://doi.org/10.31800/jtp.kw.v11n1.p186--205

Downloads

Published

2024-12-31

How to Cite

Afhiani, S. N., Putri, G. M., & Yesika, Y. (2024). STRATEGI PENINGKATAN LITERASI POLITIK PEMILIH PEMULA BERBASIS DIGITAL DI KABUPATEN KUBU RAYA. SOSIO EDUKASI Jurnal Studi Masyarakat Dan Pendidikan, 8(1), 72–84. https://doi.org/10.29408/sosedu.v8i1.28087