PERAN SEKOLAH BAGI PENDIDIKAN PEKERJA ANAK DI DESA REMBITAN KABUPATEN LOMBOK TENGAH

Authors

  • Nursaptini Nursaptini Universitas Mataram
  • Syafruddin Syafruddin Universitas Mataram
  • Ni Made Novi Suryanti Universitas Mataram

DOI:

https://doi.org/10.29408/sosedu.v8i1.28388

Keywords:

role of school, education, child labour

Abstract

Child labor (school-age children already working) in tourist areas is a common phenomenon today. This study aims to determine the role of schools in the education of child workers. The study was conducted using a qualitative case study method. The analysis unit targeted by the study was teachers and principals. Subjects were taken using purposive sampling and informant determination using snowball sampling. Observation, interviews, and documentation were carried out in data collection. The data analysis used data analysis developed by Cresswel, namely Spiral analysis. The results of the study showed that children who became child workers received the same education for schools, schools provided the same services and guidance to child workers, and always offered continuous motivation to get an education, in addition to facilitating by lending textbooks to be taken home so that they could be studied in between work activities.

Author Biographies

Nursaptini Nursaptini, Universitas Mataram

Pendidikan Sosiologi

Syafruddin Syafruddin, Universitas Mataram

Pendidikan Sosiologi

Ni Made Novi Suryanti, Universitas Mataram

Pendidikan Sosiologi

References

Agnes. (2020). Untuk Apa Aku Mengenal Pendidikan. Guepedia.

Ajisukmo, C. R. P. (2012). Faktor-Faktor Penting Dalam Merancang Program Pendidikan Luar Sekolah Untuk Anak Jalanan Dan Pekerja Anak. Makara Human Behavior Studies in Asia, 16(1), 36. https://doi.org/10.7454/mssh.v16i1.1466

Arumbinang, M., Yunisvita, & Sukanto. (2023). Determinan Keputusan Anak Bekerja di Kota Palembang. Jurnal Informatika Ekonomi Bisnis, 5(3).

Creswell, J. W. (2014). Research design pendekatan kualitatif, kuantitatif dan mixed. Pustaka Pelajar.

Darman, R. A. (2017). Mempersiapkan Generasi Emas Indonesia Tahun 2045 Melalui Pendidikan Berkualitas. . Jurnal Edik Informatika, 3(2).

Emzir. (2012). Metodologi Penelitian Kualitatif Analisis Data. PT Raja Grafindo Persada.

Hakim, L. (2016). Pemerataan akses pendidikan bagi rakyat sesuai dengan amanat Undang-Undang Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional. EduTech: Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 2(1), 53–64. http://jurnal.umsu.ac.id/index.php/edutech/article/view/575

Hasan et all, M. (2021). Landasan Pendidikan. Tahta Media Group.

Idi, A. (2016). Sosiologi Pendidikan: Individu, Masyarakat dan Pendidikan. Rajawali Pers.

Jurumiah, A. H., & Saruji, H. (2020). Sekolah Sebagai Instrumen Konstruksi Sosial di Masyarakat . Istiqra’, 7(2).

Makkawaru, M. (2019). Pentingnya Pendidikan Bagi Kehidupan dan Pendidikan Karakter dalam Dunia Pendidikan . Jurnal Konsepsi, 8(3).

Mardizal, J., Sanusi, Irsyad, & Ramatni, A. (2024). Sosiologi Pendidikan . PT Mafy Media Literasi Indonesia.

Maunah, B. (2016). Pendidikan dalam Perspektif Struktural Fungsional . Cendekia, 10(2).

Misharti, & Susanto, B. W. (2021). Penerapan Manajemen Kelas oleh Guru Sekolah dalam Perspektif Teori Struktural Fungsional. Kreatifitas Jurnal Ilmiah Pendidikan Islam, 10(1).

Perdana, N. S. (2018). Dinamika Pekerja Anak: Studi Kasus Pekerja Anak pada Sektor Informal di DKI Jakarta. Jurnal Kajian Pendidikan, 1.

Perdana, N. S. (2019). Ketercapaian sekolah berasrama dalam upaya peningkatan mutu dan akses pendidikan achievements of school of relationship in efforts to improve quality and access of education. Jurnal Nomophobia Dalam Perspektif Media, Budaya, Dan Teknologi, 18(2), 219–237.

Purnomo, A. N. (2019). Telaah Filsafat Pendidikan edisi revisi. K. Media.

Purnomo, E. (2016). Kebutuhan Guru Sekolah Dasar Inklusi Dalam Meningkatkan Kompetensi Melalui Media Video. Jurnal Kwangsan, 4(2), 95. https://doi.org/10.31800/jurnalkwangsan.v4i2.88

Qurtubi, A., Karim, A. R., & Rosidah, A. (2023). Sosiologi Pendidikan. Cirebon.

Rahman, A., Niko, N., & Rosramadhana. (2024). Dukungan Orangtua terhadap Kegiatan Belajar dan Bekerja pada Anak Sekolah di Wilayah Perdesaan. Journal of Education Research, 5(4).

Ramdani, H., Krisnani, H., & Basar, G. G. K. (2015). Peran Pekerja Sosial dalam Isu Pekerja Anak. Prosiding Penelitian Dan Pengabdian Pada Masyarakat, 2(1).

Rizkianto, R., Muflikhati, I., & Hernawati, N. (2013). Nilai Ekonomi Anak, Motivasi, dan Self-Esteem Pekerja Anak. Jurnal Ilmu Keluarga Dan Konsumen, 6(3), 172–179. https://doi.org/10.24156/jikk.2013.6.3.172

Santriati, amanda T. (2020). Perlindungan Hak Pendidikan Anak Terlantar Menurut Undang-Undang Perlindungan Anak. Jurnal Pendidikan El Wahdah, 1(1).

Sholihin, R., & Jahra, P. M. (2024). Fenomena Para Pekerja Anak Di Kalimantan Selatan (Dilema: Pendidikan dan Pekerjaan). Interdisciplinary Explorations in Research Journal (IERJ), 2(1).

Sunarto, K. (2004). Pengantar Sosiologi edisi revisi. Universitas Indonesia.

Syam et all, S. (2021). Pengantar Ilmu Pendidikan. Yayasan Kita Menulis.

Tarmudzi, M. I. (2015). Perlindungan Hukum Terhadap Pekerja Anak Di Sektor Informal. Al-Jinayah: Jurnal Hukum Pidana Islam, 1(2), 383–398. https://doi.org/10.15642/aj.2015.1.2.383-398

Wahyuni, I. (2015). Permasalahan Pekerja Anak:Perspektif Maqashid Syari’ah. Mahkamah:Jurnal Kajian Hukum Islam, 9(1).

Yuningsih, Y. (2017). Perlindungan Sosial Pekerja Anak. Pandiva Buku.

Zaki, M. (2014). Perlindungan Anak dalam Perspektif Islam. Asas, 6(2).

Downloads

Published

2024-12-31

How to Cite

Nursaptini, N., Syafruddin, S., & Suryanti, N. M. N. (2024). PERAN SEKOLAH BAGI PENDIDIKAN PEKERJA ANAK DI DESA REMBITAN KABUPATEN LOMBOK TENGAH. SOSIO EDUKASI Jurnal Studi Masyarakat Dan Pendidikan, 8(1), 113–122. https://doi.org/10.29408/sosedu.v8i1.28388