Membangun Keterampilan Kepemimpinan Mahasiswa dengan Mengajarkan Teknik Hidroponik kepada Siswa SD

Authors

  • Laxmi Zahara Universitas Hamzanwadi
  • Zul Hidayatullah Universitas Hamzanwadi
  • Nunung Ariandhani Universitas Hamzanwadi

Keywords:

Hydroponics, Leadership, Community service, Elementary school, Sustainable agriculture

Abstract

This community service program aims to develop leadership skills among university students through practical learning by teaching hydroponic techniques to elementary school (SD) students. Hydroponics was chosen as it is effective for maximizing the use of limited space and supports environmental management through the use of plastic waste as planting media. This three-month program was conducted at SDN 3 Sekarteja, involving 5th and 6th-grade students in hands-on activities of growing vegetables without soil. The program results showed an increase in students' understanding of hydroponic techniques from 40% to 85%, as well as high enthusiasm and active participation throughout the activities. Besides introducing modern agriculture to elementary students, the program successfully honed the leadership skills of university students in a real-world context. By involving various stakeholders, including teachers and parents, this initiative is expected to have a long-term impact on sustainable agriculture education and food independence among the younger generation.

References

Abidin, Z. (2023). Tradisi Pendidikan Pesantren dalam Mengembangkan Jiwa Kepemimpinan Profetik. Munaddhomah: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 5(1), 84–97. https://doi.org/10.31538/munaddhomah.v5i1.773

Andriani, N., & Kamaruddin, S. A. (2024). Kepemimpinan Transformasional Kepala Sekolah di Sekolah Menengah kejuruan. EDUSTUDENT: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dan Pembelajaran, 3(2), 102. https://doi.org/10.26858/edustudent.v3i2.52742

Anwar, M., & Yusuf, R. (2019). Implementasi Metode Hidroponik Sebagai Sarana Pendidikan Pertanian di Sekolah Dasar: Sebuah Studi Kasus. Jurnal Teknologi Pendidikan, 7(2), 89-98.

Dahliani, L. (2023). Media pembelajaran pertumbuhan tanaman hidroponik menggunakan demonstrasi dan discovery learning berbasis Aplikasi Canva: Studi Kasus di Era Digital. Jurnal Penelitian Tindakan Kelas, 1(3), 144–151. https://doi.org/10.61650/jptk.v1i3.295

Damayanti, D., & Asbari, M. (2024). Guru Penggerak: Pengembangan Pendidikan melalui Kepemimpinan Guru. Journal of Information Systems and Management (JISMA), 3(2), 5–10.

Dangnga, M. S., & Muis, A. A. (2015). Teori Belajar dan Pembelajaran Inovatif. Sibuku Makassar: Sulawesi Selatan.

Fajeriana, N., & Kadir, M. A. A. (2024). Pelatihan dan Pendampingan Budidaya Selada dengan Teknik Hidroponik Wick di Kelurahan Aimas Kabupaten Sorong. Aksiologiya : Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 8(1), 84–96. http://dx.doi.org/10.30651/aks.v8i1.11899

Makhrus, M. (2018). Model Pembelajaran CCM CCA (Conceptual Change Model with Cognitive Conflict Approach). Duta Pustaka Ilmu: NTB

Putra, A. M., Haerudin, Darmawan, M. I., Firdaus, A., Widiyanti, B. L., Hartini, H., & Susanti, D. R. (2023). Edukasi Dan Aksi Penanaman Pohon Untuk Konservasi Sumber Mata Air Loang Gali Desa Lenek Ramban Biak. Teknokrat: Jurnal Teknologi untuk Masyarakat, 1(1), 30-37.

Rahardjo, M. G., Fitriana, T. R., Saputro, B. A., Nabilah, D., Salsabela, M., Al-muqorrobin, M. F., Rosyiq, M., Ahsania, M. M., Nugroho, S. P., & Larasati, S. (2024). Optimalisasi Lahan Sempit Melalui Teknik Hidroponik sebagai Alternatif Media Tanam untuk Masyarakat Dusun Sarap Desa Pesu Kecamatan Wedi Kabupaten Klaten. Jurnal Pengabdian Sosial, 1(10), 1712–1721. https://doi.org/10.59837/ej6mm745

Sari, N., Utami, L., & Widodo, P. (2021). Peran Dukungan Sekolah dalam Keberhasilan Program Pembelajaran Berbasis Lingkungan di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Karakter, 10(4), 310-321.

Setiawan, A., Rahmawati, D., & Permata, S. (2020). Peningkatan Pemahaman Siswa Tentang Pertanian Berkelanjutan Melalui Pembelajaran Hidroponik Berbasis Praktik di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Lingkungan, 15(3), 215-225.

Ubaidillah, M., Puspito, A. N., Suud, H. M., Marvintha, K. N., Zaphora, S. Z., Hapsari, S. S., Firdaus, R. W., Dewi, R. K., Amelia, W. F., Aprillianto, B., & Zahrosa, D. B. (2023). Pengenalan Tanaman Hidroponik dengan Mengkreasi Limbah Plastik pada Siswa Sekolah Dasar. AJAD : Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(3), 222–231. https://doi.org/10.59431/ajad.v3i3.193

Yunanda, N., Furqan, M., & Erlita. (2024). Uji Potensi Eco-Enzyme Terhadap Pertumbuhan Tanaman Sawi Hijau (Brassica chinensis var. Parachinensis) Dengan Menggunakan Teknik Hidroponik. Jurnal Ilmiah Multidisipline, 2(6), 222–229. https://doi.org/10.5281/zenodo.11553910

Downloads

Published

2024-12-30

How to Cite

Zahara, L., Zul Hidayatullah, & Nunung Ariandhani. (2024). Membangun Keterampilan Kepemimpinan Mahasiswa dengan Mengajarkan Teknik Hidroponik kepada Siswa SD. Jurnal Teknologi Informasi Untuk Masyarakat, 2(2), 69–78. Retrieved from https://e-journal.hamzanwadi.ac.id/index.php/teknokrat/article/view/28072