Penerapan Sistem Informasi Pelayanan Pengaduan Pasien Sebagai Solusi Dalam Meningkatkan Kualitas Layanan
DOI:
https://doi.org/10.29408/jit.v6i2.13680Keywords:
Google Form, Interface, Online, Service Excellent, Web, WhatsappAbstract
Excellent service or service excellence in hospitals is needed to provide trust and service according to standards. In an effort to improve services, a patient complaint service is needed to respond to each service and realize the rights received by patients. The availability of patient complaint services in Hermina Arcamanik Hospital is currently still using google form and sending complaints using whatsapp, the media used is still considered less effective and efficient so that it is vulnerable to data manipulation or errors when inputting data. Based on these obstacles, it is important that the complaint process can be resolved properly, appropriate data processing and ease of access to online services by patients can be fully and thoroughly. So a Patient Complaint Service Information System was made in the form of a web to facilitate access, this Information System was created using the PHP programming language and has an interface with Bootstrap and is equipped with Javascript, a storage database using MySQL and a local hosting server from Apache using the XAMPP program.The research results of designing a web-based complaint service information system in the form of service access that can be used easily and connected to the internet quickly and appropriate data processing.
References
Primawanti, E. P., & Ali, H. (2022). Pengaruh Teknologi Informasi, Sistem Informasi Berbasis Web Dan Knowledge Management Terhadap Kinerja Karyawan (Literature Review Executive Support Sistem (Ess) for Business). Jurnal Ekonomi Manajemen Sistem Informasi, 3(3), 267-285.
Sofianto, A. (2020). Inovasi Layanan Berbasis Teknologi Informasi pada Rumah Sakit Sebagai Bentuk Reformasi Birokrasi. Jurnal Litbang Provinsi Jawa Tengah, 18(1), 81-102.
Patattan, A. A. (2021). Hubungan Mutu Pelayanan Kesehatan Dengan Kepuasan Pasien Di Rumah Sakit Fatima Makale Di Era New Normal. Jurnal Keperawatan Florence Nightingale, 4(1), 14-19.
Fatrida, D., & Saputra, A. (2019). Hubungan Waktu Tunggu Dengan Tingkat Kepuasan Pasien Dalam Mendapatkan Pelayanan Kesehatan. Jurnal’Aisyiyah Medika, 4(1), 11-21.
Asih, E. M., Hermawan, D., & Pribadi, T. (2020). Persepsi perawat terhadap upaya pelayanan prima di rumah sakit. Holistik Jurnal Kesehatan, 14(2), 310-320.
PAWAH, A. I., POSUMAH, J. H., & MAMBO, R. (2023). Kualitas Pelayanan Di Rumah Sakit Daerah Kabupaten Kepulauan Sula. Jurnal Administrasi Publik, 9(127), 63-72.
putu yudhi Ardiana, D., & Dwiputra, I. M. S. (2019). Sistem Informasi Penanganan Keluhan Pelanggan di Rumah Sakit Umum Surya Husadha Denpasar Berbasis Web. MATRIK: Jurnal Manajemen, Teknik Informatika dan Rekayasa Komputer, 18(2), 257-267.
Annisa, R., Rahayuningsih, P. A., & Anna, A. (2023). Perancangan Sistem Informasi Inventaris Sarana dan Prasarana Sekolah Berbasis Web. Infotek: Jurnal Informatika dan Teknologi, 6(1), 60-70.
Pratama, E. A., Krisgianti, S., & Paramita, H. M. (2023). Penerapan Metode Rapid Aplication Development (RAD) pada Pengembangan Sistem Informasi Inventaris Aset Desa Rempoah. Infotek: Jurnal Informatika dan Teknologi, 6(1), 49-59.
Immasari, I. R., & Sari, S. D. (2021). Perancangan Sistem Informasi Keluhan Pasien Pada Puskesmas Kelurahan Paseban. TRIDHARMADIMAS: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat Jayakarta, 1(2), 86-101.
Yehudha, S., Hartaman, A., & Haryanti, T. (2023). Aplikasi Pemesanan Tiket Kapal Di Daerah Danau Toba Berbasis Website. eProceedings of Applied Science, 9(1).
Resky, V., & Atika, L. (2019). Perancangan Sistem Informasi Pengaduan Pasien Berbasis Web Menggunakan Metode Web Engineering Pada Puskesmas Keramasan Kota Palembang. In Bina Darma Conference on Computer Science (BDCCS) (Vol. 1, No. 4, pp. 927-934).
Nugroho, W. (2023). Penerapan Sistem Informasi Pendaftaran Peserta Didik Baru Berbasis WEB Untuk Peningkatan Mutu dan Jumlah Pendaftar. Infotek: Jurnal Informatika dan Teknologi, 6(1), 21-29.
Adlini, M. N., Dinda, A. H., Yulinda, S., Chotimah, O., & Merliyana, S. J. (2022). Metode penelitian kualitatif studi pustaka. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 6(1), 974-980.
Tampilang, A. R. B., Sari, M., & Ahmadi, A. (2023). Aplikasi Pengaduan Dan Monitoring Tanggapan Pengaduan Pusat Data Elektronik Rsud Ulin Banjarmasin Berbasis Web. Jurnal Sains Sistem Informasi, 1(1), 60-65.
Nirma, N. D. W., Marthasari, G. I., & Wiyono, B. S. (2023). Perancangan Sistem Informasi Pengaduan RSUD Dr. Soedarsono Pasuruan Berbasis Website Dengan Menggunakan Metode Waterfall. Jurnal Repositor, 5(3), 747-758.
Wijaya, F. W., & Lomban, D. (2022). Sistem Informasi Inventory Barang Menggunakan Metode Waterfall. Jurnal Informatika Teknologi dan Sains, 4(3), 247-254.
Wahid, A. A. (2020). Analisis Metode Waterfall Untuk Pengembangan Sistem Informasi. J. Ilmu-ilmu Inform. dan Manaj. STMIK, no. November, 1-5
I. Aslan, H. Bahtiar, and A. Sudianto, “Pengembangan Website Fakultas Teknik Universitas Hamzanwadi Berbasis Progressive WEB APP (PWA),” Infotek J. Inform. dan Teknol., vol. 5, no. 1, pp. 99–107, 2022, doi: 10.29408/jit.v5i1.4448.
A. Sudianto, M. Wasil, and M. Mahpuz, “Penerapan Sistem Informasi Geografis dalam Pemetaan Sebaran Kasus Gizi Buruk,” Infotek : Jurnal Informatika dan Teknologi, vol. 4, no. 2, pp. 142–150, Jul. 2021, doi: 10.29408/jit.v4i2.3559.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Semua tulisan pada jurnal ini menjadi tanggung jawab penuh penulis. Jurnal Infotek memberikan akses terbuka terhadap siapapun agar informasi dan temuan pada artikel tersebut bermanfaat bagi semua orang. Jurnal Infotek ini dapat diakses dan diunduh secara gratis, tanpa dipungut biaya sesuai dengan lisense creative commons yang digunakan.Jurnal Infotek is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Statistik Pengunjung