Pengaruh Gaya Hidup Terhadap Perilaku Impulse Buying Dengan Literasi Maqashid Syariah Sebagai Variabel Moderating (Studi Kasus Mahasiswa Fakultas Ekonomi dan Bisnis Islam UIN Sumatera Utara Medan)

Authors

  • Muhammad Aulia Fajri Mahasiswa
  • Fauzi Arif Lubis
  • Muhammad Ikhsan Harahap

DOI:

https://doi.org/10.29408/jpek.v8i2.27359

Keywords:

Impulse Buying; Lifestyle; Maqashid Syariah

Abstract

The aim of this research is to examine the influence of lifestyle on impulse buying behavior with Maqashid Syariah literacy as a moderating variable. The study technique is descriptive quantitative, and 100 UIN North Sumatra Faculty of Economics and Islamic Business students who utilize E-commerce were surveyed. Online Google Forms questions generate data for regression path analysis. Research shows numerous important conclusions: 1. Lifestyle has a significant effect on impulse buying with a coefficient of 0.217 based on path analysis. 2. Lifestyle also has a significant effect on Maqashid Syariah literacy with a coefficient of 0.604. 3. Maqashid Syariah literacy has a significant influence on impulse buying of 0.539. 4. Simultaneously, Maqashid Syariah lifestyle and literacy influence impulse buying based on regression tests and path analysis

References

Adinda Rizki Sabila, L. K. (2020). Analisis Kualitas Pelayanan E-Commerce Shopee Dalam Meningkatkan Kepercayaan Dan Kepuasaan Pelanggan (Studi Kasus : Pelanggan Shopee di Kota Tanggerang 2020). Jurnal SAINTEK, 3(1), 11.

Anggraini, Z. (2020). Pengaruh Label Halal, Kualitas Produk dan Harga Terhadap Keputusan Pembelian Konsumen Pada Produk Kosmetik Wardah. UIN Sunankalijaga Yogjakarta.

Apriadi, D. (2017). E-Commerce Berbasis Marketplace Dalam Upaya Mempersingkat Distribusi Penjualan. Jurnal RESTI, 1(2), 13.

Arif, M. D. (2019). Marketing Skill. FEBI UIN-SU Press.

D, Y. (2018). Analisis Akad Tijarah pada Transaksi fintech Syariah dengan Pendekatan Maqashid. Jurnal Pemikiran Hukum Dan Hukum Islam YUDISIA, 9(3), 11.

Dea Lora Veni, Fauzi Arif Lubis, A. N. D. (2021). Economic Empowerment of Women Costumers Through the Future Package Program (PMD) At BTPN Syariah MMS, Tanjung Balai Selatan District. Journal Of Management And Business Innovations, 2(1), 11.

Elisatris Gultom. (2019). Perlindungan Transaksi Electronic Commerce Melalui Lembaga Asuransi. Jurnal Ekonomi Dan Bisnis Islam, 2(1), 11.

Fiqqih Anugerah, H. S. D. (2022). Kajian Pembaharuan Hukum Dalam Asuransi E-Commerce. Jurnal Legal Spirit, 6(1), 14.

I Putu Agus Eka Pratama. (2015). E-commerce, E-Business, dan Mobile Commerce. Informatika. PT Refika Aditama.

Imsar, Nurhayati, I. H. (2023). Analysis Of Digital Economic Interactions, Economic Openness, Islamic Human Development Index (I-HDI) And Investment On Indonesia’s GDP Growth. Jurnal Edukasi, 12(1), 11.

Lubis, F. (2020). Pengaruh Labelisasi Halal dan Harga Terhadap Keputusan Pembelian Mie Samyang Pada Masyarakat Kota Palembang. UIN Raden Fatah Palembang.

Marjoko, S. (2023). Etika Komunikasi Media Sosial Dalam Kajian Kitab Tripitaka. Dharmasmrti: Jurnal Ilmu Agama Dan Kebudayaan , 23(1), 53–62.

Mikhaila, Irianti, S. (2021). Pengaruh Gaya Hidup dan Jenis Produk Terhadap Pembelian Barang di Tokopedia. Jurnal Manajemen Dan Bisnis, 7(1), 11.

Nurahmadi Bi Rahmani, Nuri Islami, K. T. (2024). The Traditional Market Development Strategy in North Sumatera With An Islamic Economic Perspective. Jurnal International Economic Sharia, 7(1), 11.

Ono W Purbo dan Aang Arif Wahyudi. (2019). Mengenal E-Commerce. PT Alex Media Komputindo.

Philip Kotler dan Gary Armstrong. (2018). Prinsip-prinsip Pemasaran. Airlangga.

Pradesyah, R. (2024). Pengaruh Label Halal, Harga, dan Kualitas Produk terhadap Keputusan Pembelian Produk Fast Moving Consumer Goods (FMCG). Reslaj: Religion Education Social Laa Roiba Journal, 6(1), 11.

Putri, E. D. R. (2019). Pengaruh Kualitas Produk dan Harga Terhadap Keputusan Pembelian Melalui Minat Beli. UIN Sunan Kalijaga.

Rahmani, N. A. B. (2018). Metodologi Penelitian Ekonomi. FEBI UIN-SU Press.

Rian Bagus Saputro. (2020). Analisis Asuransi Kerugian dalam Transaksi Bisnis melalui Internet (E-Commerce). Universitas Sebelas Maret.

Sujawerni, W. (2019). Metodologi Penelitian. Pustaka Baru Press.

Suryanto, M. H. (2019). Sistem Operasional Manajemen Distribusi. Grasindo.

Yenni Samri Nasution, M. (2022). Pengaruh Nilai-Nilai Islam, Upah, Pengembangan Karir, Dan Motivasi, Terhadap Kinerja Karyawan Pada Bank Sumut Kantor Cabang Syariah Medan. Jurnal Ekonomi Bisnis Syariah2, 3(1), 11.

Yulianti, D. A. (2020). Analisis Kepatuhan Wajib Pajak Pada Pelaku UMKM Muslim Ditinjau Dari Persfektif Maqashid Syariah. UNIVERSITAS ISLAM NEGERI SUNAN AMPEL SURABAYA.

Zuhrinal M. Nawawi, G. A. U. (2022). Peran Media Sosial Dalam Peningkatan Jaringan Pasar. Jurnal JECS, 4(2), 11.

Downloads

Published

2024-08-30