Pengaruh Model Advance Organaizer (AO) Berbasis Pembelajaran Bermakna Ausubel Terhadap Penguasaan Konsep Fisika Peserta Didik

Authors

  • Yunita Istiarini Prodi Pendidikan Fisika, FKIP, Universitas Mataram
  • Wahyudi Wahyudi Prodi Pendidikan Fisika, FKIP, Universitas Mataram
  • Joni Rokhmat Prodi Pendidikan Fisika, FKIP, Universitas Mataram
  • Muhammad Zuhdi Prodi Pendidikan Fisika, FKIP, Universitas Mataram

DOI:

https://doi.org/10.29408/kpj.v7i3.24282

Keywords:

Advance Organizer (AO) Model, Ausubel Meaningful Learning, Mastery of Physics Concepts

Abstract

This study is aimed to determine the effect of Ausubel meaningful learning-based advance organaizer (AO) model on the physics-mastery abilities of concepts. This study is an experimental research with pretest and posttest only. The sampling technique was purposive sampling in which class XI MIPA 1 as the experimental class and XI MIPA 4 as the control class. The experimental class was treated with Ausubel meaningful learning-based advance organaizer (AO) model, while the control class was given a usual learning. Data on mastery of physics concepts with five alternative answers considering tests of validity, reliability, differentiation, level  of difficulity and analysis of distractor. Based on  the research results, the average posttest score for the experimental class was 74,36 while the control class was 64,30. The data tested for homogeneity and normality to conduct hypothesis testing using independent polled variant with  of  2,81. Hypotesis test analysis shows that  is accepted and  is rejected, so it can be concluded that there is an effect of the Ausubel meaningful learning-based advance organaizer (AO) model on the physics-mastery abilities of concepts.

References

Anderson, L.W dan Krathwohl, D.R. 2015. Kerangka Landasan untuk Pembelajaran, Pengajaran, dan Asesmen: Revisi Taksonomi Pendidikan Bloom. Yogyakarta: Pustaka Belajar

Andrian, R. (2017). Pembelajaran Bermakna Berbasis Post It. Jurnal Mudarrisuna, 7(1), 103–118.

Arikunto, S. 2010. Dasar-dasar Evaluasi Pendidikan (Edisi Revisi). Jakarta: Bumi Aksara.

Arikunto, S. 2013. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rinieka Cipta.

Arsyad, A. 2013. Media Pembelajaran. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Ausubel, D. P. 1968. Educational Psychology: A Cognitive View. New York: Holt, Rinehart, and Winston.

Awalia, I., Pamungkas, A. S., & Alamsyah, T. P. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Animasi Powtoon pada Mata Pelajaran Matematika di Kelas IV SD. Kreano, Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif, 10(1), 49–56.

Baharuddin, I. (2020). Pembelajaran Bermakna Berbasis Daring ditengah Pandemi Covid-19. Journal of Islamic Education Management Oktober, 2020(2), 79–88.

Bely, L. N., Bahri, S., & Mustari, M. (2019). Model Pembelajaran Advance Organaizer : Dampak Terhadap Hasil Belajar Kognitif Peserta Didik. 02(2), 150–161.

Benny, A. 2010. Pendekatan Konstruktivistik dan Pengembangan Bahan Ajar pada Sistem Pendidikan Jarak Jauh.Jurnal Pedidikan Terbuka Jarak Jauh. Vol 11(2).117-128.

Dahar, R. W. 2011. Teori-Teori Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Erlangga.

Djonga, J. L., Musyarofah, L., & Taufik, K. S. (2015). Advance Organizer Model and Its Effectiveness on Junior High School Students ’ Writing Accuracy. 5947–5955.

Ernaeni, L., & Gunawan, I. (2019). Model Advanced Organaizer : Pengaruhnya Terhadap Kemampuan Berpikir Kreatif. 02(1), 79–83.

Gunawan, G. 2015. Model Pembelajaran Sains Berbasis ICT. Mataram: FKIP Universitas Mataram

Hamdanillah, N., Ahmad H., Susilawati. (2017). Pengaruh Model PEMBELAJARAN Advance Organaizer Menggunakan Video Pembelajaran Terhadap Hasil Belajar Fisika Peserta Didik Kelas XI . 3(2).

Harjono, A., Gunada, I. W., Sutrio, S., & Hikmawati, H. 2018. Penerapan Advance Organizer dengan Model Pembelajaran Ekspositori Berpola Lesson Study untuk Meningkatkan Hasil Belajar Fisika Peserta Didik. Jurnal Pendidikan Fisika dan Teknologi. 4(1): 141-150.

Hasan, H. 2017. Model Pembelajaran Advance Organizer dengan Metode Eksperimen dalam Pembelajaran IPA di MTs. Jurnal UNMUH Jember. 4(2): 349-360.

Helmiati, H. 2012. Model Pembelajaran. Pekan Baru: Aswaja Pressindo.

Hermawanto. (2020). Pengaruh blended learning terhadap penguasaan konsep dan penalaran fisika peserta didik kelas X SMA Negeri 1 Batu/Hermawanto. SKRIPSI Mahasiswa UM, 9(57), 67–76.

Istyowati, A., Kusairi, S., & Handayanto, S. K. (2017). Analisis Pembelajaran dan Kesulitan Siswa SMA Kelas XI Terhadap Penguasaan Konsep Fisika. Prosiding Seminar Nasional Iii Tahun 2017, April, 237–243.

Joyce, B., Weil, M., & Calhoun, E. 2016. Models Of Teaching Edisi Kesembilan. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Kurniawan, Heru. 2021. Pengantar Praktis Penyusunan Instrumen Penelitian. Sleman: Deepublish

Najib, D. A., & Elhefni. (2016). Pengaruh Penerapan Pembelajaran Bermakna (Meaningfull Learning) Pada Pembelajaran Tematik IPS Terpadu Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas III di MI Ahliyah IV Palembang. JIP: Jurnal Ilmiah PGMI, 2(1), 19–28.

Nugroho, S. E. (2014). Pengaruh Advance Organaizer Berbasis Proyek Terhadap Kemampuan Analisis – Sintesis Siswa. 10, 1–8.

Novak, J. D. (2002). Meaningful Learning: The Essential Factor for Conceptual Change in Limited or Inappropriate Propositional Hierarchies Leading to Empowerment of Learners. Science Education, 86(4), 548–571.

Rahayu, R., Iskandar, S., & Abidin, Y. (2022). Inovasi Pembelajaran Abad 21 Dan Penerapannya Di Indonesia Restu Rahayu 1 , Sofyan Iskandar 2 , Yunus Abidin 3. 6(2), 2099–2104.

Rahmah, N. (2013). Belajar Bermakna Ausubel. Al-Khawarizmi: Jurnal Pendidikan Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam, 1(1), 43-48.

Rokhmat, J. 2018. Model Pembelajaran Kausalistik. Mataram : Arga Puji Press.

Ramadana, M. A. (2021). Hubungan Keterampilan Berpikir Kreatif dengan Penguasaan Konsep Fisika Peserta Didik.

Ruliyanti, M., Harjono, A., & Rahayu, S. (2020). Perbedaan Hasil Belajar Fisika Peserta Didik Kelas XI Dengan Model Kooperatif Berbantuan Advance Organizer dan Pembelajaran Berbasis Masalah. Jurnal Pijar Mipa, 15(1), 43–49.

Salsabila, N. H. (2017). Proses kognitif dalam pembelajaran bermakna. Konferensi Nasional Penelitian Matematika Dan Pembelajarannya II, Knpmp Ii, 434–443.

Saputra, H. (2016). Peningkatan Daya Serap Siswa dalam Pembelajaran Matematika dengan Penerapan Teori Belajar Bermakna David Ausubel. Jurnal Penelitian Pendidikan MIPA, 1(1), 21–26.

Setiawati, D. (2018). Jurnal Mitra Pendidikan ( JMP Online ). 2(11), 1259–1270.

Setyosari, P. 2016. Metode Penelitian Pendidikan dan Pengembangan. Jakarta: Kencana Prenada media group.

Siahaan, S. (2023). Peningkatan Hasil Belajar Peserta Didik Dengan Model Pembelajaran Advance Organizer Dalam Pokok Bahasan Materi Anak SMA Boleh Pacaran Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama. 2(1).

Sidik, A. I., Ashari, H., & Maftukhin, H. A. (2016). Efektivitas Model Pembelajaran Anchored Instruction (AI) terhadap Penguasaan Konsep Fisika dan Hasil Belajar Siswa Kelas X SMA Muhammadiyah Purworejo Tahun Pelajaran 2015/2016. Radiasi, 9(2), 59–64.

Sohilait, Emy. (2021). Buku Ajar: Evaluasi Pembelajaran Matematika. Depok: Rajawali Pers.

Sugiyono. 2010. Statistik untuk Penelitian. Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. 2011. Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R & D. Bandung: Alfabeta.

Sunasuan, P., & Songserm, U. (2021). Using Advance Organizer Model to Influence the Meaningful Learning of New Concepts for ESL Learners in a Collaborative Classroom. 12(September), 129–143.

Sundayana, R. 2016. Statitstika Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Sungkawan, R., & Moltan. (2013). Physic With Advance Organizer Learning Based Experiment Toward Students ’Physic Learning Achievement. Jurnal Pendidikan Fisika, 2(2), 73–80.

Syahputra, E. (2018). Pembelajaran Abad 21 dan Penerapannya. Prosiding Seminar Nasional SINASTEKMAPAN, I(November), 1276–1283.

Thahir, A., Diani, R., & Permana, D. (2020). Advance Organizer Model in Physics Learning : Effect Size Test on Learning Activities and Students ’ Conceptual understanding Advance Organizer Model in Physics Learning : Effect Size Test on Learning Activities and Students ’ Conceptual understanding.

Trianto, T. 2014. Mendesain Model Pembelajaran Inovatif, Progresif, dan Kontekstual. Surabaya: Prenada Media Grup.

Widia, W., Sarnita, F., Fathurrahmaniah, F., & Atmaja, J. P. (2020). Penggunaan Strategi Mind Mapping Untuk Meningkatkan Penguasaan Konsep Siswa. Jurnal Ilmiah Mandala Education, 6(2), 467–473.

Yulianti, E., & Zhafirah, N. N. (2020). Peningkatan Kemampuan Penalaran Ilmiah Siswa Sekolah Menengah Pertama Melalui Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing. Jurnal Penelitian Pendidikan IPA, 6(1), 125.

Zaenab, S., Mahrus, M & Gunada, I.W. 2019. Analisis Tingkat kemampuan Pemecahan Masalah Getaran Harmonis melalui Model Pembelajaran Perubahan Konspetual.Jurnal Pendidikan Fisika dan Teknologi.(3)1.100- 109

Z, Y. R., & Rachmawati, H. (2015). Model Pembelajaan Advance Organizer dengan Pendekatan Saintifik untuk Meningkatkan Kemampuan Koneksi Matematis. 3, 1107–1114.

Downloads

Published

2023-12-15

Issue

Section

Articles