Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) Berbasis PBL untuk Meningkatkan Hasil Belajar Fisika

Authors

  • Kholida Ismatulloh FMIPA, Universitas Hamzanwadi
  • Yosi Nur Kholisho Prodi Pendidikan Informatika, FMIPA, Universitas Hamzanwadi
  • Bq. Malika Hr Prodi Pendidikan Informatika, FMIPA, Universitas Hamzanwadi
  • Baiq Desi Dwi Arianti Prodi Pendidikan Informatika, FMIPA, Universitas Hamzanwadi

DOI:

https://doi.org/10.29408/kpj.v8i1.25801

Keywords:

LKPD, Problem Based Learning (PBL), physics learning outcomes, research and development

Abstract

This research aims to determine the effectiveness and response of students to the Student Worksheet (LKPD) that was developed. The type of research is research and development with a "one group pretest-posttest design". Population in this research were class VIII students at SMP 3 Selong. The instruments used are interview sheets, observation sheets, product validation, student response questionnaire sheets, teacher response questionnaire sheets, learning device validation sheets, evaluation question sheets. The research results were analyzed using the method quantitative descriptive. The results of the analysis of pre-test and post-test evaluation questions increased, showing an average N-gain  0.70 with an average pre-test score of 23.97 and an average post-test score of 81.47. The t test results show that t calculated > t (0.05)(66), namely 30.40 > 1.66. This indicates that Problem Base Learning (PBL) based LKPD is effective in improving students' physics learning outcomes.

References

Adrianto, H., Ulinniam, U., Purwanti, E. W., Yusal, M. S., Widyastuti, D. A., Sutrisno, E., Tamaela, K. A., Dailami, M., Purbowati, R., & Hasibuan, A. K. H. (2021). Bioteknologi.

Ainia, D. K. (2020). Merdeka belajar dalam pandangan Ki Hadjar Dewantara dan relevansinya bagi pengembanagan pendidikan karakter. Jurnal Filsafat Indonesia, 3(3), 95–101.

Asyhari, A., & Silvia, H. (2016). Pengembangan media pembelajaran berupa buletin dalam bentuk buku saku untuk pembelajran IPA terpadu. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika Al-Biruni, 5(1), 1–13.

Dewi, N. R., & Akhlis, I. (2016). Pengembangan perangkat pembelajaran IPA berbasis pendidikan multikultural menggunakan permainan untuk mengembangkan karakter siswa. Unnes Science Education Journal, 5(1).

Hamidah, N., Haryani, S., & Wardani, S. (2018). Efektivitas lembar kerja peserta didik berbasis inkuiri terbimbing untuk meningkatkan hasil belajar siswa. Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia, 12(2).

Indriyani, L. (2019). Pemanfaatan media pembelajaran dalam proses belajar untuk meningkatkan kemampuan berpikir kognitif siswa. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP, 2(1), 17–26.

Lestari, S. W., Subhan, M., & Pratama, D. (2021). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) IPA Berbasis Model Problem Based Learning (PBL) Di Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Dharma PGSD, 1(2), 162–172.

Musta, R. (2023). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik Berbasis Inkuiri Terbimbing Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Koloid. Jurnal Pendidikan Kimia FKIP Universitas Halu Oleo, 8(1), 47–57.

Sardiman, A. M. (2011). Interaksi Dan Motivasi Belajar Mengajar/Sardiman AM.

SITI, F. (2022). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik (Lkpd) Berbasis Problem Based Learning (Pbl) Dalam Proses Pembelajaran Fisika Pada Materi Usaha Dan Energi. UIN RADEN INTAN LAMPUNG.

Yamin, M., & Syahrir, S. (2020). Pembangunan pendidikan merdeka belajar (telaah metode pembelajaran). Jurnal Ilmiah Mandala Education, 6(1).

Downloads

Published

2024-04-30

Issue

Section

Articles