Implementasi Discussion-Comparison Method with Critical Analysis dan Learning Community Extended untuk Meningkatkan Aktivitas Belajar Mahasiswa
DOI:
https://doi.org/10.29408/kpj.v8i2.27276Keywords:
Discussion-Comparison Method, Critical Analysis, Learning Community ExtendedAbstract
Low teacher ability can result in low student learning activities and also unsatisfactory learning outcomes obtained. This classroom action research aims to determine the application of the Discussion-Comparison Method with Critical Analysis based on Learning Community Extended(DCM-CA& LCE) to increase learning activities student. This research was carried out in three cycles, where each cycle consisted of The implementation of this research was carried out in 3 cycles, each cycle through stages (1) action preparation stage, including diagnostic and therapeutic stages, (2) action implementation stage, (3) monitoring stage and evaluation, as well as (4) analysis and reflection stages. The subjects of this research were students in the third semester of Mahasiswa Semester III Matakuliah Teknologi Pembelajaran Biologi 2 sks Program Studi Pendidikan Biologi FKIP Universitas Muhammadiyah Bengkulu. Research time: Odd Semester Academic Year 2023/2024 (September 2023-January 2024) with a total of 30 students. Activity data and learning outcomes were collected using the observation method via Observation Sheets. The results of the research showed that there was an increase in student learning activity from cycle I to cycle III in the Good category from 16.6% to 53.57%, an increase of 36.7%.
References
Atmojo,S.E, Lukitoaji, B.D,. 2020. Penerapan Review Kritis Artikel Ilmiah Dalam Perkuliahan Metodologi Penelitian, School Education Journal SEJ Vol. 10 No. 3 pp.189-196
Anggreiny, G. I., Aseptianova, Nawawi, S. 2020. Analisis Aktivitas Belajar Siswa Kelas X Pada Mata Pelajaran Biologi di SMA Negeri 10 Palembang. Jurnal Mangifera Edu, Volume 4, Nomor 2, Januari 2020, pp 157-166
Eferi, Mon, 2018, Peningkatan Aktivitas Belajar Siswa Dalam Mata Pelajaran Biologi Melalui Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Two Stay – Two Stray (TS-TS) dI Kelas XII IPA.1 SMAN 1 PASAMAN. Jurnal Manajemen Pendidikan Vol 03. No 01 pp.103-113
Gomillion,D,. Becker, A,. George,J. Scialdon,M,. 2020. Learning How to Teach: The Case for Faculty Learning Communities. Information Systems Education Journal (ISEDJ) Vol 18 Nomor 4 pp. 74-79
Hatimah, Ihat. 2014. Metode Pembelajaran. Bandung: Rizqi Press
Heriati, 2019. Peningkatan Aktifitas dan Hasil Belajar Biologi Siswa Melalui Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Pair And Share (TPS) Kelas XI SMA Negeri 4 Soppeng. Prosiding Seminar Nasioal Biologi VI UNS Solo hal. 317-329
Irwandi.2020. Strategi Pembelajaran Biologi Lesson Study, Literasi Sains dan Blended Learning. Bandung: Pustaka Reka Cipta
Irwandi,. Hasan,R. 2021. Improving the Ability of Formulating High-Level Questions Through the Discussion-Comparison Method with Critical Analysis, BIOEDUSCIENCE, Vol. 5, No. 2, pp. 178-182, 2021
Jaya, Putu Agus Eka Sedana, 2023, Penerapan Model Pembelajaran Flipped Classroom dengan Integrasi Diferensiasi Produk untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Ekonomi Siswa Kelas XII IPS 1 SMA Negeri 2 Busungbiu. Ekuitas: Jurnal Pendidikan Ekonomi Volume 11, Number 1, Tahun 2023, pp. 131-142
Maasaki, Sato. 2014. Dialog dan Kolaborasi di Sekolah Menengah Pertama Praktek ”Learning Community” Bandung: Pelita
Rustamadji., Sidiq,N., Herningsih., Triyoso,A,.2017. Pendidikan Kecakapan Hidup Sebuah Filosofi General Education. Yogyakarta: Indomedia Pustaka.
Rosadi, C. D. 2014. Meningkatkan Aktivitas Dan Prestasi Belajar Siswa Dalam Pembelajaran Relasi dan Fungsi Melalui Penerapan PBL Pada Siswa Kelas VIII A SMP Harapan Mulia Tahun Pelajaran 2013/2014. Skripsi. Jurusan Pendidikan Matematika Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Mahasaraswati. Denpasar.
Sadiman, A.S., Rahardjo, R., Haryono, A. dan Rahardjito. 2010. Media Pendidikan (Penertian, Pengembangan, dan Pemanfaatannya). Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.
Susanto, H. P. (2016). Analisis Hubungan Kecemasan, Aktivitas, dan Motivasi Berprestasi dengan Hasil Belajar Matematika Siswa. Jurnal Tadris Matematika, 9 (2), 134-147.
Sudijono, A. 2009. Pengantar Statistik Pendidikan. Jakarta: Raja Grafindo
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Kappa Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Semua tulisan pada jurnal ini menjadi tanggungjawab penuh penulis. Jurnal Kappa memberikan akses terbuka terhadap siapapun agar informasi dan temuan pada artikel tersebut bermanfaat bagi semua orang. Jurnal Kappa dapat diakses dan diunduh secara gratis, tanpa dipungut biaya, sesuai dengan lisensi creative commons yang digunakan