Pengaruh Model Pembelajaran Treffinger Terhadap Kemampuan Berpikir Kreatif Peserta Didik pada Materi Gelombang Bunyi

Authors

  • Sutrisno Sutrisno Universitas Sulawesi Barat
  • Kartika Hajati Universitas Sulawesi Barat
  • Muhammad Zulfikar Abubakar Universitas Sulawesi Barat

DOI:

https://doi.org/10.29408/kpj.v9i3.32239

Keywords:

Model Pembelajaran Treffinger, Kemampuan Berpikir Kreatif, Gelombang Bunyi

Abstract

Type of this research is quasi-experimental researh with nonequivalent control group design. Purpose of this research was to determine the effect of Treffinger learning model on students’ creative thinking skills in soundwave material in class XI science major MAN 1 Majene. Data collection techniques through creative thinking ability test instruments. Data were analyze with the n-gain descriptive statistical approach and inferential parametric statistics using t-test. The result of this research showed there was significant difference between the two class groups with collective n-gain distribution index for experimental class is 0.81 in the high category and 0.65 in the control class in medium category. The results of the t hypothesis test show that there is an influence of the Treffinger learning model on the creative thinking ability in soundwave material in class XI science major MAN 1 Majene. Future research can broaden the study by applying this model to various educational levels or by comparing it with other creative learning models to examine its relative effectiveness. In addition, further studies are needed to explore students’ affective aspects and scientific process skills as the impact of the sustainable implementation of the Treffinger model.

References

Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. (2013). Lampiran Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Nomor 81A Tahun 2013 tentang Implementasi Kurikulum: Pedoman Umum Pembelajaran. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Khotimah, H. (2018). Efektivitas strategi pembelajaran scaffolding terhadap pemahaman konsep peserta didik dan self efficacy peserta didik pada pembelajaran fisika di SMA 5 Bandar Lampung [Tesis, UIN Raden Intan Lampung]. http://repository.radenintan.ac.id/id/eprint/5432

Latifah, S. (2015). Pengaruh model pembelajaran tipe Time Token berbantu puzzle terhadap kemampuan berpikir kritis peserta didik kelas X pada materi gelombang. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika Al-Biruni, 4(1), 1–14.

Latifah, S., Basyar, S., & Bangun, S. (2019). Pengaruh model pembelajaran Treffinger terhadap pemahaman konsep dan kecakapan berpikir rasional peserta didik. Jurnal Pendidikan Fisika Universitas Muhammadiyah Metro, 7(2), 156–169. https://doi.org/10.24127/jpf.v7i2.2248

Maradona. (2013). Analisis keterampilan proses sains siswa kelas XI IPA SMA Islam Samarinda pada pokok bahasan hidrolisis melalui metode eksperimen. Prosiding Seminar Nasional Kimia.

Munandar, U. (2009). Pengembangan kreativitas anak berbakat. Rineka Cipta.

National Research Council. (1996). National science education standards. National Academy Press

Nurlaila, S., Putri, D. P., & Handayani, A. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Treffinger terhadap Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa pada Pembelajaran Fisika. Jurnal Pendidikan Fisika Indonesia, 18(3), 215–224.

Nursilawati, I., Nurhikmayati, I., & Santoso, E. (2019). Model pembelajaran Treffinger untuk meningkatkan kemampuan berpikir kreatif matematis siswa. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Majalengka.

Rahman, A., & Salmawati, S. (2024). Efektivitas bimbingan belajar informal tatap muka siswa kelas VI pasca pandemi Covid-19. Jurnal Bintang Pendidikan Indonesia, 2(4), 23–35

Rahman, A., & Fitriani, N. (2020). Penerapan Model Treffinger untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif dan Hasil Belajar IPA. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika Al-Biruni, 9(2), 189–198.

Sani, R. A., Rahmatsyah, & Bunawan, W. (2019). Soal fisika HOTS. Bumi Aksara.

Sanjaya, W. (2016). Strategi pembelajaran berorientasi standar proses pendidikan. Prenadamedia Group.

Sari, Y. I., & Putra, D. F. (2019). Pengaruh model pembelajaran Treffinger terhadap kemampuan berpikir kritis dan kreatif mahasiswa Universitas Kanjuruhan Malang. Jurnal Pendidikan Geografi, 20(2). http://dx.doi.org/10.17977/jpg.v2012.290

Sari, W. P., Suyanto, E., & Suana, W. (2017). Analisis pemahaman konsep vektor pada siswa. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika Al-Biruni, 6(2), 159–168. https://doi.org/10.24042/jipfalbiruni.v6i2.1743

Subakti, H., & Handayani, E. S. (2020). Pengaruh bimbingan belajar terhadap hasil belajar Bahasa Indonesia siswa kelas tinggi di sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 5(1), 247–255

Sundayana, R. (2020). Statistika penelitian pendidikan. Alfabeta.

Suryani, T., & Kurniawan, E. (2021). Efektivitas Model Treffinger terhadap Peningkatan Kreativitas dan Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Sains, 8(2), 155–164.

Widana, I. W., & Septiari, K. L. (2021). Kemampuan berpikir kreatif dan hasil belajar matematika siswa menggunakan model pembelajaran project based learning berbasis pendekatan STEM. Jurnal Elemen, 7(1), 209–220. https://doi.org/10.29408/jel.v7i1.3031

Downloads

Published

2025-12-16

Issue

Section

Articles