Metode Think-Pair-Share Dengan Analisis Artikel Untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Tingkat Tinggi Mahasiswa

Hikmawati Hikmawati, Haerunisyah Sahidu, Syahrial Ayub

Abstract


The purpose of this study was to describe the application of the think-pair-share method with article analysis to improve students' higher order thinking skills. This type of research is pre-experimental with research subjects, namely students who take the Physics Learning Strategy course, academic year 2020/2021, at one of the universities in Mataram, totaling 27 people. The research design used was One Group Pre-test and Post-test Design. The instrument used in this study was a test of higher order thinking skills. The level of higher order thinking skills of students is calculated as a percentage, with 5 categories. The increase in score is calculated using N-gain, with 3 criteria. The results showed that the level of high-order thinking skills of students at the pre-test was 49 with a very low category, while at the time of the post-test it was 83 in the good category. The N-gain score is 68 with moderate criteria. Thus, the application of the think-pair-share method with article analysis can improve students' higher-order thinking skills in the Physics Learning Strategy course.

Keywords


higher order thinking skill; think pair share

Full Text:

PDF

References


Arikunto, Suharsimi. 2006. Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.

Astriani, N. (2017). Upaya Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Dalam Pembelajaran Matematika Melalui Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Pair Share (TPS) Kelas VII C SMP Negeri 11 Yogyakarta. Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas PGRI Yogyakarta.

Ayuningtyas, A., D. (2015). Eksperimentasi Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Pair Share (TPS) Ditinjau Dari Kemandirian Belajar Siswa Kelas VIII SMP Negeri Di Kota Yogyakarta. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, Vol 3 No. 2, 452-466.

Dinaqi, A., A., N., Rakhmat, C., & Nugraha, F. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Think, Pair, and Share Terhadap Peningkatan Hasil Belajar Siswa Pada Pembelajaran IPS di Kelas V SD Negeri I Bojonggambir. 4th National Seminar on Guidance and Counseling (SNBK 2019) and Workshop on Pedagogical Theory and Practice (WTPP 2019). SHEs: Conference Series, 2 (2), 80 – 87.

Ekawati, H. (2016). Perbedaan Penerapan Model Pembelajaran Pembelajaran Kooperatif Tipe Think-Pair-Share Dan Pembelajaran Konvensional Pada Kelas VII SMP Negeri 10 Samarinda. Jurnal Pendas Mahakam,Vol. 1 (1), 54-64.

Fitrihidajati, H., Indah, N., K., & Susantini, E. (2010). Penerapan Perangkat Pembelajaran Biologi Berbasis Kooperatif Tipe Think Pair Share (TPS) Untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Di SMA Sejahtera Surabaya. Seminar Nasional Pendidikan Biologi FKIP UNS 2010.

Florentina, N. & Leonard. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Terhadap Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Siswa. Jurnal Formatif, 7 (2), 96-106.

Hake, R. 1999. Analyzing Change/ Gain Score. Indiana: Indiana University.

Hariyadi, Alimin, A., A. & Eti Ramaniyar, E. (2019). Pengaruh Metode Pembelajaran Brainstorming Terhadap Keterampilan Menulis Artikel Ilmiah. Jurnal Pendidikan Bahasa, Vol. 8, No. 2, 330-341.

Hikmawati, H., Sahidu, C., Kosim, K., Sutrio, S., Gunawan, G. (2020). Tahap Define dalam Pengembangan Perangkat Pembelajaran Berbasis STEM untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Tingkat Tinggi Mahasiswa. Kappa Journal, 4(2), 149-157.

Ilham & Budhi, W. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Pair Share Terhadap Prestasi Belajar Fisika Pokok Bahasan Getaran Dan Gelombang. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika-COMPTON, Volume 5, Nomor 1, 62-69.

Ita. (2018). Keterampilan Berpikir Tingkat Tinggi dan Hasil Belajar Kognitif Siswa melalui Pembelajaran Kooperatif Berbasis Inkuiri. (Student’s High Order Thinking Skill and Their Cognitive Achievement Through Cooperative Learning Based on Inquiry). BIOEDUKASI: Jurnal Pendidikan Biologi, Volume 11, Nomor 1, 23-28.

Kurniawan, D, Wahyuningsih, T., & Sari, D., N. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Pair Share dengan Menggunakan Power Point Terhadap Hasil Belajar Matematika. Jurnal Pendidikan Matematika (Kudus), Volume 3, Nomor 1, 59-72. DOI: http://dx.doi.org/10.21043/jpm.v3i1.7149

Latifah, S., S. & Luritawaty, I., P. (2020). Think Pair Share sebagai Model Pembelajaran Kooperatif untuk Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis. (Think Pair Share Type Cooperative Learning Model to improve Mathematical Problem Solving Ability). Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, Volume 9, Nomor 1, 35-46.

Meiharty, F. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Pair Share Untuk Memperbaiki Proses Pembelajaran Dan Meningkatkan Hasil Belajar IPS Siswa Kelas V SD Negeri 21 Balai Makam Kecamatan Mandau. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Riau, Volume 7, Nomor 2, 312-320.

Mitasari, Z & Prasetiyo, N., A. (2016). Penerapan Metode Diskusi-Presentasi Dipadu Analisis Kritis Artikel melalui Lesson Study untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep, Kemampuan Berpikir Kritis, dan Komunikasi. Jurnal BIOEDUKATIKA, Vol. 4 No. 1, 11-14.

Mukhoyyaroh, S. & Jazil, S. (2013). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe TPS (Think Pais Share) Terhadap Pemahaman Siswa Pada Mata Pelajaran Fiqih Kelas VII MTs Al Irsyadiyah Dermolemahbang Sarirejo Lamongan. Jurnal Pendidikan Agama Islam, Vol 1, No 1, 22-24.

Mutia, T., Agustina, S., Suroso, & Akhmad, R. (2020). Pengaruh Pembelajaran Kooperatif Model Think Pair Share (TPS) Terhadap Hasil Belajar Geografi. Geodika: Jurnal Kajian Ilmu dan Pendidikan Geografi, Volume 4 Nomor 2, 210-219. DOI: 10.29408/geodika.v4i2.2869.

Nikmah, F., L. (2018). Penerapan Strategi Pembelajaran Kooperatif Think Pair Share (TPS) Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Kelas X MIPA 4 MAN 1 Kota Kediri Pada Materi Vertebrata. Artikel Skripsi Universitas Nusantara PGRI Kediri.

Perawati, Sukendro, & Sulistyo, U. (2020). Penerapan Model Kooperatif Tipe Think Pair Share untuk Meningkatkan Partisipasi Siswa pada Materi Pembelajaran IPA di Kelas VI SDN 113 Kota Jambi. JURNAL GENTALA PENDIDIKAN DASAR, Vol.5 No. I, 42-61. DOI: https://doi.org/10.22437/gentala.v5i1.9425

Purwantika, F., Yensy, N., A., & Agustinsa, R. (2020). Pebedaan Proses Belajar Matematika Siswa Yang Menggunakan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Pair Share (TPS) Dengan Pembelajaran Ekspositori. Jurnal Penelitian Pembelajaran Matematika Sekolah (JP2MS), Volume 4, No.1, 1-8. DOI: https://doi.org/10.33369/jp2ms.4.1.1-8

Purwanto, M., N. (2004). Prinsip-Prinsip dan Teknik Evaluasi Pengajaran. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Rahayu, P., Ulfah, M., Dewi, L., R. (2013). Pembelajaran Analisis Artikel Ilmiah Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Ilmiah. Seminar Nasional X Pendidikan Biologi FKIP UNS (SEMBIO). Surakarta: Universitas Sebelas Maret.

Raharja, N., M., G., Kristiantari, M., G., R., & Manuaba, I., B., S. (2019). Model Pembelajaran Think Pair Share Berpengaruh Terhadap Kompetensi Pengetahuan IPA Siswa Kelas V SD. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaan IPA Indonesia, Volume 9 Nomor 3, 95-103.

Rismaningtyas, R., Y., Sujatmiko, P., Ira Kurniawati, I. (2019). Eksperimentasi Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Pair Share (TPS) pada Materi Pokok Trigonometri Ditinjau dari Minat Belajar Matematika Siswa Kelas X Semester Ii Sma Negeri 6 Surakarta Tahun Pelajaran 2018/2019. Jurnal Pendidikan Matematika dan Matematika (JPMM) Solusi, Vol. III 4, 370-382.

Sanjaya, B., Wati, M., & An’nur, S. (2013). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Melalui Penerapan Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Pair-Share (TPS). Berkala Ilmiah Pendidikan Fisika, Vol. 1 no, 3, 278-289.

Selegi, S., F. (2019). Analisis Kemampuan Higher Order Thinking Skill (HOTS) Melalui Creative Problem Solving (CPS) Untuk Meningkatkan Kemampuan Kognitif Mahasiswa. Jurnal Swarnabhumi, Vol. 4, No.1, 24-34.

Syahwi, S., A., Muhiddin, N., H., & Ramlawati. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Pair Share (TPS) Terintegrasi Praktikum Terhadap Hasil Belajar IPA. Jurnal IPA Terpadu, 4 (1), 1-11.

Yuliana, Y., Hikmawati, H., & Wahyudi, W. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Berbantuan Peta Konsep Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Peserta Didik. Kappa Journal, 4(1), 85-92.




DOI: https://doi.org/10.29408/kpj.v5i1.3328

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Kappa Journal

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Creative Commons License
Kappa Journal by http://e-journal.hamzanwadi.ac.id/index.php/kpj is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

View my stats