Pengembangan Perangkat Pembelajaran Model PBL Berbantuan Simulasi PhET untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi

Authors

  • Arman Rizal Gunawan Universitas Mataram
  • Hikmawati Hikmawati Universitas Mataram
  • I Wayan Gunada Universitas Mataram
  • Susilawati Susilawati Universitas Mataram

DOI:

https://doi.org/10.29408/kpj.v5i2.3973

Keywords:

Learning Device, Problem Based Learning Model, PhET simulation, higher-order thinking skills

Abstract

This development research aims to produce a product in the form of a physics learning device with a problem based learning model on Momentum and Impulse material to improve students' higher-order thinking skills. The type of research is Research and Development (R&D) with a 4D model consisting of Define, Design, Develop, and Disseminate. The products developed are syllabus, online learning implementation plans, student worksheets equipped with PhET simulation instructions, and higher order thinking ability test instruments. Product validity was assessed by five validators with Likert scale analysis. Furthermore, the effectiveness of the device is determined from a limited trial to get the N-gain value. The results of the study based on the validator's assessment showed that the overall device developed had an average value of above 3.00 in the good category, then the average N-gain test results obtained a value of 0.34 in the medium category. Thus, it can be concluded that the development of problem based learning physics learning tools on Momentum and Impulse material is valid, and effective for improving students' higher order thinking skills.

References

Akbar, S. 2013. Instrumen Perangkat Pembelajaran. Bandung: Remaja Rosdakarya Offset

Anderson, L.W., dan Krathwohl, D.R. 2001. A Taxonomy for Learning, Teaching, and Assesing: A revision of Bloom’s Taxonomy of Education Objectives. New York: Addison Wesley Longman, Inc.

Arends, Richard I. 2007. Learning to Teach: Belajar untuk Mengajar (Edisi 7 Jilid 1). Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Arham, U. U., & Dwiningsih, K. (2016). Keefektifan Multimedia Interaktif Berbasis Blended Learning untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Kwangsan:Jurnal Teknologi Pendidikan, 4(2),111.

Gunawan. 2017. Keterampilan Berpikir dalam Pembelajaran Sains. Mataram: Arga Puji Press.

Gunawan, G., Harjono, A., & Sahidu, H. 2015. Pengembangan Model Laboratorium Virtual Berorientasi Pada Kemampuan Pemecahan Masalah Bagi Calon Guru Fisika. Jurnal Materi dan Pembelajaran Fisika 5(2), 41-46.

Gunawan, G., Harjono, A., & Sutrio, S. 2015. Multimedia Interaktif dalam Pembelajaran Konsep Listrik Bagi Calon Guru. Jurnal Pendidikan Fisika dan Teknologi 1(1), 9-14.

Hikmawati, H., Rokhmat, J., & Sutrio, S. 2018. Penyuluhan Pembuatan Media Tiga Dimensi dan Penerapannya Melalui Model Siklus Belajar 5E Pada Guru-Guru di MGMP Fisika Se-Lombok Barat. Jurnal Pendidikan dan pengabdian Masyarakat, 1(1).

Manikowati, Nf., & Iskandar, D.( 2018). Pengembangan Model Mobile Siswa SMA. Kwangsan: Jurnal Teknologi Pendidikan, (1), 23.

Nuryanto, A. P. 2018. Pengembangan Perangkat Pembelajaran Fisika Berbasis Problem Based Learning Untuk Meningkatkan Prestasi Dan Minat Belajar Peserta Didik SMA. Yogyakarta: Lembaga Penelitian Universitas Negeri Yogyakarta.

Prihatiningtyas, S., Prastowo, T., & Jatmiko, B. (2013). Imlementasi simulasi phet dan kit sederhana untuk mengajarkan keterampilan psikomotor siswa pada pokok bahasan alat optik. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 2(1), 18– 22.

Prihatiningtyas, S., Prastowo, T., & Jatmiko, B. (2013). Imlementasi simulasi phet dan kit sederhana untuk mengajarkan keterampilan psikomotor siswa pada pokok bahasan alat optik. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 2(1), 18– 22.

Rusman, Kurniawan, D, dan Riyana, C. 2013. Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi dan Komunikasi. Jakarta: PT Rajagrafindo Persada.

Rusman. 2014. Model-model Pembelajaran (Mengembangkan Profesionalisme Guru). Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Sudjana, Nana.2009. Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Sugiyono. 2012. Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&B. Bandung: Alfabeta

Suharta, Luthan, dan Putri, L. A., 2013, Application of Cooperative Problem-Based Learning Model to Develop Creativity and Foster Democracy, and Improve Student Learning Outcomes in Chemistry in High School, Journal of Education and Practice, Vol 4, No 25, Hal. 55- 60.

Sukiyasa Kadek dan Sukoco. (2013). Pengaruh Media Animasi Terhadap Hasil Belajar dan Motivasi Belajar Siswa Materi Sistem Kelistrikan Otomotif. Jurnal Pendidikan Vokasi, 3(1).

Trianto, 2014. Mendesain Model Pembelajaran Inovatif, Progresif, dan Kontekstual. Jakarta: Prenadamedia Group.

Warsita, B. 2013. Perkembangan Definisi dan Kawasan Teknologi Pembelajaran Serta Perannya dalam Pemecahan Masalah Pembelajaran. Kwangsan: Jurnal Teknologi Pendidikan, 1(2), 72.

Yunita, N., Zahara, L., & Syahidi, K. (2020). Pengaruh Model Problem Based Learning (PBL) Melalui Lesson Study Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa. Kappa Journal, 4(2), 233–239. https://doi.org/10.29408/kpj.v4i2.2756

Downloads

Published

2021-12-30

Issue

Section

Articles