Pembelajaran Fisika Kuantum Menggunakan Model Blended Learning untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis

Aris Doyan, Susilawati Susilawati, Saprizal Hadi Saputra, Syamsul Hakim

Abstract


This research was conducted in one class with a sample consisting of 42 students. This study aims to determine the improvement of students' critical thinking skills by implementing learning using the Blended Learning model. The results of this study are in the form of a description based on the value obtained from each critical thinking indicator and the average of the overall critical thinking indicators. Based on the results of the analysis, the average value of the critical thinking indicator score is 69.00, this shows that the Blended Learning learning model can help improve students' thinking skills in the critical category.

Keywords


Fisika Kuantum; Model Blended Learning ;emampuan Berpikir Kritis

Full Text:

PDF PDF

References


Bibi, S. Jati, H. (2015). Efektivitas model blended learning terhadap motivasi dan tingkat pemahaman mahasiswa mata kuliah algoritma dan pemrograman. Jurnal Pendidikan Vokasi, 5 (1), 74-87.

Dewantara, D. Mahmudah, S. Ramadayanti, S. Syafriansyah. (2021). Analisis Kemampuan Menyelesaikan Masalah Berdasarkan Taksonomi SOLO (Structure of Observed Learning Outcomes) pada Materi Fenomena Kuantum. Prosiding Seminar Nasional Sains (pp. 430-434). Unindra.

Doyan, A. (2015). Penerapan Model Pembelajaran Kuantum Pada Matakuliah Fisika Kuantum Ditinjau dari Motivasi Berprestasi. Jurnal Pendidikan Fisika dan Teknologi, 1(1), 1-8.

Doyan, A. Susilawati. (2020). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Berbasis Masalah Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Mahasiswa Calon Guru Pada Materi Fisika Kuantum. Kappa Journal, 4 (2), 113-120.

Handhika, J. Fatmaryanti, S. D. Khasanah, W. N. Viyanti, Budiarti, I. S. (2020). Pembelajaran Sains di Era Akselerasi Digital. Jawa Timur: CV. AE Media Grafika.

Handriani, L. S. Harjono, A. Doyan, A. (2015). Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terstruktur Dengan Pendekatan Saintifik Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Dan Hasil Belajar Fisika Siswa. Jurnal Ilmiah Penelitian dan Pembelajaran Fisika, 1 (3), 211-220.

Herayanti, L. Fuaddunnazmi, M. Habibi. (2017). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Fisika Berbasis Moodle. Jurnal Pendidikan Fisika dan Teknologi (JPFT), 3 (2), 197-206. DOI: 10.29303/jpft.v3i2.412.

Hidayatulloh, A. Malikah, Hr. B. Hardani. (2018). Peningkatan Metakognitif Mahasiswa Fisika Pada Mata Kuliah Fisika Kuantum. Kappa Journal, 11 (1), 35-37.

Kartini, Doyan, A. Kosim. Susilawati, Khasanah, B. U. Hakim, S. Muliyadi, L. (2019). Analysis of Validation Development Learning Model Attainment Concept to Improve Critical Thinking Skills and Student Learning Outcomes. Journal of Research in Science Education, 5(2), 185-188.

Menyelesaikan Masalah Berdasarkan Taksonomi SOLO (Structure of Observed Learning Outcomes) pada Materi Fenomena Kuantum. Prosiding Seminar Nasional Sains (pp. 430-434). Unindra.

Nurmayani, L. Doyan, A. Verawati, N. N. S. S. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Peserta Didik. Pendidikan Fisika dan Teknologi, 4 (1), 98-104.

Palera, V. Anriani, N. Hadi, FS. C. A. (2019). Pengaruh Model Blended Learning Berbantuan Video Interaktif Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa. Algoritma Journal of Mathematics Education (AJME), 1 (2), 103-116.

Rahman, M. M. Doyan, A. Sutrio. (2021). The Effectiveness of Video-Assisted Multi-Representation ApproachLearning Tools to Improve Students' Critical Thinking Ability. Journal of Research in Science Education, 7 (special Issue), 56-50.

Rizaldi, D. R. Makhrus, M. Doyan, A. (2019). Analisis Tingkat Kemampuan Berpikir Kritis Dengan Model Perubahan Konseptual Ditinjau Dari Gaya Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Fisika dan Teknologi, 5 (1), 74-81.

Suana, W. Raviany, M. Sesunan, F. (2019). Blended Learning Berbantuan Whatsapp: Pengaruhnya Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Dan Kemampuan Pemecahan Masalah. Jurnal Ilmiah Penelitian dan Pembelajaran Fisika. 5 (2), 1-7. DOI: http://dx.doi.org/10.30870/gravity.v5i2.4990.

Susilawani. Doyan, A. Ayub, S. (2019). Perbedaan Keterampilan Generik Sains antara Model Pembelajaran Berbasis Masalah Dengan Inkuiri Terbimbing Ditinjau dari Kemampuan Berpikir Kritis Siswa SMA. Pendidikan Fisika dan Teknologi, 5 (1), 16-24.

Triyanti, M. (2022). Pengaruh Problem Based Learning Berbasis Blended Learning Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa di SMA Negeri 4 Rejang Lebong. Linggau Journal Science Education, 2 (1), 67-76.

Wibowo, H. (2020). Pengantar Teori-Teori Belajar dan Model-Model Pembelajaran. Jakarta: Puri Cipta Media.




DOI: https://doi.org/10.29408/kpj.v6i1.5864

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Kappa Journal

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________

KAPPA Journal
Program Studi Pendidikan Fisika
FMIPA, Universitas Hamzanwadi
Jln. TGKH. M. Zainuddin Abdul Madjid No. 132 Pancor Selong, Lombok Timur, NTB, 83611, Telp. (0376) 21394, 22953, Fax. (0376) 22953,
Email: kappajournal@hamzanwadi.ac.id,
Website: http://e-journal.hamzanwadi.ac.id/index.php/kpj

Creative Commons License
Kappa Journal is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

View KAPPA Stats