Pengaruh Model Guided Discovery Learning Berbantuan Media Simulasi PhET Terhadap Prestasi Belajar Fisika Peserta Didik

Authors

  • Baiq Nabila Saufika Prodi Pendidikan Fisika, Jurusan Pendidikan MIPA, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Mataram
  • Syahrial Ayub Prodi Pendidikan Fisika, Jurusan Pendidikan MIPA, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Mataram
  • Aris Doyan Prodi Pendidikan Fisika, Jurusan Pendidikan MIPA, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Mataram

DOI:

https://doi.org/10.29408/kpj.v6i2.6678

Keywords:

Model Guided Discovery Learning, PhET Simulation Media, Learning achievement

Abstract

The research is aimed to influence of guided discovery learning model assisted by PhET simulation media on students' learning achievement in physics. The type of research used is quasi-experiment research with a nonequivalent control group design. The population used is the students of class X IPA SMAN 1 Kediri. Sampling using saturated sampling technique with all members of the population as a sample, where class X IPA 1 is the experimental class and X IPA 2 is the control class. The technique of data analysis was carried out by a polled variance t-test. The results of the t-test indicate that the value of    is greater than  at a significant level of 5% so Ha is accepted, which means that students' physics learning achievement on the subject of momentum and impulse has increased after being given treatment. The highest increase occurred in the class using a guided discovery learning model assisted by PhET simulation media. Based on the results of the study, it can be concluded that there is an effect of the guided discovery learning model assisted by PhET simulation media on students' physics learning achievement.

References

Asri, E. Y., & Noer, S. H. (2015). Guided Discovery Learning dalam Pembelajaran Matematika. Prosiding Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika, 891–896.

Handayani, E., & Simamora, P. (2019). Pengaruh Model Discovery Learning Berbantuan Media Phet Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Tingkat Sma Pada Materi Pokok Fluida Dinamis. Jurnal Inovasi Pembelajaran (INPAFI), 7(3), 21–27. http://jurnal.unimed.ac.id/2012/index.php/inpafi

Hariyanto, A. (2016). Pengaruh Discovery Learning Berbantuan Paket Program Simulasi Phet Terhadap Prestasi Belajar Fisika the Effect of Discovery Learning Model With Phet Simulation Aid To Students’ Physics Learning Achievement. Neliti.Com, 1, 365–378.

Hidayat, R., Hakim, L., & Lia, L. (2019). Pengaruh Model Guided Discovery Learning Berbantuan Media Simulasi PhET Terhadap Pemahaman Konsep Fisika Siswa. Berkala Ilmiah Pendidikan Fisika, 7(2), 97. https://doi.org/10.20527/bipf.v7i2.5900

Kemdikbud. (2013). Permendikbud No 68 Tahun 2013 tentang Kerangka Dasar Dan Kurikulum Sekolah Sekolah Menengah Pertama/Madrasah Tsanawiyah. Jakarta:Kemdikbud.

Munadlir, A. (2006). Strategi Sekolah dalam Pendidikan Multikultural. JPSD: Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar, 2(2), 114–130.

Muzakki, M. A., & Madlazim. (2013). Pengembangan Perangkat Pembelajaran IPA Menggunakan Simulasi PHET untuk Melatihkan Keterampilan Proses Sains Siswa SMP/MTs pada Materi Usaha dan Energi. Jurnal Inovasi Pendidikan Fisika, 02(03), 152–156. http://jurnalmahasiswa.unesa.ac.id/index.php/inovasi-pendidikan-fisika/article/view/3677

Nurlaela, L., Euis, I., Samani, M., Suparji, & Buditjahjanto, I. G. P. A. (2019). Strategi Belajar Berpikir Kreatif (Edisi Revisi). Jakarta Utara: PT Mediaguru Digital Indonesia.

Purwanto, C. E., Nughoro, S. E., & Wiyanto. (2012). Penerapan model pembelajaran guided discovery pada materi pemantulan cahaya untuk meningkatkan berpikir kritis. Unnes Physic Education Journal, 1(1), 26–32. http://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/upej

Rohim, F., Susanto, H., & Ellianawati. (2012). Penerapan Model Discovery Terbimbing Pada Pembelajaran Fisika Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif. Unnes Physics Education Journal, 1(1), 1–5.

Sugiyono. (2005). Metodologi Penelitian Administrasi. Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. (2012). Metode Penelitian Bisnis. Bandung: Alfabeta.

Sundayana, R. (2016). Statistika Penelitian. Bandung: Alfabeta.

Syaifulloh, R. B., Jatmiko, B., Fisika, J., Matematika, F., Ilmu, D., & Alam, P. (2014). Penerapan Pembelajaran Dengan Model Guided Discovery Dengan Lab Virtual PhET Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas XI Di SMAN 1 Tuban Pada Pokok Bahasan Teori Kinetik Gas Rizal Bagus Syaifulloh, Budi Jatmiko. Jurnal Inovasi Pendidikan Fisika (JIPF), 03(02), 174–179.

Downloads

Published

2022-12-30

Issue

Section

Articles