Kemampuan Berpikir Kritis Peserta Didik Pada Pembelajaran Fisika Materi Getaran Harmonik Dengan Pendekatan Saintifik

Authors

  • Risma Hidayati Universitas Mataram
  • Muh. Makhrus Prodi Pendidikan Fisika, Jurusan Pendidikan MIPA, FKIP, Universitas Mataram
  • Sutrio Sutrio Prodi Pendidikan Fisika, Jurusan Pendidikan MIPA, FKIP, Universitas Mataram

DOI:

https://doi.org/10.29408/kpj.v6i2.6994

Keywords:

Scientific Approach, Critical Thinking skill

Abstract

. This study aims to determine the critical thinking skills of students on the material of harmonic vibrations at SMAN 1 Praya Tengah through a scientific approach. This research is a development research with 4D model. The population in this study were all students of class X MIPA 1 SMAN 1 Praya Tengah, totaling 24 students. Data collection on critical thinking skills was carried out by conducting a pretest and posttest in the form of a description test of 10 questions. The results of data analysis determine the level of students' critical thinking skills using a scientific approach. The results showed that the scientific approach can improve critical thinking skills with an n-gain score of 0.578 in the medium category. The scientific approach has been successfully applied to improve critical thinking skills.

References

Apriyani Putri, A., Suyanto, E., & Wicaksono, B. A. (2020). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing dengan Praktikum Konversi Energi Panas Ke Lisrik untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis. Kappa Journal, 4(2), 127–135. https://doi.org/10.29408/kpj.v4i2.2351

Arikunto, S. (2010). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.

Darman, R. A. (2020). Belajar dan Pembelajaran. Padang: Guepedia.

Ennis, R.H. (1996). Critical Thinking. USA: Prentice-Hall, Inc.

Fitriana, D., Yusuf, M., & Susanti, E. (2016). Pengembangan Lembar Kerja Siswa Menggunakan Pendekatan Saintifik Untuk Melihat Berpikir Kritis Siswa Materi Perbandingan. Jurnal Pendidikan Matematika, 10(2), 1–17. https://doi.org/10.22342/jpm.10.2.3629.23-38

Gunawan, G., Harjono, A., & Sutrio, S. (2017). Multimedia Interaktif dalam Pembelajaran Konsep Listrik bagi Calon Guru. Jurnal Pendidikan Fisika Dan Teknologi, 1(1), 9–14. https://doi.org/10.29303/jpft.v1i1.230

Gunawan, A. R., Hikmawati, H., Gunada, I. W., & Susilawati, S. (2021). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Model PBL Berbantuan Simulasi PhET untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi. Kappa Journal, 5(2), 166–173. https://doi.org/10.29408/kpj.v5i2.3973

Keyes, G. (2010). Teaching the Scientific Method in the Social Sciences. The Journal of Effective Teaching, 10(2), 18–28.

Kirom, A. (2017). Peran Guru Dan Peserta Didik Dalam Proses Pembelajaran. Al Murabbi, 3(1), 69–80. http://jurnal.yudharta.ac.id/v2/index.php/pai/article/view/893

Makhrus, M., & Hadiprayitno, G. (2012). Penerapan Perangkat Pembelajaran Fisika Berorientasi Pembelajaran IPA Terpadu Tipe Connected. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran (JPP), 19(2), 237–242.

Murtini, W. (2018). The Effectiveness of The Scientific Approach to Improve Student Learning Outcomes. International Journal of Active Learning, 3(2), 86–91. http://journal.unnes.ac.id/nju/index.php/ijal

Nastiti, L. R. (2018). Hasil Belajar Pada Siswa Sekolah Menengah Di Palangka Raya Menggunakan Pendekatan Saintifik. Kappa Journal, 2(1), 43-53. https://e-journal.hamzanwadi.ac.id/index.php/kpj/article/view/759/pdf_21

Riyadi, U. (2008). Model Pembelajaran Inkuiri dengan Kegiatan Laboratorium untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa Pokok Bahasan Fluida Statis. Tesis. Semarang: UNNES.

Rusman. (2017). Belajar & Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Kencana.

Saavedra, A. R., & Opfer, V. D. (2012). Teaching and Learning 21st Century Skills (Global Cities Education Network Report (Asia Society)). Hongkong: RAND Coorporation.

Safitri, M., Aziz, M. R., Tambunan, H., Damopolii, I., dkk. (2021). Model Pembelajaran Inovatif. Bandung: Media Sains Indonesia.

Sahidu, C. (2018). Profesi Keguruan Abad 21. Mataram: Arga Puji Press.

Setyowati, A., & Subali, B. (2011). Implementasi Pendekatan Konflik Kognitif Dalam Pembelajaran Fisika Untuk Menumbuhkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Smp Kelas Viii. Jurnal Pendidikan Fisika Indonesia, 7(2), 89–96.

Solikha, N., & Rasyida, I. (2019). Schoology Terhadap Peningkatan Keaktifan Dan Hasil Belajar Siswa X Ips Man Kota Pasuruan. Jies, 31–42.

Sundayana, R. (2014). Statistika Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Tumanggor, M. (2021). Berfikir Kritis (Cara Jitu Menghadapi Tantangan Pembelajaran Abad 21). Ponorogo: Gracias Logis Kreatif.

Ucisaputri, N., Nurhayati, N., & Pagiling, S. L. (2020). Pengaruh Pendekatan Saintifik Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Pada Siswa Smp Negeri 2 Merauke. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 9(3), 789. https://doi.org/10.24127/ajpm.v9i3.2919

Wajdi, B. (2022). Pengembangan Model Perkuliahan PAKDE (Presentasi, Audiensi, Konfirmasi, Diskusi Dan Evaluasi) berbasis Pendekatan Saintifik. Kappa Journal, 4(2), 105-112. https://e-journal.hamzanwadi.ac.id/index.php/kpj/article/view/5934/pdf

Wulandari, N. C., Dwijanto, & Sunarmi. (2015). Pembelajaran Model REACT Dengan Pendekatan Saintifik Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis dan Kerjasama. Unnes Journal of Mathematics Education Research, 4(3), 265–274.

Wuri, O. R., & Mulyaningsih, S. (2014). Penerapan Pendekatan Saintifik pada Pembelajaran Fisika Materi Kalor terhadap Keterampilan Berpikir Kritis Siswa Kelas X SMA. Jurnal Inovasi Pendidikan Fisika (JIPF), 03(03), 91–95. https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/inovasi-pendidikan-fisika/article/view/11078

Yunita, N., Zahara, L., & Syahidi, K. (2020). Pengaruh Model Problem Based Learning (PBL) Melalui Lesson Study Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa. Kappa Journal, 4(2), 233–239. https://doi.org/10.29408/kpj.v4i2.2756

Downloads

Published

2022-12-30

Issue

Section

Articles