Pengembangan Modul Elastisitas dan Hukum Hooke Berbasis Guided Inquiry untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Peserta Didik
DOI:
https://doi.org/10.29408/kpj.v6i2.7051Keywords:
Module, Guided Inquiry, Critical ThinkingAbstract
This study aims to produce a product in the form of a guided inquiry-based module that is feasible, effective and pratical to use. The design used in this study is 4D model consisting of define, design, develop and disseminate. Data collection techniques used validation sheets, critical thinking skills test instruments and student response questionnaires to the module. The validity data were analyzed by determining the CVI for the module by an expert validator. The result of CVI analysis for guided inquiry-based modules by expert lecturers is 1 which is in the very good category, while the results of CVI analysis by practitioners is 1 which is in the very good category. The pretest and posttest data were analyzed to determine the improvement of students’ critical thinking skills through the n-gain test. The results of data analysis obtained an average n-gain of 0.54 with a moderate category which indicates an increase in critical thinking skills. Based on the results of the questionnaire analysis of student responses to the module, it shows positive criteria with an average acquisition of 86.1%. These results can be concluded that the product developed is very feasible, effective and pratical to use in learningReferences
Al-Tabany, T. I. B. (2014). Mendesain Model Pembelajaran Inovatif, Progresif, dan Kontekstual. In Prenadamedia Group.
Ariani, N. D., Masykuri, M., & Suparmi, S. (2018). Pengembangan Modul Fisika Sma/Ma Kelas X Berbasis Inkuiri Terbimbing Pada Materi Listrik Dinamis Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa. INKUIRI: Jurnal Pendidikan IPA, 7(1): 93.
Azwar, S. (2012). Reliabilitas dan Validitas edisi 4. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Gall, M. D., Gall, J. P., & Borg, W. R. (2003). Educational research: An introduction (7th ed.). Boston: Allyn & Bacon.
Gunada, I. W., Sahidu, H. & Sutrio, S. (2015). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Fisika Berbasis Masalah untuk Meningkatkan Hasil Belajar dan Sikap Ilmiah Mahasiswa. Jurnal Pendidikan Fisika dan Teknologi, 1(1), pp.38-46.
Hartawati, Y., Harjono, A., & Verawati, N. N. S. P. (2020). Kemampuan Berpikir Kritis Momentum Dan Impuls Ditinjau Dari Gaya Belajar Peserta Didik Dengan Model Learning Cycle 5E. Orbita: Jurnal Kajian, Inovasi Dan Aplikasi Pendidikan Fisika, 6(1).
Haspen, C. D. T., & Prayitno, B. A. (2018). Keefektifan Modul Berbasis Inkuiri Termbimbing pada Pembelajaran Fisika. Jurnal Penelitian Pembelajaran Fisika, 5(2): 180-187.
Kanginan, M. 2013. Fisika untuk SMA Kelas X. Jakarta: Erlangga.
Lia, M. R. (2018). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Fisika Berintegrasi Alquran Sesuai Tuntunan Kurikulum 2013 Pada Materi Momentum dan Impuls Kelas X SMA.
Mariana, E., Sukarmin, & Carl. (2016). Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Sma / Ma Kelas X Pada Materi Listrik Dinamis. Jurnal Inkuiri, 6(2): 137-146.
Nurdin, S. (2017). Pengembangan Kurikulum dan Rencana Pembelajaran Semester (RPS) Berbasis KKNI di Perguruan Tinggi. Jurnal al-Fikrah, 5(1): 21-22.
Permana, N. (2016). Pemakaian Modul Pembelajaran Sejarah di SMAN 6 Padang. Jurnal Pendidikan Sejarah, 5(2): 43-44.
Prastowo, A. (2012). Panduan Kreatif Membuat Bahan Ajar Inovatif. Jogjakarta: Diva Press.
Ristanti, V. N. D., Nurmilawati, M., & Sulistyowati, T. I. (2019). Respon Siswa Terhadap Modul Pembelajaran Berbasis SAVI (Somatic, Auditory, Visualitation, Intellegency) pada Materi Ekosistem di SMAN 1 Papar. Jurnal Biologi dan Pembelajarannya, 6(1), 36-38.
Setyawati, R.D. (2013). “Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika Model Problem Based Learning Berorientasi Enterpreneurship dan Berbantuan CD Interaktif”. Prosiding Seminar Nasional Matematika 2013. Semarang: Universitas Negeri Semarang.
Septian, D. (2018). Pembelajaran IPA dengan Learning Cycle Berbantuan Multimedia Interaktif ditinjau dari Pengetahuan Awal dan Gaya Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Fisika dan Sains (JPFS), 1(1): 1–13.
Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta
Sundayana, R. (2014). Statistika Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta.
Thiagarajan, S., Semmel, D. S., & Semmel, M.I. (1974). Instructional Development for Training Teacher of Exceptional Children. Minnesota: University of Minnesota.
Triandini, W., Kosim, K., & Gunada, I. W. (2021). Pengembangan Modul Fisika Berbasis Guided Inquiry untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Peserta Didik. Jurnal Hasil Kajian, Inovasi, dan Aplikasi Pendidikan Fisika. 7(1): 90 – 95.
Trianto. (2007). Pembelajaran Inovatif Berorientasi Konstruktivistik. Jakarta: Prestasi Pustaka.
Wati, M., Misbah, M., Ramadhaniah, N. I., & Mahtari, S. (2017). Pengembangan Modul Fisika pada Pokok Bahasan Fluida Statik dengan Model Pembelajaran Sains Teknologi Masyarakat (STM) di SMAN 4 Banjarmasin. Proceeding Seminar Nasional IPA VIII.