Implementasi Metode Pembelajaran Diskusi Kelompok Terhadap Hasil Belajar Fisika Peserta Didik

Authors

  • Kholida Ismatulloh Prodi Pendidikan Informatika, FMIPA, Universitas Hamzanwadi
  • Ropikoh Ropikoh SMPN 3 Selong
  • Yosi Nur Kholiso Prodi Pendidikan Informatika, FMIPA, Universitas Hamzanwadi

DOI:

https://doi.org/10.29408/kpj.v6i2.7169

Keywords:

Grup Discussion, Learnig Physics about temperature and hate, Learning Outcomes

Abstract

The study aimed to find out how the physics learning outcomes of class VII students of SMPN 3 Selong increase in terms of temperature and heat. The research subjects were class VII students at SMPN 3 Selong, namely Class VII B and VII C, with the data collection process using a cognitive test in the form of a written test in the form of an essay totaling 10 questions. The average value obtained in the experimental class using the group discussion method obtained an average value of 77.85, while in the control class using conventional methods obtained an average value of 55.60 with a difference in value of 22.25 points. The hypothesis calculation obtained a t_count value of 3.052 while a t_table of 1.092. From the results of the calculation of the hypothesis test for physics learning outcomes in the subject of temperature and heat for class VII students of SMPN 3 Selong, the value is ?ℎ?????>??????, then the alternative hypothesis (Ha) is accepted. So it can be concluded that there is an increase in physics learning outcomes for class VII students in implementing it using the group discussion method.

References

Al Munawwarah, A., & Arafah, K. (2018). Pengaruh metode diskusi kelompok terhadap hasil belajar fisika peserta didik kelas XI SMA Negeri 8 Makassar. Jurnal Sains Dan Pendidikan Fisika, 14(1).

Baroroh, E. K., & Ismatulloh, K. (2022). Pengaruh Metode Pembelajaran Diskusi Kelompok Terhadap Prestasi Belajar Kimia di Kelas XI IPA SMAN 1 Pringgasela. LAMBDA: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA Dan Aplikasinya, 2(1), 1–5.

Indriyani, F., Nurcahyono, N. A., & Agustiani, N. (2018). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa Berdasarkan Langkah Ideal Problem Solving. PYTHAGORAS: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 7(2), 56–67.

Kelirik, N. (2018). Penerapan Metode Diskusi Kelompok Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Ipa Di Sekolah Dasar Negeri 1 Sukadana. Jurnal Ika, 16(1), 1–11.

Khoiriah, T. (2015). Pengaruh strategi belajar metakognitif terhadap hasil belajar siswa pada konsep sistem pencernaan pada manusia: Kuasi eksperimen di SMAN 8 Tangerang Selatan.

Kurikulum, P., Depdiknas, B., & No, J. (2006). Pengembangan Model Pendidikan Kecakapan Hidup. Jakarta Pusat.

Kurniawan, B., Idrus, I., & Hasnawati, H. (2014). Penggunaan Metode Demonstrasi Untuk Meningkatkan Hasil Pembelajaran Ipa Pada Materi Gaya Magnet Siswa Kelas V Sdn O3 Pelabai Kabupaten Lebong. Universitas Bengkulu.

Muhammad, D. R. A., Widadie, F., & Amanto, B. S. (2020). Sinergi Dosen dan Mahasiswa dalam Pemberdayaan Wanita di Desa Koripan, Kecamatan Matesih, Kabupaten Karanganyar. AgriHealth: Journal of Agri-Food, Nutrition and Public Health, 1(2), 47–54.

Muhammad, I. (2020). Pengaruh Perkuliahan Daring Terhadap Kemandirian Belajar Mahasiswa Prodi Pendidikan Matematika Universitas Malikussaleh. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika Al Qalasadi, 4(1), 24–30.

Sharan, S. (2014). Cooperative learning. Yogyakarta: Istana Media.

Downloads

Published

2022-12-30

Issue

Section

Articles